Chana Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Ik had ooit 1 calamondin. Deed het goed, ik gebruikte de vruchten in de keuken. Dat smaakte naar meer en ik kocht er verschillende citrusboompjes bij, maar blijkbaar kocht ik er problemen bij. Wolluis bijv, inmiddels verdwenen. Ik heb al wat slecht uitziende boompjes weggegooid. Waar ik maar niet vanaf kom is schildluis en dat plakkerige spul. Handmatig de boompjes langslopen en ze verwijderen helpt niet. Afnemen met olie of zo (lang geleden) hielp ook niet. Ik denk nu aan ze allemaal weggooien, maar kan het nog niet over mijn hart krijgen. Ik vond de oogst zo leuk en de bloemetjes zo lekker ruiken. Heeft iemand nog een tip? Quote
simonvb Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari 15min onder water zetten (bij mij in een volle regenton) heeft bij mij vorig jaar geholpen. 1 Quote
anneliesdevr Geplaatst: 4 maart Geplaatst: 4 maart Wat vervelend!! Als je ze nog niet wilt weggooien, wat ik helemaal snap, zou je kunnen proberen om ze een tijdje in quarantaine te zetten (liefst apart van andere planten) en eens kijken of roofinsecten zoals lieveheersbeestjes of sluipwespen helpen. 🐞🐞Die eten die schildluizen op. Een andere tip als je echt wanhopig wordt: een flinke sproeibeurt met een mengsel van water en een beetje spiritus + groene zeep. Daarna met een tandenborstel over de aangetaste plekken (ja, tijdrovend, maar werkt beter dan alleen afnemen). En als ze binnen staan, misschien toch proberen om ze in de zomer naar buiten te zetten? Natuurlijke vijanden kunnen je dan ook helpen🐝 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.