Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Beetje vage titel, sorry.

Ik krijg er een aantal bakken bij en ben nu op zoek naar grond om de bakken te vullen, al was het alleen maar de onderste helft.

Bij ons in de buurt zit een composteringsbedrijf, waar we grond kunnen halen met een aanhanger.

Ik heb alleen geen klap verstand van waar grond aan moet voldoen.

Wie zou er even naar willen kijken voor me en me van advies dienen?

Er kan dus eventueel, indien nodig, nog andere grond bovenop, b.v. van die zakken moestuingrond.

Of ik zou er nog extra voeding aan kunnen toevoegen.

https://www.vanderwalblijham.nl/groenrecycling/

Alvast dank voor het meedenken!

aangepast door Rookie

Hier een antwoord volledig ingegeven door gevoel 😊. Als ik lees dat bedrijven groenafval komen storten en ook landbouwbedrijven, dan denk ik: zit daar geen verontreiniging of pesticiden in? Wordt dat gecontroleerd bijvoorbeeld door periodieke monsters? Niemand die het kan of gaat zeggen waarschijnlijk. Maar ook voor onder in de bakken, ik weet het niet…. Ik denk niet dat ik dat zou doen eerlijk gezegd, vooral omdat je groenten gaat kweken. Maar misschien veel te negatief gedacht en er zijn hier ongetwijfeld forumleden die er iets zinnigers over kunnen zeggen anders dan op gevoel gebaseerd.

aangepast door Dahli
  • Like 2
Geplaatst:

Schrijf ze even een mailtje op werkdagen of pleeg een belletje. Dan weet je het gelijk.

Wij halen met de volkstuinvereniging ook dergelijke compost bij een lokaal bedrijf. Vaak sla ik over  want ik heb meestal genoeg aan mijn eigengemaakte compost met wat mestkorrel. Maar soms wil ik wel een kuub.

En net als bij de overal begeerde paardenmest (met ontwormer enzo) weet je niet wat daar dan weer in zit. Ik maak me er ook niet druk over.

Als je gecertificeerde grond wilt, dan kun je in de meeste gevallen gewoon pot- of tuingrond kopen bij de bouwmarkt. Ik weet niet hoeveel er in jouw bakken gaat, dus hoeveel je nodig bent.

Gebruikte potgrond kun je meestal prima opnieuw gebruiken. Kan ook op je eigen compostbult, wordt dan weer voorzien van wat nieuwe voedingstoffen.

• Like 2
Geplaatst:

Goed gevoel denk ik @Dahli. Als ik kijk op de website van het composteringsbedrijf waar Rookie naar verwijst, dan lees ik over de composteringsbassins dit: "Een groot gedeelte is voorzien van een waterdichte asfaltvloer en een deel van een waterdichte folie". Zoiets leg je aan om te voorkomen dat gevaarlijke stoffen weglekken in de omgeving.

Maar waarom @Rookie moet er andere grond in de bakken, dan de grond die je al hebt? Welke grond heb je al? In zuidoost Groningen heb je wellicht zand, of veen of dalgrond. Kun je dat niet gebruiken? Aangevuld met eigen compost of wat koemest of culterra? Ik zit op arme Drentse zandgrond en met compost en wat mest heb ik prima oogsten.

• Like 2

Ik krijg er nieuwe bakken bij, ik vervang ze niet, maar breid uit.

Er gaat een kuub grond in 1 bak, dus dat wordt erg prijzig als ik dat ga vullen met zakken grond uit een winkel.

Ik wil dus deze tuingrond gebruiken voor de onderste helft, bij gebrek aan ander vulmateriaal en daar "goede" grond bovenop doen.

@woldistelIk ga er volgende week een telefoontje heen doen.

Ik vraag me alleen af, of zij er iets over kunnen zeggen, want ze krijgen de boel ook van allerlei kanten aangeleverd.

aangepast door Rookie
  • Like 1
Geplaatst:
3 minuten geleden, Rookie zei:

Ik vraag me alleen af, of zij er iets over kunnen zeggen, want ze krijgen de boel ook van allerlei kanten aangeleverd.

Ja, maar meten is weten. En je kunt gewoon vragen of ze hun compost/grond/whatever ook laten controleren. Of dat ze monitoren op de oorsprong van het hun aangeboden materiaal. En dan kan je altijd nog beslissen.

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb al eens een vrachtwagen compost verwerkt in mijn vorige tuin dat vind je al snel niet meer terug en zou het niet als vulling gebruiken in bakken.

compost is organisch en vergaat erg snel het is echt geen vulmiddel.

Ik denk dat je kleigrond in de tuin hebt klopt dat? dat kan je opmengen met zand (navragen bij stratenmaker) en wat compost. 

• Like 1
Geplaatst:
35 minuten geleden, Rookie zei:

Er gaat een kuub grond in 1 bak, dus dat wordt erg prijzig als ik dat ga vullen met zakken grond uit een winkel.

Klopt. Misschien heb je iets aan de vele filmpjes op Youtube over het vullen van verhoogde bakken (al weet ik natuurlijk nief zeker of jouw bakken verhoogd zijn, maar gezien die kuub denk ik dat wel). Veel mensen beginnen met karton onderin en dan een heel deel vullen met takken, daarna bladeren en groenafval (sommigen doen ook daar pas het karton) en daarna pas aarde en compost. Dit uit mijn hoofd, de takken onderin weet ik zeker. En ja, dat zal zeker langzaam inzakken, maar tegen die tijd heb je hopenlijk nieuwe compost waar je mee kunt aanvullen (en anders kun je nu wellicht vast een ton met paardenpoep vullen voor over een jaar). Maar het scheelt beslist een halve kuub grond. Ik zou zelf ook een deel tuinaarde er in doen, goedkoper dan bijvoorbeeld moestuingrond, en dan alleen de bovenste laag (een kwart of zo) duurdere grond. Ja, je moet investerenin je grond, maar het moet ook (ook financieel) te doen blijven. En je grond goed krijgen, dat is een meerjaren plan. 

• Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

@eduroHet is tuingrond, dus maar voor een deel compost.

Ik weet niet of dat snel inzakt.

81TvI02T3XL._AC_SL1500_.jpg

Het zijn deze bakken.

@Tanja65: ik zou even niet weten, waar ik afvalhout vandaan kan halen, het is precies niet het goede seizoen ervoor, en ik heb ook eigenlijk geen idee.

Ik heb nog drie van deze bakken en daar hebben we omgekeerde emmers in gezet.

Dat zou ik weer kunnen doen, we gaan gewoon weer langs de snackbar om mayo emmers te scoren.

Maar ik zou er het liefst grond onderin doen, vorig jaar groeiden de zoete aardappelen dwars door het worteldoek (wat we er ook in hadden gedaan) tussen de emmers door. 😁

Was erg lastig oogsten...

• Like 1
Geplaatst:

Ik had bedden gemaakt van 25cm dik na 2 seizoenen was er nog 5 cm verhoging meetbaar.

na een jaar zal je ongeveer 20% moeten bijvullen verwacht ik is ook niet echt een probleem natuurlijk.

Maar een zak van 40 liter is snel €5 x 25 zakken in een kuub dat telt snel aan.

Ik heb even op marktplaats gekeken die emmers 😀 kan je ook gebruiken om zand gratis op te halen bijvoorbeeld in 2de Exloërmond

is dat bij je in de buurt?

• Like 2
Geplaatst:

Eventueel kan je ook op maat verzaagde pallets als opvulling gebruiken. om de diepte te beperken in die stalen bakken.

Grond mengen is echt wel beter.

• Like 2
Geplaatst:

Heel veel compost heeft als basismateriaal berm- en slootmaaisel. Dit wordt aangevuld met geshredderde takken en snoeimateriaal. Dat is zeer waarschijnlijk ook het geval bij bovenstaand bedrijf. Maaisel dat afkomstig is van grond naast een drukke snelweg zal vervuild zijn door de uitlaatgassen maar de vraag is wat de consequenties daarvan zijn voor je gezondheid als dat maaisel de basis is van je compost. Hoeveel is daar na het composteringsproces nog van terug te vinden en hoeveel vervuiling neemt een plant op als die daar met zijn wortels in groeit? Het kan heel goed zijn dat een fietstocht langs een drukke snelweg slechter is voor je gezondheid dan het kweken op compost van bermmaaisel.

Compost heeft als nadeel dat het gaat inklinken. Als je daar je bakken mee vult zul je ieder jaar wat moeten bijvullen. Is te overzien.

Grond die weinig inklinkt is gewone zwarte grond. Zwarte grond is het bovenste deel van bijvoorbeeld een akker wat goed donker (zwart!) van kleur is. Soms is een deze laag zeer dun (bijvoorbeeld 20 cm) maar ik zit hier op een laag zwarte grond van 80-100 cm. Zwarte grond wordt soms ook teelaarde genoemd. Nadeel van gewone zwarte grond is dat die vaak gezeefd wordt om verontreinigingen als steentjes, wortels  en plastic eruit te halen. Gevolg van het zeven is dat de structuur van de grond verdwijnt (geen kluitjes maar zeer fijn zand). Deze grond moet weer een tijd liggen om zijn structuur terug te krijgen. Indien je gezeefde zwarte grond direct in je kweekbakken doet dan kan dat van invloed zijn op de drainage / water afvoer in je kweekbakken. Gezeefde grond kan namelijk meer of minder dichtslibben waardoor het water langzamer door de grond naar beneden gaat.

Bij de aankoop van zwarte grond is het oppassen want de ene zwarte grond is de andere niet. Zwarte grond moet goed donker van kleur zijn met weinig tot geen gele grond erin. Verder vrij van wortelonkruiden als heermoes, zevenblad en kweekgras.

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb  nog geen antwoord gehad, dus ik wacht het nog even af.

In de tussentijd zijn we bezig om de berg met afval houtsnippers hiernaar toe te brengen.

Dit zijn snippers van snoeihout, die de boeren en andere tuiniers door de hakselaar hebben gehaald en op een grote hoop hebben gegooid.

Eens in de zoveel tijd komt er dan een wagen van de gemeente, om die bergen op te halen.

Die houtsnippers kunnen ook mooi onderin de bakken.

• Like 3
Geplaatst:
On 2/14/2025 at 7:58 PM, Rookie said:

ik zou even niet weten, waar ik afvalhout vandaan kan halen, het is precies niet het goede seizoen ervoor, en ik heb ook eigenlijk geen idee.

Ik zou bij plaatselijke fruittelers langsgaan, die zijn nu aan het snoeien. Hout zat.

• Like 1
Geplaatst:

Dit is een van de redenen waarom bakken een hoop gedoe zijn. Waarom niet gewoon in de volle grond? Als je slecht kunt bukken kan een verhoogde bak handig zijn, maar dan moet je wel erg de hoogte in. Of als de ondergrond erg nat is of hele vaste klei. maar die kun je met minder moeite verbeteren. Misschien erg makkelijk, maar om aan te geven is het maken van bakken vaak gewoon veel meer gedoe dan de bestaande grond verbeteren. Uitzonderingen soms daargelaten natuurlijk. En het ziet er vaak wel strak uit. 

Maar compost van een bedrijf waar je dit gratis met de aanhanger kunt ophalen is doorgaans GFT compost. GFT is gemaakt van alles wat mensen in de groene kliko gooien, soms tot en met afgewerkte olie aan toe. In ieder geval ook de schillen van zoveel producten waarop nog een residu zit van het een of ander. En plastic en zoveel meer materialen die niet in de groene kliko thuishoren.

De samenstelling is ook wisselend. En op de grote hoop gezien zal het eindproduct vast niet zo slecht zijn. De leverancier zal op zijn analyserapport niet alle getalletjes laten zien. Zoals zo vaak wordt verwezen naar: deze en die waarde zijn onder de norm en dus veilig. Een van de redenen dat ik een eigen moestuin heb is juist daarom, want wat als je dagelijks iets eet wat onder de veilige norm ligt? Hoopt het dan op? Geen idee. 

Dus: ik lever (nou ja, ik bestel bij...) compost aan onze moestuinvereniging van een professioneel composteerbedrijf. Met compost die van zodanige kwaliteit is dat het geschikt is voor de biologische teelt. Het is niet goedkoop. Iedereen betaalt uiteindelijk 25 euro voor een kuub compost gestort op de tuin. Maar dat is nog altijd een heel stuk goedkoper als dat je het in zakken moet kopen of er zelf met een aanhanger voor moet gaan rijden. 

Verder lees ik ook over houtsnippers onder in de bak gooien. Niet doen! Hout verbruikt in het verteringsproces alle stikstof in de omgeving. Het is een wat lastig verhaal, maar daarom kan je geen compost maken van alleen hout. Je hebt er ook 'groene' delen voor nodig, bij professionele composteerders is dat gras en blad. Bij GFT weet je nooit wat de verhouding is, bij professioneel materiaal wel, want dat wordt altijd in vaste verhoudingen gecomposteerd. Anyway, geen houtsnippers in je grond verwerken, tenzij het gewoon her en der wat stukjes zijn. Dan liever verwerken in je eigen composthoop en daar flink wat gras en blad doorgeen mengen.

Wil je je bakken vullen, doe dat dan gewoon met lokale grond en verbeter deze met een beetje compost. En verlaag je bakken, zodat je minder grond nodig hebt. En als je ondergrond klei is, investeer dan in een paar dagen spitwerk; klei losmaken, compost doormengen en er niet overheen lopen. Eventueel investeren in drainage als je bijvoorbeeld kunt afwateren op een nabijgelegen sloot. Beter in een keer goed doen dan blijven tobben. 

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:
59 minuten geleden, D_SDennis zei:

houtsnippers onder in de bak gooien. Niet doen!

Het zal er ook mee te maken hebben hoe groot je bak is. En ook in de bakken kan je op hout een dikke laag groen materiaal leggen. Zo heb ik in een nieuwe bak een lading flink vermolmde stukken hout liggen ( @Rookie jammer dat je niet in de buurt woont, ik heb nog wel enkele bananendozen vol met vermolmde/ half vergane stammen) en daarop een dikke laag afgesneden groen materiaal.

Mijn Key Hole garden daar was de onderste helft ook volledig gevold met stronken, hout en boomwortels. Je moet gewoon goed nadenken hoe je je bak vult.

Als je een lasagnabed maakt doe je hetzelfde, hout onderin, daarna de lagen met groen en bruin. 

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

In mijn bakken zit ook snoeiafval en grove, goedkope plantenaarde. De bovenste laag (30cm) is potgrond. Al jaren en altijd goede oogsten. Het klinkt wel in, want de organische resten vergaan, dus elk jaar gooi ik er een paar zakken potgrond overheen. Vaste planten in de moestuinbakken zijn daarom minder praktisch.

• Like 3
Geplaatst:
19 uren geleden, Rookie zei:

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Helemaal eens met deze stelling, Rookie! Maar toch, de grond is de basis voor het plezier of de ellende die je de komende tijd hebt.
Dus hoop ik dat je het zo bedoelt: als het niet kan zoals het moet, dan doen we maar het best mogelijke dat kan.

En dan passen we ergens anders die regel wat losser toe.

En dan zou ik zelf die compost ook niet nemen. 
Ik denk in Bokashi en effectieve micro-organismen en zelfgemaakte compost, daar zal ik je niet mee vermoeien.

Maar ook in die richting zou je een paar dikke, langzaam verterende boomstronken en takken onderin de bak leggen.

Daarop groenafval, dan grond en dan een laag hele mooie biologische compost.

Ik denk dat dat afgeleid is van de Hügelcultuur.

• Like 3
Geplaatst:

O ja, en waarom nog meer mooie bio compost ipv gemeente compost of van industriële composteerders? De laatste is op hoge temperaturen steriel gemaakt. Mooi, geen onkruid, maar ook geen leven.

Vooropgesteld dat dat bij de compost die jij op het oog hebt zo is natuurlijk.

Wel fantastisch dat je zo houtsnippers kunt pakken zeg!

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...