Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben vorig weekend naar een infosessie gegaan over fruithagen. Zéér interessant maar ik heb een paar bedenkingen over sommige dingen.

De lesgever, een kenner, bezit zowat 1200 rassen fruitbomen en dit jaar heeft hij merkwaardig genoeg veel meer kersen op een Colt onderstam dan Gisela5. Mij is altijd aangeraden om voor Gisela5 te gaan maar blijkbaar is het resultaat niet altijd wat het moet zijn.

Waaraan kan dit liggen? De lange late nachtvorst in februari of de grondstructuur of ...? Ik heb Samba, Vanda, Grace Star, Rubin, Regina en Korvick. De Samba is kapot. De Vanda komt er nog door want de bladeren waren bijna allemaal aangevreten. (foto's volgen)

De Rubin en Grace Star groeien niet hoe ik wil met ook weinig bladeren. Regina en Korvick groeien goed.

Van de Samba, Vanda, Rubin en Grace Star heb ik mijn bedenkingen ivm de stekkwaliteit dus ik denk dat ik er nieuwe ga halen.

Ook ben ik aan het kijken voor nieuwe onderstammen zoals de Krymsk 5 en 6 die normaal iets robuuster moeten zijn dan de Gisela 5 & 6. Heeft iemand hier info over?

Ik moet enkel nog stekken vinden bij iemand, maar waar?

Ik heb nog een paar rassen dat ik zou willen aanplanten: Hertford, Sylvia, Annabella, Pollux, Summit, Sunburst. (goede keuze? )

Wat denken jullie van de Varikse Zwarte dat blijkbaar een goede bestuiver is voor de meeste rassen

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:

Niet aan de lesgever gevraagd naar zijn idee waarom Colt meer kersen geeft?

Heb hier ook Samba, Grace Star, Korvik, Carmen, allemaal nog jonge boomkes, alleen op Gisela 5, Grace Star heeft wat kersen, staat allemaal op G5, maar ik ga alles om-enten op GM9/Inmil onderstam inmiddels meer dan 20 j. goede ervaring mee blijven echt mooi kleine bomen en geven zeer dikke kersen ! Alleen moet je hiervoor vruchtbare grond hebben.

Wat bedoel je eigenlijk met stekken ? Of bedoel je soms entmateriaal?

Geplaatst:

Ja entmateriaal op de onderstammen te enten. Occuleren van perziken zal voor volgend jaar (aug) zijn.

Hij zei zelf dat hij niet zeker wist waaraan het lag dat op zijn colt bomen meer fruit hing dan als op gisela5. Carmen ken ik niet, effe opzoeken.

Wat is die onderstam GM9/Inmil? Is dat een dwerg onderstam? Worden die bomen ook 4m zoals Gisela5 of nog kleiner? Heb een paar papers gevonden over de Inmil®

Geplaatst:

Soms wil een mens té veel, ik geef het toe, als er weer eens een nieuwe kers of een andere fruit varieteit ergens ter wereld verschijnt dan wil ik deze soort zelf uitproberen, neem nou bv. ' de nieuwe generatie kersen', ben gek op dikke kersen, maar ook met smaak, 2 jaar geleden, mijn bestelling was binnen, maar waar laat je nou weer zo'n nieuwe kers als je er niet direkt de geschikte ruimte voor vrij hebt?

Meestal, ja want het gebeurt vaker, stop ik de wortelkluit in een plastiekzak met wat potgrond en een scheutje water en ik zie wel, nu anderhalf jaar verder,.. wow, nog net op tijd om de paar handjesvol kersen te kunnen redden van de vraatzuchtige merels.

Deze 'Grace Star' draagt de naam welke ze zeker verdient, nu nog een mooi plekje

In de volle grond nog meer, en nog dikker ,... onderstam,.. Gisela5

dsc0342635471340044002.JPG

Geplaatst:

Wel Persica, dat is het resultaat dat ik zoek Ik heb deze herfst een Grace Star gekocht maar ik denk dat ze mij iets anders verkocht hebben. Ik ga dus maar eens op zoek naar nieuwe boompjes van Grace Star, Samba, Vanda, Rubin, Korvick, Carmen,... en andere nieuwe soorten maar ook nog Noire de meched, Sumgita Canada Giant, Karina, Sylvia en Hertford.

Liefst zou ik ze zelf willen enten maar op welke hoogte ent je die op Gisela5?

Geplaatst:

Heb hier Grace Star, Samba, Carmen en Korvik, jonge bomen in pot of nog in zak, ze gaan binnenkort in de volle grond, geen van deze boompjes vertoond een dusdanige groei dat er al entmateriaal van gesneden kan worden, zijn nog te jong, 'té dunne twijgen' jammer want zelf heb ze ook graag op de "Inmil/GM9" staan om ze met Gisela5 te kunnen vergelijken.

Je kunt ze best via chip -budding in aug. op een hoogte van 20/25 cm plaatsen. Dit is een techniek die bij mij de meeste kans van slagen biedt.

chipbud-kers98951340142748.png

• 6 maanden later ...
  • 6 maanden later ...
Geplaatst:

Thanks zeer handig, het moment is bijna aangebroken voor de oculatie en chipbudding

Willem, wat wordt gedaan bij onderstammen die op 20cm van de grond geënt werden (spleetgriffel) en die mislukt zijn? Enthout erop laten of wegsnijden en oculatie doen hieronder?

Geplaatst:

Is er iemand bekend met een leverancier in Nederland van de Grace Star op een Gisela5, die twee bomen aan een particulier zou kunnen verkopen?

Ik heb op alle mogelijke manieren de zoekmachines geraadpleegd, maar Ik heb alleen belgische leveranciers gevonden. Geen ramp, maar een nederlandse leverancier zou praktischer zijn.

Op Plantago.nl staat de Grace Star zelfs niet vermeld.

Mvg

Alwin

Geplaatst:
Thanks zeer handig, het moment is bijna aangebroken voor de oculatie en chipbudding

Willem, wat wordt gedaan bij onderstammen die op 20cm van de grond geënt werden (spleetgriffel) en die mislukt zijn? Enthout erop laten of wegsnijden en oculatie doen hieronder?

Ik ben zelf sinds 2 jaar bezig nu, met eerst alleen maar appel en peer enten. Daarin werd mij verteld, dat als winterstekken niet gelukt waren, dat goed te maken is door zomers nog een nieuwe kans te nemen met chipbudden of occulatie. Denk dat dat ook opgaat voor kersen.

Heb daar nog 2 vragen over, 1 waar haal je de onderstammen vandaan en kan ik daar ook sierbloesem op enten (op de gisela5)?

Dank voor uw aandacht

[*]

Geplaatst:

In het vroege voorjaar kun je appel, peer, kers, pruim d.m.v. spleetenting vermeerderen, vanaf potlooddikte (onderstam) , maar dat kan ook al een bestaande tak in je boom zijn waarop je een nieuw ras kunt bij-enten, je bestaande boom wordt dan als het ware je tussenstam want een onderstam staat altijd met de wortels in de grond.

Indien deze ent niet aanslaat (uitloopt) dan knip je deze weg, vervolgens zal de onderstam of tak weer gaan uitlopen, hiervan laat je een nieuwe tak opgroeien waarop je in augustus/september deze voor een tweede maal kunt proberen te enten 'd.m.v. het chippen, chippen heeft een hoog slagingspercentage ,let wel, deze chip'knop' zal pas de lente erop gaan uitlopen.

Onderstammen kun je bij een goede teler kopen maar vaak moet je er achter zoeken, informeer eens bij D.Batterijen in Ochten, persoonlijk kweek ik al m'n onderstammen zelf.

Ja sierfruit bloesems kun je ook op Gisela enten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...