Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Sauromatum venosum


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Bij de Lidl kreeg ik vandaag voor 59 cent een zakje met twee bollen erin. De Sauromatum venosum. Volgens mij lag dat zakje er al weken, want iedere keer als ik in die bak keek zag ik er 1 liggen.Vandaag afprijs dag dus hup in het mandje Is er iemand die deze ( ik heb begrepen:hij heeft een heel erg stinkende bloem)wel eens gehad heeft? Ik weet niet of ik hem nu op een schotel moet leggen om te bloeien, of op moet potten voor het blad.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou hem gewoon oppotten , de stank schijnt in huis toch geen succes te zijn

Kun je gewoon als kuipplant houden.

En opgepot bloeid hij ook, al geloof ik dat hij voor de bloei een bol van bepaalde grote moet hebben.

Vindt ze leuk, wel giftig he, heb weleens van die cactussen(stapelia) gehad die boemen hadden die stonken en dat was best vies een soort rottingslucht van vlees heeft met de bestuiving te maken door aasvliegen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb dacht ik deze, of net een andere, een keer uitgeprobeerd, platte bol, in de tuin, speciaal plekje en grondje voor gemaakt. Beetje achteraf want hij zou stinken.

 

De stank was echt ondragelijk en ver-dragend. Heb hem in de bloei en al nog, eruitgetrokken en in 3 dubbele vuilniszak weggekieperd.

 

Dit was wel 20 jaar geleden, en kan goed zijn dat het een net iets andere was. Toen nog dure dingen hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank heren. Hans ik ga hem inderdaad oppotten.

Bit, je kunt misschien de lucht al van verre ruiken..als je van de zomer op je landje bent. Maar alle gekheid op een stokkie..ik hou er wel rekening mee dat het erg stinkt ja..misschien kan ik er een goede gier mee maken tegen de mulot

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Sauromatum venosum of voodoolelie (synoniem Typhonium venosum),

Sauromatum venosum is een knolgewas met alleenstaand blad aan opgaande steel en tot 50 cm brede, voetvormig samengestelde bladschijf. Uit de droge knol een getailleerd schutblad, van buiten groenachtig paars, van binnen groen met paarse vlekjes: het geheel lijkt wel wat op een mini-palmboompje. Het is een bekende droogbloeier, waarvan men de knollen bij tuincentra of soms op de markt kan kopen. Men legt de knol op de vensterbank en vervolgens komt er een ietwat bizarre, maar mooie paarse aronskelkbloem uit die ruikt naar rottend vlees!

 

Verzorging:

 

De knol wordt in december-januari warm en licht in de buurt van het raam, maar niet onmiddellijk boven de verwarming, op een bord gelegd. Na ongeveer twee weken komt de bloeikolf te voorschijn. Na het uitbloeien moet u de knol met gewone potgrond bedekken, warm wegzetten en matig gieten. Vanaf eind mei kan de pot naar buiten, ofwel de knol wordt op een niet direct door de zon beschenen plek onder de grond gestopt. Vervolgens vochtig houden en af en toe bemesten met vloeibare mest. Na het afsterven van de plant in de herfst wordt de knol, vóór het intreden van de vorst, uitgegraven en tot eind december binnenshuis opgeslagen bij een temperatuur van ongeveer 10°C.

 

 

Vermeerdering: door broedknollen

 

Standplaats lichtbehoefte: zon

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...