Antoine Posted June 13, 2012 Share Posted June 13, 2012 Hallo, Hier een foto, waar je een beetje kan zien, wat er aan de hand is: Je ziet dat blad omkrullen, maar dit was twee weken geleden, het wordt alsmaar erger! Wie weet wat dat is en wat er aan verholpen kan worden? Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted June 14, 2012 Author Share Posted June 14, 2012 Hier even een goede foto, van mijn probleem met mn bonen. weet iemand iets erover? gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted June 14, 2012 Share Posted June 14, 2012 Ik weet het niet helemaal zeker maar het zou best eens een aantasting van het bonen mozaiek virus kunnen zijn. In dat geval is er niets tegen te doen. Vooral van deze bonen geen zaaigoed gaan over houden voor het volgend jaar want dat is dan gegarandeerd ook weer besmet. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted June 14, 2012 Author Share Posted June 14, 2012 Nou da's lekker! Krijg ik dan nog wel vrucht? Anders kan ik beter opnieuw beginnen, daar is nog wel tijd voor toch? gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Night Posted June 14, 2012 Share Posted June 14, 2012 Ohw zo ziet 1 van mijn 60 bonen er ook uit Quote Schrijffouten onder voorbehoud Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted June 14, 2012 Share Posted June 14, 2012 Lijkt mij eerder dat je bonen wat hinder ondervinden van de kou. het was hier toch niet ver boven 0 afgelopen nacht. En ook de afgelopen dagen zijn er toch wel frisse nachten geweest, niet echt waar stokbonen van houden. Ik zou even wachten met opnieuw beginnen en kijken wat de volgende blaadjes gaan doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted June 16, 2012 Share Posted June 16, 2012 Mozaikvirus geeft gekleurde vakjes rond de nerven. Dit lijkt meer op schade veroorzaakt door zuigende insecten aan de knoppen. Zij boren gaatje in de knoppen waardoor je bij het uitlopen hiervan misvormd blad krijgt. De insecten kunnen nu allang weer verdwenen zijn.Ik zie op de 2e foto ook hele gezonde zeer jonge blaadjes. Ik zou het nog maar even aanzien en niks doen. Mocht je toch insecten tegenkomen kan je spuiten met zeepspiritus of een Pyrethummiddel.Net wat Dennis schrijft, door kou stagneerd de groei. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted June 16, 2012 Share Posted June 16, 2012 Het is moeilijk vanaf een plaatje een diagnose te stellen. Kan best dat het verschijnsel door de kou komt zoals Dennis zegt maar mijn (struik)bonen gaan daar dan in ieder geval niet in mee want die weigeren onder koude omstandigheden alleen maar om verder te groeien zonder dat er bladvervorming optreedt. Of het echt een aantasting door het bonenmozaiekvirus is weet ik ook niet. Vergelijk de plaatjes eens. De eerste drie zijn van door het virus aangetaste bonen . Het laatste plaatje is van de bonen van Antoine. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted June 18, 2012 Author Share Posted June 18, 2012 De derde foto, lijkt wel veel op die van mij... Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted June 18, 2012 Share Posted June 18, 2012 Wacht gewoon maar even af. Die jonge blaadjes zullen zich de komende dagen verder ontwikkelen en ik verwacht dat die, gezien de komende niet al te koude dagen, er gewoon uit zullen zien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted June 18, 2012 Author Share Posted June 18, 2012 Okay i'm hope so! Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antoine Posted June 18, 2012 Author Share Posted June 18, 2012 Geweldig, ik ben net op de tuin geweest, en nu komen er van die mooie lange sprieten aan die rond de stokken moeten draaien... Dit project gaat wel lukken denk ik... gr Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted June 18, 2012 Share Posted June 18, 2012 Kijk, das mooi. Nu een beetje meer warmte en jij eet bonen over tien weken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts