niek21 Geplaatst: 2 april Geplaatst: 2 april Hallo allemaal, Ik heb sinds eergisteren aardbeien verpot, maar ze hangen de heletijd slap. Hoe kan dat en hoe kan ik dit verhelpen? Mvg Niek Quote
Arja Geplaatst: 2 april Geplaatst: 2 april Hoi Niek, en welkom. Heb je je plantjes water gegeven na het verpotten? Quote
Patrijs Geplaatst: 2 april Geplaatst: 2 april (aangepast) Welkom, En vertel eens wat meer, voor ons is het nu ook gissen. Zijn het gekochte planten of eigen kweek uit potten? Of uit je moestuin? Hoe heb je ze verpot, staan ze in de volle zon en harde wind? Etc. 2 april aangepast door Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs
niek21 Geplaatst: 2 april Auteur Geplaatst: 2 april 39 minuten geleden, Arja zei: Hoi Niek, en welkom. Heb je je plantjes water gegeven na het verpotten? Ja al 2 keer, maar de grond was erg nat al ik had nieuwe grond gebruikt Quote
niek21 Geplaatst: 2 april Auteur Geplaatst: 2 april 1 uur terug, niek21 zei: Hallo allemaal, Ik heb sinds eergisteren aardbeien verpot, maar ze hangen de heletijd slap. Hoe kan dat en hoe kan ik dit verhelpen? Mvg Niek Het zijn potten ze zijn eigen kweek van mij hoofd plant ze staan in volle zon en het waaide vandaag en gisteren wel harder dan normaal Quote
Patrijs Geplaatst: 2 april Geplaatst: 2 april Goed nat houden, niet te nat dat de wortels gaan rotten. Uit de zon en wind en je kan eventueel wat blad wegknippen. De planten verdampen dan minder vocht maar aardbeien zijn net onkruid, als ze niet ziek worden kunnen ze veel hebben en trekken ze weer bij. Volgende keer eerder verpotten voor begin maart. De planten zijn dan nog in winterrust en hebben nog geen nieuw blad. Ook kan je de oude kluit laten zitten. Je kan ook de stekken voor half augustus in een apart potje laten groeien. Ze hebben dan ruimte en maken in de herfst de bloemknoppen voor volgend jaar aan. Vertroetel je ze dan dan krijg je dat nu weer terug omdat ze veel gaan geven. Dat is de beste manier. Nu verplanten kost de planten extra veel energie. Succes en laat nog eens weten hoe het met de planten gaat. 🍓🍓 2 Quote De moestuin van Patrijs
Arja Geplaatst: 11 april Geplaatst: 11 april De zon en de wind zijn momenteel best heftig. Hebben ze een plekje in de luwte? Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 11 april Geplaatst: 11 april Aardbeien zijn gevoelig voor verwelkingsziekte / Verticillium. Indien de moederplant besmet was dan hebben je afleggers dat ook. Belangrijkste symptoom van verwelkingsziekte is dat het blad slap gaat hangen. Je kunt er een gieter water overheen gooien maar het blad zal niet overeind komen. Tegen verwelkingsziekte is weinig te doen. Aangetaste planten wegdoen en ook de potgrond afvoeren. De sporen van verwelkingsziekte kunnen jaren in de grond overleven en zo voor herbesmetting zorgen. Verwelkingsziekte Aardbeien Quote
niek21 Geplaatst: 13 april Auteur Geplaatst: 13 april Maar Helaas hangen nu alle planten. Maar de ene dag lijkt het beter te gaan en dan opeens gaat het weer slecht Quote
Arja Geplaatst: 13 april Geplaatst: 13 april Ik vind ze er nu niet slecht uitzien hoor. Kijk, in het midden zie ik al nieuwe groei komen. Misschien dat ze dit jaar nog niet zoveel oogst geven, omdat ze pas in het voorjaar verplant zijn. In dat geval volgend jaar beter. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 april Geplaatst: 14 april Die komen wel bij. Volgende keer na het verplanten even met wat blad oid op de planten mulchen of losjes met jute zakken afdekken totdat de planten bijgekomen zijn en wat nieuwe haarwortels hebben Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
sygys Geplaatst: 15 april Geplaatst: 15 april Als je al het dorre blad eraf knipt dan zul je zien dat ze het best prima doen. Door het verplanten gebeurd dit wel vaker. Quote
niek21 Geplaatst: 15 april Auteur Geplaatst: 15 april Oh to dankjewel iedereen ik heb nu 2 jaar aardbeien dus ik heb zeg, maar al 1 jaar goede vorig jaar minder en nu opeens dit dus ik dacht van oh nee hahah, maar bedankt allemaal! Quote
rorror Geplaatst: 15 april Geplaatst: 15 april Hangen vandaag de bladeren met de bewolking ook nog? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.