Petrasmoestuin Geplaatst: 8 april Geplaatst: 8 april Mijn meiraapjes die ik afgelopen jaar september had gezaaid doen het uitstekend. Ik heb nog nooit zo veel blad gehad en ik moet natuurlijk nog zien wat er straks in de grond zit, want andere jaren werden ze vaak in de grond aangevreten. Maar nu schieten ze in bloei. Moeten ze dan geoogst worden, of kan ik ze nog laten staan? Quote
Patrijs Geplaatst: 8 april Geplaatst: 8 april (aangepast) Kool, dus ook meiraapjes =raapstelen, zijn vaak twee jarig. Het eerste jaar groeien, het tweede jaar bloeien. Je kan ze laten staan, de bijen etc. zijn dol op de bloemen die komen. Je kan ze ook eten, alle kool is eetbaar. De wortels zoals bij meirapen en radijs, de stelen, het blad en de bloem(knoppen), zoals bij bijv. broccoli en bloemkool. Wel wordt zowel de eventuele knol alsmede het blad/bloemen nu snel hard of stug wat men houtig noemt. Dus probeer wat van de plant eetbaar is en het is NU de tijd om nogmaals Meiknolletjes/ raapstelen te zaaien. Bij mij komt de vierde lichting net kijken. Bij mij gebeurd nu hetzelfde met de Russische bladkool, daar oogst ik de zachte geschoten toppen van. De zaaitijd die jij gekozen hebt is denk ik de lastigste, als je ze wat weken later zaait, vanaf medio okt. kan je ze vroeg in het voorjaar oogsten als raapsteeltjes of misschien later nog als mei raapjes. 8 april aangepast door Patrijs 2 Quote De moestuin van Patrijs
Petrasmoestuin Geplaatst: 8 april Auteur Geplaatst: 8 april (aangepast) Dank je @Patrijs. Ik wil geen stugge meiraapjes. Nee ik ga ze nu niet zaaien, want ik kan ze niet afdekken nu. De bakken met gordijnen zeg maar zijn volgepland (veel knoflook en uien) en ik heb ook nog wat in de winterzaai staan. En plantenzakken kunnen ook afgeschermd worden, maar ook die zijn al gereserveerd. Maar ik ga ze gewoon aan het eind van het jaar weer zaaien als al die koolwitjes gedag hebben gezegd. Of de paar uit de winterzaai zet ik nog even weg in de bak. Ik ga morgen lekker meiraapjes eten en het blad ga ik roerbakken. 8 april aangepast door Petrasmoestuin 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.