Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal, mn eerste berichtje hier en zeker niet mn laatste 😊

Ik ga een kas kopen van 1.90x1,90, eerst lowbudget met polycarbonaat platen.

Deze komt op een stuk te staan waar de ondergrond stenen en houtschot zijn.

nu dacht ik eraan om langwerpige speciekuipen te gebruiken om de planten in te laten groeien. Ik begin met tomaat en courgette. Heeft iemand hier ervaring mee?

of zou ik toch beter zelf bakken kunnen maken van tuinhout en deze vullen met grond? Ben benieuwd naar jullie ervaringen en reacties! 
alvast bedankt 👩‍🌾

groetjes Margriet 

• Like 2
Geplaatst:

Hoi Margriet en welkom! 

In het forumdeel over kweken in potten en moestuinbakken vind je veel informatie en ervaringen van moestuiniers.

Speciekuipen worden vaker gebruikt, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar er staat hier vast wel iemand op die er wat voor- en nadelen van kan noemen. Afwatering lijkt me sowieso belangrijk. Bij hout moet je sowieso opletten dat het hout niet met chemicaliën bewerkt is. 

Je hebt je naam alvast mee in deze groene omgeving. 😃 Veel moestuinplezier!

• Like 1
Geplaatst:

Welkom Margriet.

Courgette hoeft niet in een kas in ons klimaat, die kunnen als je nu gaat beginnen prima buiten staan.

Die kleine kasjes zijn eigenlijk te klein en vooral te laag voor tomaten.

Het kan wel met wat beleid als je de planten in de grond zet of de bakken ingraaft, want je zal de hoogte zeker nodig hebben.

Het is mij een keer gelukt met een kleine 15 tomatenplanten in zo´n kasje maar het wordt al snel een jungle als je er niet ieder paar dagen snoeit dat ik de tomaten nu met succes buiten kweek.

• Like 1
Geplaatst:

@Mags1978 Welkom Margriet.  Je moet eraan denken dat hout snel verrot of je moet duur beukenhout gaan gebruiken.
Ik heb zo'n 8 speciebakken en dat gaat goed. Je kunt die eventueel ook verhogen en op pallets zetten.
Je moet dan wel een aantal gaten maken onderin waar het water wegloopt. Ik zou het niet op houten ondergrond zetten, als je het op de vloer zet. Maar beter is wat grote stenen op de stenen te zetten, zodat het water gemakkelijk kan weglopen als het iets hoger staat, aan ze zijkanten stenen en ook een in het midden om te verstevigen.

Geplaatst:
24 minuten geleden, Arja zei:

Hoi Margriet en welkom! 

In het forumdeel over kweken in potten en moestuinbakken vind je veel informatie en ervaringen van moestuiniers.

Speciekuipen worden vaker gebruikt, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar er staat hier vast wel iemand op die er wat voor- en nadelen van kan noemen. Afwatering lijkt me sowieso belangrijk. Bij hout moet je sowieso opletten dat het hout niet met chemicaliën bewerkt is. 

Je hebt je naam alvast mee in deze groene omgeving. 😃 Veel moestuinplezier!

Dankjewel! Het idee kwam idd ook nav van kweken in potten. Ik vroeg me alleen af hoe hoog het dat zal moeten zijn. Als ik naar de moestuin bakken kijk is dit ook niet heel hoog. Ik ga me er verder in verdiepen. Dankjewel voor je reactie ☀️

Geplaatst:
2 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

@Mags1978 Welkom Margriet.  Je moet eraan denken dat hout snel verrot of je moet duur beukenhout gaan gebruiken.
Ik heb zo'n 8 speciebakken en dat gaat goed. Je kunt die eventueel ook verhogen en op pallets zetten.
Je moet dan wel een aantal gaten maken onderin waar het water wegloopt. Ik zou het niet op houten ondergrond zetten, als je het op de vloer zet. Maar beter is wat grote stenen op de stenen te zetten, zodat het water gemakkelijk kan weglopen als het iets hoger staat, aan ze zijkanten stenen en ook een in het midden om te verstevigen.

Ja idd ik dacht boor er gaten in en dan 10cm ophogen mbv een aantal blokstenen die ik nog over heb van mn bloemen tuinaanleg.
hoe goog heb jij de grond in de speciebakken? Dankjewel voor je tips! Hier kan ik zeker wat mee. 

Geplaatst:

Het mooiste zou zijn als je de kas dan OP de bakken kan zetten ipv de bakken in de kas want daarmee verspil je veel hoogte en die hoogte is al beperkt.

Heb je foto's van de locatie en de kas die je hebt uitgekozen?

• Like 1
Geplaatst:

Welkom Margriet, ik kan je niet echt helpen. Ik heb geen kas en kweek alles buiten in de open lucht. Ook de de tomaten, paprika's, pepers en dit jaar ook een aubergine. Courgette, pompoen en komkommer ook. Gaat prima.

• Thanks 1
Geplaatst:

Ik dacht eerst hetzelfde, om ook zo'n lowbudget kasje te kopen, maar het is eigenlijk net iets te gammel en net iets te klein. Misschien prima om snel even iets te hebben, en je zult er heus wel plezier van hebben, maar je loopt wel tegen beperkingen aan, en als er een storm komt kun je weer aan de slag met repareren. Dan is goedkoop vaak duurkoop, maar goed , niet iedereen kan een dure kas betalen.

Als je een beetje handig bent, zou je ook zelf iets kunnen maken. Op https://www.landleven.nl/tuin-erf/tuinklussen/maak-zelf-een-folietunnel/ zie je een voorbeeld.

Ik heb ook zoiets gebouwd maar dan met enige aanpassing. Ik had geluk dat ik goedkoop hout en spullen kon vinden op marktplaats en covid schermen van het werk. Als je mijn uren niet meerekent heeft dit kasje met alles erop en eraan nog lang geen 500 euro gekost.

Ik heb trouwens verhoogde moestuinbakjen gedaan , ook al omdat de hoogte door de schuine kant beperkt is20250405_103533.thumb.jpg.031e31ccb3110b9e45f81734684bd27b.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Hier hoe ik het al een paar jaar doe. Mijn enige negatieve ervaring is dat mijn tomaten op het einde van het seizoen te snel geel worden omdat er geen ruimte meer in de potten is. Dus ik zou voor minstens 40 liter potten gaan als je tomaten kweekt. Bij mij staat alles zwevend in schalen met water. De reden is dat ik vorig jaar geen paprika overhield omdat de slakken er gaten in maakte. Nu met schalen water eronder hoop ik dat ze er niet meer bij kunnen. Daarnaast doe ik voordat ik de potten vul met potgrond er eerst een stuk gaas in zie foto dan blijft de paprika en tomaat mooi de hele weg naar boven ondersteund. Doordat het gaas in de potgrond zit en straks helemaal Ingeworteld blijft het een stevige zuil. Ik werkte tot vorig jaar nog met bamboestokken maar die blijven niet staan. Ik hoop dat dit werkt. Plus een rol gaas kost 25 euro voor 10 meter daar haal je iets van 16 of 17 zuilen uit dat is een stuk goedkoper dan die plantstokken met van die ringen kopen. Het is alleen even wat werk om ze te maken 

20250409_190548.jpg

• Thanks 1
Geplaatst:

@driepinter

Dankjewel voor je reactie, ik ben nu zelf ook aan het twijfelen over de kas. Denk idd dat ik spijt ga krijgen. Vind jouw oplossing echt super. Ik ga me eerst richten op de groentes die in principe geen kas nodig hebben en als het lukt kwa tijd in de zomer misschien wel zelf een kas op maat maken. Wel iets kleiner dan die van jouw. Wel heel mooi!

Geplaatst:

Ik ben er superblij mee, maar om eerlijk te zijn heb ik nu al spijt dat ik hem niet iets groter heb gemaakt, en ik heb er nog niet eens in verbouwd. Volgende maand gaan de tomaten erin, en moet ik keuzes maken wat ik verder nog kan plaatsen qua ruimte, ik wil nl ook paprika, meloen, kousenband, peper etc maar niet alles zal passen.

Hou gewoon markplaats goed in de gaten, soms zie je daar prima hout voor gratis . Of gebruikte metalen  tunnelbogen voor een heel zacht prijsje, en als je daar een goede kwaliteit plastic folie strak overheen trekt zul je ook jarenlang plezier hebben van iets wat niet de hele wereld heeft gekost ,wat stukken steviger is dan een lowbudget kant en klaar kasje, en ook nog redelijk snel te plaatsen is...

• Thanks 1
Geplaatst:
54 minuten geleden, sygys zei:

Doordat het gaas in de potgrond zit en straks helemaal Ingeworteld blijft het een stevige zuil.

Ik heb zelf ook van gaas zuiltjes voor pepers, bij mij staat het gaas op de potgrond, en per zuil staan ze met 4 (camping)haringen vast, die 20cm de grond in gaan. Ben daar ook heel erg tevreden mee.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...