Geplaatst: 5 oktober5 Okt Wat een prachtige pompoenen, @woldistel! Ben benieuwd naar wat je ervaringen met smaak zullen zijn!Enne @Dahli ik moest wel even grinniken toen ik dit zag. Troost je, hier gaat het ook niet helemaal volgens plan. Sta ik een half uur lang de sliertjes uit de pompoen te schrapen, lees ik (daarna!) in het recept dat ik geen metaal mag gebruiken, en dat dat schrapen ná het koken moet. Geen wonder dat ik het er niet uit kreeg 😱. En geen metaal: hóe dan? Je kookt toch ook in een metalen pan… * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 5 oktober5 Okt Auteur 3 uren geleden, Tanja65 zei:Je kookt toch ook in een metalen pan…Ik ben me ook al suf aan het piekeren hoe dat moet. De Franse meneer had overigens gewoon een metalen pan, dat stelt me dan weer gerust. Ik had zelf ook al gedacht aan mijn aardewerken tajine. Met een laagje water erin, stoomt hij als het ware gaar. Ik heb nog even. Alles hangt nog aan groene stelen.
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Tot nu toe blijft mijn favoriet toch Toledo. Een kleine Muskaat pompoen die goed vrucht draagt, én goed afrijpt wat bij muskaat pompoenen vaak een probleem is. Vorig jaar rijpte 2 vruchten af die pas in augustus aan de plant kwamen. Dit jaar is het een van de weinige planten die meerdere vruchten draagt, terwijl al de rest 1 of 2 vruchten draagt. Ik vind ze veel lekkerder dan Flat Boer White die hier ook al werd genoemd. Ik snijd ze in plakjes en gaar ze in de oven, heerlijk zoet.
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Wel, het eerste potje Doce de Gila (jam van vijgenbladpompoen) is een feit. Veel instructies overtreden, toch is het resultaat niet slecht. Een beetje flauw. Misschien is dat toch vanwege de metalen lepel? Hoe dan ook, ik maak straks een nieuwe suikerstroop met kaneelpoeder en citroenrasp, en een heel klein beetje kruidnagel. En dan de jam er opnieuw door. Hopelijk pept dat de smaak wat op. Wordt vervolgd. Ik heb 13 vijgenbladpompoenen in de maak (nu nog 11) dus ik kan nog even oefenen. De te vroeg geoogste butternut smaakte trouwens heerlijk. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Het kleine linker zaadje is wat ik via @Dahli kreeg, van de vijgenbladpompoen. Had er nog enkele bewaard voor komend jaar. Het zaad dat uit de loeressen van onze moestuin komt, zie je rechts. En de hoeveelheid zaden die er uiteindelijk uit één vijgenbladpompoen kwam, zie je op de foto daar onder. Ééntje. I’m impressed. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Auteur 42 minuten geleden, Tanja65 zei:zie je rechtsVruchtbare grond hebben jullie Tanja, dat kan niet anders! Ben benieuwd wat de exemplaren hier aan zaad opleveren. Die staan op kleigrond met een flinke laag tuinaarde/potgrond. Het zal ongetwijfeld veel zijn, ik ga wat bewaren voor de geef en kweek over een aantal jaren, maar ik ga het grootste deel drogen en door het vogelvoer doen. Dat vond ik zo’n goede suggestie van Appelvrouw.
Geplaatst: 6 oktober6 Okt 32 minuten geleden, Dahli zei:Vruchtbare grond hebben jullie Tanja, dat kan niet anders!Nou, om eerlijk te zijn hebben we waardeloze grond; een perceel vol kweekgras waar jarenlang niets aan de bodem is gedaan. Maar dit stuk grond was super plaatselijk heel goed denk ik. Wij hadden het afgedekt gehad en daarna van kweek ontdaan. En vervolgens heeft daar een aantal maanden een berg compost op gelegen, voordat dat over de tuin is verspreid. Ik denk dat die composthoop het verschil heeft gemaakt. Er was vast veel voeding de grond in geregend. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 6 oktober6 Okt 36 minuten geleden, Dahli zei:ik ga het grootste deel drogen en door het vogelvoer doen. Dat vond ik zo’n goede suggestie van Appelvrouw.Dat is het! Maar ik vond het drogen best een klusje. Het zaad plakt echt geweldig en ik kreeg de plak er niet af. Mijn bijna gedroogde zaden hebben dan ook vrijwel allemaal aangeplakt keukenpapier. So be it. Maar voor vogelvoer wellicht niet zo handig. Ik weet niet zo goed wat je zou kunnen doen om die plak er wat meer af te krijgen. Misschien heeft iemand hier een suggestie? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Auteur 9 minuten geleden, Tanja65 zei:Ik weet niet zo goed wat je zou kunnen doen om die plak er wat meer af te krijgen. Misschien heeft iemand hier een suggestie?Misschien spoelen in lauwwarm water? En drogen op bakpapier?
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Drogen op bakpapier! Soms denk ik echt ‘waarom heb ik dat niet zelf bedacht’…🫣. Dat is voor de volgende ronde, @Dahli . Thanks. Spoelen in/met lauwwarm water heb ik gedaan. Lang. In een zeef onder stromend water, dan ‘schuren’ ze ook een beetje. Tomatenzaad krijg ik op die manier redelijk schoon. Maar dit was een drama. Uiteindelijk heb ik ze plakkend en al op keukenpapier gestort. Nu, na drie dagen drogen, begint eindelijk de plak er een klein beetje af te gaan. Helaas net te laat voor de biozadendoos, die staat hier al weer ingepakt en al om morgen op de bus te gaan. Maar ik durf ze er nog niet in te stoppen, ik denk dat de binnenkant nog niet droog is. Voor volgend jaar! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 7 oktober7 Okt 23 uren geleden, Tanja65 zei:Helaas net te laat voor de biozadendoosMisschien wel beter, tenminste als je niet alles aan gedaan hebt om de bloem te beschermen tegen kruisbestuiving. Vijgenblad pompoen (Curcubita ficifolia) soort Pepo, kan zich kruisen met alle soorten van de Curcubitacea familie waar pompoenen, courgettes, kalebassen ook toe behoren. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 oktober7 Okt Auteur 1 uur terug, appelvrouw zei:Vijgenblad pompoen (Curcubita ficifolia) soort Pepo, kan zich kruisen met alle soorten van de Curcubitacea familie waar pompoenen, courgettes, kalebassen ook toe behoren.Mocht ik volgend jaar weer meedoen met de BZD, dan zal ik er zeker wat vijgenbladpompoenzaden in doen. Die zijn echt 100% vrij van kruisbestuiving: geen enkele andere plant uit de curcubitacea-familie geteeld dit jaar. En ik weet dat er niemand in de nabije omtrek hier iets van groenten kweekt. Dus er kan ook geen sprake zijn geweest van overstekende bijen.
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Top @Dahli , dat is dan zeker beter dan onze zaden! @appelvrouw wie weet is het een leuk experiment om volgend jaar dan toch wat zaden te zaaien. Wij hebben hier alleen maar eetbare curcubitae staan, veel zou er dan niet mis moeten kunnen gaan? Wie weet ontdek ik een nieuwe soort 😝 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Ik heb dit jaar voor het eerst een jack-be-little gezaaid. En er liggen nu drie schattige kleine pompoentjes in de vensterbank na te rijpen (rest nog aan de plant). Weet iemand of ik ze met schil en al kan bereiden, of dat ze eerst nog moeten worden geschild? 8 oktober8 Okt aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Kan met schil en al @Tanja65 👍😊Bijgevoegd een foto van voor gaande jaren…😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Wat een leuk idee @Vrouwholle Is de smaak hiervan anders dan de babypompoen? Of is de schil zachter?
Geplaatst: 8 oktober8 Okt De schil is zachter dan van de baby pompen van mm vind ik @Petrasmoestuin . Maar hoe langer je de pompoen bewaart hoe harder die schil lijkt te worden…🤔Ik las ergens dat je pompoen die je wil eten om die reden het beste voor Januari kunt opeten…🤔 Ik koos voor deze omdat ik het zo leuk vind dat het dan een 1 persoons maaltje is…😋🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Wat superleuk @Vrouwholle en ja, de schil is - nu al - keihard, vandaar mijn vraag. Gauw opeten! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 8 oktober8 Okt 4 minuten geleden, Vrouwholle zei:hoe langer je de pompoen bewaart hoe harder die schil lijkt te wordenIk hoorde van diverse mensen dat als je de pompoen langer laat liggen (die van mij liggen al een paar weken, de eerste dan) dat hij dan zoeter wordt? Maar dat verschilt ook per pompoen denk ik? Dus de Jack-be-little moet dan juist snel gegeten worden snap ik.
Geplaatst: 8 oktober8 Okt En de baby pompoen wordt ook door andere fa's verkocht, die heb ik dus ook gekocht, ik neem aan dat het hetzelfde is. Maar dat merk ik dan wel.Maar ik had ook nog een zakje van de MM die ik heb gebruikt en inderdaad die schil vinden wij erg hard.@Vrouwholle
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Jack be little is ook goed bewaarbaar hoor gewoon hetzelfde als andere pompoenen…👍😊De smaak beoordeling vind ik een lastige vraag want de babypompoen is jaren geleden dat ik die had en het ligt ook aan hoe je hem klaar maakt…Wij eten van de manier op de foto de schil erbij op 😋Je kunt met schil in de oven doen en dan als alles gaar is alsnog de schil verwijderen… ( net als bij de kweeperen) gewoon met een lepel het vruchtvlees van de schil af schrapen….en na gelang het recept verder verwerken….👍😊Of als het hele pompoentje vult dan uitlepelen met vruchtvlees en de schil intact laten🤔Mischien langer bewaren tussen kranten net als met appels enzo.. dan zal de schil minder vocht verliezen en zachter blijven denk ik… maar dat heb ikzelf nog nooit uitgeprobeerd…🤔🌱👩🍳🌱🐓🌱🎃🌱
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Jack be little staat dus ook op mijn lijstje voor misschien aankomend jaar! 🎃 Leuk om er hier ook over te lezen. Ik zoek vooral een geschikte pompoen voor de kleine moestuin. Ik heb niet extreem veel ruimte maar wil wel veel... 🤭
Geplaatst: 8 oktober8 Okt @Janie dan is Jack-be-little waarschijnlijk een hele goede keus. Vooral als je bijvoorbeeld een pergola of rozenboog ter beschikking hebt, dan kun je hem daarover leiden. Hij groeit wel lange stengels maar niet extreem, ik denk dat dat prima moet lukkem. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.