Jump to content

Heeft Nectarine ook last van krulziekte?

wilma

Recommended Posts

hallo mensen, ik zou graag een dwerg Nectarine willen aanschaffen om daar een terras leivorm van te maken. Maar ik zit tegen de vervelende krulziekte aan te hikken.Dat telkens bespuiten zie ik niet zo zitten, juist omdat ik hem naast mijn kleine visvijvertje wil zetten, en het giftig spul niet in het water wil.

KAN HET OOK ZONDER DIE BESPUITINGEN TEGEN KRUL ZIEKTE?

Ik ben heel niet bekend met het kweken van Nectarines en weet ook niet welk soort ik dan zou kunnen kopen.

.

wat is een gunstig soort?

moet niet te hard groeien en wel lekker fruit geven in zeg maar 1 a 2 jaar.

Bij de opmerkingen van Persica zie ik wel veel over PERZIK maar voor de Nectarine staat er zeer weinig info.

Wie kan mij verder helpen

Groet van Wilma

Ik persoonlijk zou zeggen , begin er dan niet aan. of kies het minst gevoelige ras , maar dan nog wordt het moeilijk .

Persica kan je waarschijnelijk wel het meest resistente ras aangeven , ik neem aan dat dat een witvlezige zal zijn , net zoals bij de perzikken...

@ Wilma,

Je hebt het hier over een dwerg soort Nectarine. Oké een nectarine maar dan in minieformaat. De dwerggroei wordt hier bepaald niet door de onderstam maar door de genen van de dwergplant zelf, meestal staan deze perzik/nectarineboompjes zelfs op een sterkgroeiende onderstam. Van nature zijn deze boompjes nog meer gevoelig voor ziektes dan de normale varieteiten, vandaar de extra kracht welke ze moeten hebben via een sterkere onderstam. De scheutgroei van deze dwergen is slechts zo'n 10 cm per jaar ! Worden meestal gekocht vanwege hun enorme bloesempracht, de evnt. vruchten die eraan komen zijn over het algemeen,.. zeer matig (op enkele uitzonderingen nagelaten)

Bij mijn weten, is er niet 1 ras ongevoelig voor de krulziekte, wanneer je echt niet wilt spuiten (ja zelfs dit vereist de nodige kennis en aandacht) zou je de plant, gedurende de herfst en winterperiode tot maart) kunnen afschermen tegen de regen. afdakje ?

Indien je de gehele plant gedurende deze periode droog kunt houden, heb je helemaal geen last van de krulziekte! Het is via de regen dat deze schimmelinfectie zich kan vermeerderen en zich binnenin een nieuwe bladknop kan nestelen, dit gebeurt in de periode eind okt. begin maart.

Aangezien de boompjes zo klein blijven is regenbescherming vrij makkelijk te realiseren, en zeker wanneer ze tegen een muur staan.

Een bepaald type ras/ varieteit kan ik je niet aanbevelen, kijk anders eens op de site van fruilent.nl daar loopt een test over de ziektegevoeligheid onder mini Nec/ Perzikboompjes met alle specifieke beschrijvingen.

bedankt Persica, hier kan ik wat mee. Heb nooit geweten dat krul door regen komt. dus als ik er 1 aankoop en hem in october in mijn plastic kasje droog weg zet voorkom ik die narigheid.

Ga dit bekijken.groetjes Wilma