Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat zit er aan mijn framboos te knabbelen????


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb meteen jullie hulp even nodig hoor.

Ik heb van het jaar voor het eert een framboos geplant.

Maar nu heb ik daar vreterij in zitten en kan geen beestjes vinden.

Iemand een idee wat dit kan zijn. Ik heb even een fotootje bijgeplaatst

 

img023684901339069878.JPG

 

img023589801339070022.JPG

 

Ik had niet de illusie dat ik van't jaar al volop vruchten zou plukken, maar hier wordt ik ook niet vrolijk van.

 

Groetjes uut de polder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als het rupsen zijn, dan moet ik die toch zien zitten.

 

Ik heb nog geen beestje kunnen vinden. Sinds een week of 3 geleden is het begonnen en elke dag of avond keek ik of ik niet iets zag zitten.

 

Ik snap er in ieder geval helemaal niks van. Ik zal nog eens goed turen of ik iets kan vinden.

 

Als iemand nog een mening heeft, dan hoor ik die graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenavond allemaal,

 

Ik heb net nog even gekeken bij de framboos.

Op een aantal blaadjes zit aan de onderkant heel fijn rag.

En het lijkt of er een beestje ook zijn jasje heeft uitgetrokken. Een kevertje of zoiets. Zeker geen rups.

 

Misschien dat dit nog helpt.

In ieder geval in de grond geen emelten kunnen vinden.

 

Groet'n

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frambozenkever schijnt ook jonge blaadjes te eten

Misschien daar iets over opzoeken?

 

Schade rups of slak is soms moeilijk uit elkaar te halen. Je zou als het donker eens met en zaklamp kunnen zoeken. Of een biervalletjes ernaast zetten en kijken of er slakken inkomen en dan de schade minder is daarna?

 

Een rups vervelt ook een paar maal, misschien dat je dat gezien hebt?

Lastig, soms moet je wel 10 keer zoeken voordat je iets gevondne hebt. Daarna herken je 'het' veel sneller

 

Sugar, kunnen Emelten klimmen???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijken mij rupsen. Emelten komen niet boven de grond zover ik weet. Kevertjes kan ook. Maar zoals dit eruit ziet, zou ik zeggen: rupsen.

 

Mijn kruisbessen hadden hetzelfde, geen rups te zien , totdat ik zag dat ze inmiddels verhuist waren naar een paar stuiken verderop. De rupsen kunnen zich trouwens heel goed verstoppen ( draaien zich onder het blad op het moment dat ze gevaar ontwaren , en kijk je onder het blad ( omdraaien ) gaan ze weer aan de andere kant zitten .... slimme beestjes hoor ( vlinders doen dat ook trouwens, zich achter een stengel verstoppen en draaien mee met jouw kijken. Libelle's doen dat ook. )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met vraatplekken midden in het blad en geen op of bij de plant aanwezige boosdoeners, denk ik ook aan kevers.

De frambozenkever gaat volgens mij vnl. voor de bloem en jonge vrucht...

Als het bij het blad blijft zal het wel meevallen met de uiteindelijke schade!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanochtend weer even geïnspecteerd.

Het is in ieder geval iets dat 'snachts actief is.

Want gisteravond nog niks te zien aan nieuw blad wat weer aan een uitloper was gegroeid en vanochtend zat daar weer vreterij in.

 

Ik heb het vermoeden dat het slakken zijn. Ik zal is even wat stro rond de framboos gooien. Kijken of dat helpt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me geen goed idee. Het wordt daar vochtig en broeierig onder, das dus de favo hangplek voor slakken én hun eitjes

 

Een bakje met bier, weet je gelijk of ze in de buurt zijn of in de avond met een zaklamp gaan kijken.

Maar ook rupsen kunnen heel moeilijk te vinden zijn, tot je er 1 ontdekt hebt, dan vind je er veel makkelijker meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat het slakken zijn. En ik denk dat ze van (vochtig) stro alleen maar enthousiaster worden...(ervaring uit eigen tuin). Gebruikte koffie rond de plantjes (rond het stammetje, zodat ze daar niet bij kunnen en ook niet omhoog kunnen klimmen) werkt hier wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat weet ik niet een plant heeft toch mooi blad nodig om goed bloem en vrucht te kunnen vormen.

 

Dat is zeker waar! Meestal wordt niet al teveel blad aangetast en gaat de fotosynthese goed door, behalve dan die etterbakken die elk jaar m'n viburnums te grazen nemen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vond de volgende beestjes op mijn framboos:

de rechter is (niet de frambozenkever (internet)) maar zie onderstaand antwoord jorieke: de johanneskever

maar wat is dat linkse onderkruipsel?

zit alleen op de vruchtvorming

frambooskever-en-nog-iets83031339336291.jpg

hebben weer even geoefend met photoshop, vandaar dat ze op een foto staan

aangepast door Gast

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die helemaal rechts op de foto is de Johanneskever/rozenkever/tuinkever. Of zoals we hem hier noemen: klotekevertje. Het stikt er hier van. Al zijn ze nu zo ongeveer allemaal weer weg. Ze vliegen vooral 's ochtends, met warm zonnig weer. En vreten aan blad en vruchten van van alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...