Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hej hej! Nieuw hier en nog geen enkele ervaring/kennis 🙈

Mijn man en ik zouden graag een moestuin willen en zijn begonnen met voorzaaien. We hebben de Lidl kas gekregen en hebben gisteren onze tomaten zaailingen verspeend en in de "kas" gezet. Maar net ben ik gaan kijken en zijn ze he le maal verlept/dood. 

Was het dan toch te koud? Te weinig water? Iets anders? 

PXL_20250410_101027873.jpg

Geplaatst:

@Manou Ervaring en kennis bouw je op. Gaat niet vanzelf, vooral die laatste. Maar genoeg kennis op dit forum om je daarbij vooruit te helpen.

Dit is bijvoorbeeld het Tomatentopic van dit jaar. Kom je van alles tegen waar mensen tegenaan lopen of willen delen bij de kweek van hun tomaten.

Deze dame Diana heeft alle tomatenkweek wetenswaardigheden mooi op een rijtje gezet:

https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/tomaat/

Je zaailingen waren nog erg tere babyplantjes. De schok van het verspenen en van hun warme wiegje naar de koude buitenwereld was hoogst waarschijnlijk te groot (leg vannacht maar eens een thermometer in dat kasje, een meter van de grond, en kijk hoe koud het is. De nachttemperaturen zijn nog erg laag.

Snel overnieuw zaaien. En: die fout maak je dus nooit meer, ervaring opgedaan. ☑️

Stel je je ook nog even voor in ons "Voordeur" topic? :-)

• Like 5
Geplaatst:

Hoi Manou, en welkom!

Wat Erny hierboven zegt, en daarnaast moet je je even verdiepen in 'afharden', dwz je tere zaailingen na het binnen opkweken voorzichtig aan de buitenwereld laten wennen. 

• Like 1
Geplaatst:

Hoi en welkom op dit forum.
Hier kun je van alles en nog wat vinden ( zoeken) waar je als beginnende moestuinliefhebber tegen aan loopt of waar je vragen over hebt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...