Tisataloma88 Geplaatst: 23 maart Geplaatst: 23 maart (aangepast) Hi! Ik ben nieuw hier. Tim, 37jr, werkzaam bij de brandweer, geboren en getogen in omgeving van Haarlem en momenteel woonachtig in de gemeente Nieuwkoop. Binnenkort mag ik gebruik gaan maken van een nieuwe moestuin. Het word mijn eerste grote moestuin. Verder thuis veel geteelt in kleine potjes en bakjes. Nu toch echt het serieuze werk. Voor de tuin heb ik een voorlopig plan gemaakt. Ben dan ook erg benieuwd naar tips en suggesties. Mijn idee is om er klein fruit, aardbeien en frambozen, in te zetten. Verder aardappelen, prei, wortel, ui en bonen. Daarbij rekening te houden met wisselteelt en de gewassen die elkaar helpen of juist niet leuk vinden. De kids helpen graag in de tuin, wellicht is er ruimte voor een eigen 1m2 bak. En wat hogere kas of tunnel heb ik nog niet. Begreep dat trostomaat en komkommer beter niet buiten geteelt kan worden. Hoop hier veel van anderen te kunnen leren en leuks te kunnen lezen. 23 maart aangepast door Tisataloma88 5 Quote
Dahli Geplaatst: 23 maart Geplaatst: 23 maart Welkom Tim. Mooie oppervlakte heb je. Tomaten, zeker de vroege rassen, kun je ook prima buiten proberen is mijn ervaring. Veel plezier! 1 Quote
Rookie Geplaatst: 24 maart Geplaatst: 24 maart Welkom hier. Mijn tomaten en komkommers doen het prima buiten. Ik zet ze wel een beetje beschut, mar ze produceren prima voor me. Quote
Tanja65 Geplaatst: 24 maart Geplaatst: 24 maart Welkom! Je staat goed in de startblokken al! Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
driepinter Geplaatst: 24 maart Geplaatst: 24 maart Welkom. Ziet er goed uit , en je hebt er al goed over nagedacht zo te zien! Ik weet niet hoe groot je tuintje is , of in welke schaal je tekening is. Maar als ik een tip zou moeten geven : zorg dat je bedden niet al te breed worden zodat je zonder al te veel rekken tot bij de helft kunt komen. En zorg dat je met de kruiwagen redelijk goed overal in je tuintje komen (hoeft niet overal, maar bijv tussen enkele bedden zou ik een pad van minimaal 60cm aanhouden). En ik zie dat je mogelijk een tuinhuisje gaat plaatsen in de toekomst, en dat is erg handig. Maar kijk even of dat in jouw tuint de beste plek is Het zuiden is in de regel de meest zonnige plek en je wil geen onnodige schaduw. 1 Quote
loes Geplaatst: 24 maart Geplaatst: 24 maart Welkom! Goede voorbereiding is het halve werk. Ik vuur even wat vragen: Is dit een tuintje op een volkstuincomplex? Zo ja kijk dan een goed naar de daar geldende regels en richtlijnen. Hoe breed zijn je paden? Voor een pad 30cm is het minimum en vooral als je daar hoge dingen zoals fruitstruiken naast hebt staan dan kan je op een gegeven moment je kont niet meer keren dus misschien is dat pad rondom wat aan de smalle kant. Als je het wisselteeltschema wil volgen dan is het makkelijk wanneer je hiervoor 6 bakken reserveert zodat je volgens schema kan rouleren. Ik zou zelf de compostbakken aan je hoofdpad zetten zodat je daar makkelijk bij kan met een kruiwagen. Zoals anderen al aangeven kunnen tomaten en komkommers prima buiten. Bij komkommers zijn er verschillende rassen voor kasteelt en buitenteelt. Tomaten zijn bij buitenteelt wel gevoeliger voor phytophthora dus lees je goed in over snoeien en dieven van tomaten en kies rassen die enige resistentie hebben. 2 Quote
Tisataloma88 Geplaatst: 24 maart Auteur Geplaatst: 24 maart 18 uren geleden, Dahli zei: Welkom Tim. Mooie oppervlakte heb je. Tomaten, zeker de vroege rassen, kun je ook prima buiten proberen is mijn ervaring. Veel plezier! Dankje Dahli, ik zal het zéker gaan proberen! Quote
Tisataloma88 Geplaatst: 24 maart Auteur Geplaatst: 24 maart 11 uren geleden, Rookie zei: Welkom hier. Mijn tomaten en komkommers doen het prima buiten. Ik zet ze wel een beetje beschut, mar ze produceren prima voor me. Dankjewel, ik ga het gewoon proberen... Wie weet pakt het goed uit 1 Quote
Tisataloma88 Geplaatst: 24 maart Auteur Geplaatst: 24 maart 10 uren geleden, driepinter zei: Welkom. Ziet er goed uit , en je hebt er al goed over nagedacht zo te zien! Ik weet niet hoe groot je tuintje is , of in welke schaal je tekening is. Maar als ik een tip zou moeten geven : zorg dat je bedden niet al te breed worden zodat je zonder al te veel rekken tot bij de helft kunt komen. En zorg dat je met de kruiwagen redelijk goed overal in je tuintje komen (hoeft niet overal, maar bijv tussen enkele bedden zou ik een pad van minimaal 60cm aanhouden). En ik zie dat je mogelijk een tuinhuisje gaat plaatsen in de toekomst, en dat is erg handig. Maar kijk even of dat in jouw tuint de beste plek is Het zuiden is in de regel de meest zonnige plek en je wil geen onnodige schaduw. Dankjewel! Elk klein vierkantje is een tegel 30*30. Bedden zijn ongeveer een 100*500. hoofdpad inderdaad 60cm. Klopt inderdaad dat het tuinhuisje aan de zuidkant staat in de tekening. Wilde de buren ook niet gelijk in de schaduw zetten, maar daar kan ik nog eens goed naar kijken. Bedankt! Quote
Tisataloma88 Geplaatst: 24 maart Auteur Geplaatst: 24 maart 10 uren geleden, loes zei: Welkom! Goede voorbereiding is het halve werk. Ik vuur even wat vragen: Is dit een tuintje op een volkstuincomplex? Zo ja kijk dan een goed naar de daar geldende regels en richtlijnen. Hoe breed zijn je paden? Voor een pad 30cm is het minimum en vooral als je daar hoge dingen zoals fruitstruiken naast hebt staan dan kan je op een gegeven moment je kont niet meer keren dus misschien is dat pad rondom wat aan de smalle kant. Als je het wisselteeltschema wil volgen dan is het makkelijk wanneer je hiervoor 6 bakken reserveert zodat je volgens schema kan rouleren. Ik zou zelf de compostbakken aan je hoofdpad zetten zodat je daar makkelijk bij kan met een kruiwagen. Zoals anderen al aangeven kunnen tomaten en komkommers prima buiten. Bij komkommers zijn er verschillende rassen voor kasteelt en buitenteelt. Tomaten zijn bij buitenteelt wel gevoeliger voor phytophthora dus lees je goed in over snoeien en dieven van tomaten en kies rassen die enige resistentie hebben. Hoi Loes, bedankt! Klopt, het is een tuintje op een complex. Ongeveer 100m2. Het hoofdpad heb ik op 60cm gehouden en tussen de bedden 30cm. Denk ook wel dat 30cm erg smal is met een fruitstruik erbij. Moet ik ook nog maar eens naar kijken. Voor wat te tomaten en komkommers betreft zal ik eens op zoek gaan naar passende rassen en het onderhouden van de planten. Dankje! Quote
Gitta Geplaatst: 25 maart Geplaatst: 25 maart Welkom! Ik heb geen kas een kweek alles buiten. Tomaten, paprika's, pepers, komkommers, pompoenen en courgettes. Wel in een beschutte tuin. Succes en veel plezier met moestuinieren! 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 maart Geplaatst: 28 maart Welkom hier! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
sygys Geplaatst: 31 maart Geplaatst: 31 maart Als ik 1 tip mag geven gebruik 3 vakken voor compost te maken. Ik heb er zelf ook 2 en kom steeds 1 vak tekort. Nu hebben we ook een behoorlijke tuin en heel veel afval... Maar 3 is echt handiger zeker met omzetten van de hoop Deze heb ik ooit zelf gemaakt. 3 compartimenten past hier ook niet 2 Quote
Mellie Geplaatst: 31 maart Geplaatst: 31 maart Welkom! Mooie plannen en tekening. Heel veel plezier. Quote
Hopmarjanneke Geplaatst: 3 april Geplaatst: 3 april Welkom, je plan ziet er mooi uit! Veel plezier! Quote Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.