Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rucola oogsten: afsnijden of in zijn geheel uittrekken?


Caren

Aanbevolen berichten

Vorig jaar voor de grap een rucola plantje bij een tuincentrum gekocht, geplant in een pot en nooit meer naar om gekeken. Ik heb wel gezien dat ie flink doorgeschoten was. Ik ben net terug van vakantie en ging vanavond onkruid tussen de tegels en het grind uittrekken, staat er tot mijn verbazing allemaal rucola tussen! Mijn vraag is, moet de de rucola er (die ik ga eten natuurlijk) er met wortel en al uittrekken of gewoon afsnijden? Wat mij betreft mag het in het grind de volgende keer gewoon weer opkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Jorieke, wist niet dat de bloemen eetbaar zijn.

Vraag me dat trouwens af bij meer bladgroente. Mijn raapsteeltjes zijn ook in bloei geschoten. Knip je dan de bloemetjes weg, of wat doe je ermee? Heb wel eens gehoord dat het blad dan minder lekker zou zijn, net als bij spinazie, maar heb het nog niet uitgeprobeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het voorjaar kan je meerdere keren oogsten totdat de pret bedorven wordt door het zaadschieten.

De smaak van bladgroente wordt bitterder en het blad wordt taaier als er bloem in zit. Probeer dus altijd vóór het zaadschieten (dus in bloei komen) te oogsten. Beter is om de 3 weken een partijtje te zaaien zodat je altijd wat hebt staan.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huh? Dus als je geoogst hebt en er staan alleen nog wat worteltjes kun je ze gewoon laten staan en dan komt er vanzelf weer nieuw blad aan? Ik zit de hele tijd na het oogsten braaf de worteltjes ook te verwijderen zodat het niet gaat rotten ofzo :-S

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van andere bloeiende groente (zoals raapstelen), weet ik nog niet of ze eetbaar zijn

Ik dacht eigenlijk dat van alle planten uit de koolfamilie alles eetbaar is, dus ook de bloemen van de raapsteeltjes. Weet alleen de bron niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...