Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Stokslabonen blad verschrompeld


Antoine

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Hier een foto, waar je een beetje kan zien, wat er aan de hand is:

 

boonblad33231339616351.jpg

 

Je ziet dat blad omkrullen, maar dit was twee weken geleden, het wordt alsmaar erger!

 

Wie weet wat dat is en wat er aan verholpen kan worden?

 

Gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet helemaal zeker maar het zou best eens een aantasting van het bonen mozaiek virus kunnen zijn. In dat geval is er niets tegen te doen. Vooral van deze bonen geen zaaigoed gaan over houden voor het volgend jaar want dat is dan gegarandeerd ook weer besmet.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij eerder dat je bonen wat hinder ondervinden van de kou. het was hier toch niet ver boven 0 afgelopen nacht. En ook de afgelopen dagen zijn er toch wel frisse nachten geweest, niet echt waar stokbonen van houden. Ik zou even wachten met opnieuw beginnen en kijken wat de volgende blaadjes gaan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mozaikvirus geeft gekleurde vakjes rond de nerven. Dit lijkt meer op schade veroorzaakt door zuigende insecten aan de knoppen. Zij boren gaatje in de knoppen waardoor je bij het uitlopen hiervan misvormd blad krijgt. De insecten kunnen nu allang weer verdwenen zijn.

Ik zie op de 2e foto ook hele gezonde zeer jonge blaadjes. Ik zou het nog maar even aanzien en niks doen. Mocht je toch insecten tegenkomen kan je spuiten met zeepspiritus of een Pyrethummiddel.

Net wat Dennis schrijft, door kou stagneerd de groei.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is moeilijk vanaf een plaatje een diagnose te stellen. Kan best dat het verschijnsel door de kou komt zoals Dennis zegt maar mijn (struik)bonen gaan daar dan in ieder geval niet in mee want die weigeren onder koude omstandigheden alleen maar om verder te groeien zonder dat er bladvervorming optreedt. Of het echt een aantasting door het bonenmozaiekvirus is weet ik ook niet. Vergelijk de plaatjes eens. De eerste drie zijn van door het virus aangetaste bonen . Het laatste plaatje is van de bonen van Antoine.

 

bean_mos15_l.jpg

 

14_Bean_BV1.jpg

 

French_bean_Bean_common_mosaic_virus.jpg

 

dsc0076435741339667774.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...