Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

prei kweken in de tropen

Featured Replies

Geplaatst:

Ik ben naar Thailand verhuisd en mis prei om mee te koken. We kunnen hier wel japanse leek krijgen, maar dat smaakt anders dan prei. Dus heb ik mijn ouders gevraagd om preizaden te sturen. Eerste probleem was het kiemen. Te warm hier. Dus heb ik een koelkastje met temperatuurregeling gekocht. De zaden kiemden prima bij 18 graden. Nu staan ze al 3 weken in potten te groeien bij 28-30 graden. Ze schieten snel in de lucht maar geen diktegroei. Ik heb geen idee wanneer ze dik genoeg zijn om in de volle grond te planten en of ze willen groeien bij dagtemperaturen van 30-35 graden.

Ik geef ze elke dag water {niet te veel}, ze krijgen kweeklicht en ik heb ze al 1x mest gegeven. Tot nu staan de kiemplanten binnen omdat het binnen maar 28 tot 30 graden is.

Mijn vraag is of iemand verstand heeft van prei kweken bij hoge tempeaturen.

prei zaden kweek.jpg

Geplaatst:

Welkom hier annetekster.

Leuk dat je met een vraag komt binnenvallen op dit forum.

Er is een voorsteltopic waar je jezelf voor kunt stellen aan de andere leden.

Ook leuk dat je met prei aan de slag gaat? Heb je ook andere groenten?

Zelf teel ik af en toe Kangkong uit zaad uit Thailand.

Voor we verder gaan welke soort prei heb je gezaaid?

Je hebt in NL zomer, herfst, winter en stekprei voor het voorjaar.

Iedere soort vraagt weer een andere aanpak.

Prei groeit zeker in het begin in Nl langzaam, het duurt een paar maanden voor ze potlood dik zijn en uitgeplant kunnen worden.

Er zijn hier prei topics waar je aan kan haken, gebruik even de zoekfunctie dan kom je misschien ook meer te weten over prei telen.

Bijv: 

Succes.

Geplaatst:

Je hoeft zulke zaailingen helemaal geen mest te geven, dan vermoord je ze eerder dan dat je ze helpt.

Lastige omstandigheden, kan lonen om op zoek te gaan naar rassen die beter tegen de langdurige hitte i.c.m. hoge luchtvochtigheid kunnen. Lijkt me dat schimmelziektes op de loer liggen.

Geplaatst:
9 uren geleden, annetekster zei:

Nu staan ze al 3 weken in potten te groeien bij 28-30 graden. Ze schieten snel in de lucht maar geen diktegroei.

Heb ze ook een keer binnes huis opgekweekt, wel niet met zulke hoge temp, maar duurde zeker paar maanden voordat ze richting potlood dikte waren.

Je kan ze in iedergeval al potgrond bijvullen, zodat het witte gedeelte onder de grond blijft.

9 uren geleden, annetekster zei:

ze krijgen kweeklicht

Wat voor kweek lampen heb je, heb je een linkje?

Heb je geen plaatsen in huis, waar je ze ochtend en na middag zon kan geven? Zodat ze niet de heetste uren staan te bakken?

Geplaatst:

Welkom. En waar in Thailand woon je? Het is een groot land, en in het noorden in de bergen is het een stuk koeler dan in het zuiden richting Maleisië.

Mijn ouders wonen ook in Thailand, ze zijn gepensioneerd. Maar ze kweken er geen prei, wel allerlei (voor ons) exotische dingen. En vanochtend had hij groene asperges geoogst en gegeten,mdat groeit daar ook. Wel anders ras dan hier lijkt me.

En misschien kun je het in december proberen, dan is het wat koeler.

Geplaatst:
  • Auteur
Op 27-3-2025 om 00:07, rorror zei:

Wat voor kweek lampen heb je, heb je een linkje?

De lamp heb ik bij lazada thailand gekocht, en die leveren vast niet naar nederland. Het is een 220V full spectrum LED grow light 50W, merkloos uit China

Geplaatst:
  • Auteur
Op 27-3-2025 om 00:35, acpronk zei:

Welkom. En waar in Thailand woon je? 

wij wonen in rayong aan de golf van thailand. Dat is best een warme provincie. We hebben ook jachfruit, mango, en durianbomen. En bananen. Maar ik dacht ik begin mijn groentekweek experiment met een moeilijke groenten. Maar bedankt voor de tip: asperges kunnen ook.

Geplaatst:
  • Auteur
Op 27-3-2025 om 00:07, rorror zei:

Heb je geen plaatsen in huis, waar je ze ochtend en na middag zon kan geven? Zodat ze niet de heetste uren staan te bakken?

de huizen hier zijn juist gebouwd om niet de zon binnen te krijgen. Bovendien staan er overal bomen naast het huis die schaduw geven. We wonen naast een rubberbomenbos. Ik ga in ieder geval grond bijvullen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.