aseel Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Beste tuinders, İk heb meerdere volkstuinen gehad met meerdere fruitboomgaarden erop. Mij is nooit echt gelukt om fruit van te eten. Door Bladluizen schimmel aantasting spint.. rupsen enz verpesten de boom en de fruit Hoe kan ik deze keer goed doen..wil zelfs niet biologische gif gebruiken..voor lekkere fruit uit mijn tuin..prijs van de bestrijdingmiddel maak ook niet uit .wil een mooi fruitgaarde. Waar ik elke jaar lekkere fruit kan eten.. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 22 april Geplaatst: 22 april Heb je al geprobeerd er een harde straal koud water op te zetten? De bladluizen houden hier niet van. Elke dag volhouden. Quote
MSDG Geplaatst: 23 april Geplaatst: 23 april Ik spuit nooit en heb toch ieder jaar behoorlijk veel vruchten. Drie dingen waar ik op focus: 1. Snoei - als je weet hoe je moet snoeien kan je bomen groeikrachtig en vitaal houden 2. Fruitzakjes - nylon netjes die ik om de jonge vruchtjes heen doe zodat ze kunnen uitgroeien zonder dat vogels of insecten erbij kunnen 3. Bodem - ik zorg ervoor dat ze ieder jaar compost krijgen om zodoende het bodemleven te ondersteunen en dat helpt de bomen weer om sterk te zijn zodat ze minder interessant zijn voor insecten Andere zaken waar je op kan letten: 1. Rassen - kies rassen die niet vatbaar zijn, vaak zijn commerciële rassen behoorlijk kwetsbaar 2. Niet te snel bestrijden bij plagen - vaak vindt de natuur zelf balans, zeker bij bijvoorbeeld een luisaantasting. Al snel zullen lieverheersbeestjes en zweefvliegen je komen helpen 3. Water geven - onderschat niet hoeveel water boompjes nodig hebben om de cellen van het blad goed stevig te houden, dus geef tijdig water. Als de bladeren slap hangen ben je eigenlijk te laat. En geef het ook de tijd, observeer en leer. Het kost een aantal jaar om voor de boompjes goede omstandigheden te creeëren zodat je daarna flink kan gaan oogsten. 3 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.