Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Appelvrouw, sorry geen foto.

De plek was zacht. Wilde vandaag blokjes snijden om in te vriezen, maar de pompoen was erg droog, beetje groene waas ook had er geen zin in. Dus kliko!

Geplaatst:

Jammer @jootje . Maar er hangt er nog 1 aan toch? Hopelijk gaat die beter en kun je toch nog proeven.

Geplaatst:
On 8/16/2025 at 7:29 PM, fre3ke said:

Misschien komt het door engerlingen.

Her kwam inderdaad door engerlingen. Ik neem aan dat het een compleet legsel was, ik vond er maar drie.

IMG_20250818_102426.jpg

Geplaatst:

Ik heb denk ik ook een verkeerde/zieke pompoen. Het is een muscaat en die groeide als eerste.
Hij groeit nu opeens scheef en krijgt aan een kant een gele kleur. Hij was al die tijd donkergroen.
Hier een paar fotos vanaf linker en rechterkant. Het lijkt wel of er kleine scheuringen in zitten.
Ik heb nu ook een muscaat in het gras die groeit en die is gelijk licht groen. Dat is de laatste foto.

Wat denken jullie?

20250819_112458.jpg 20250819_112510.jpg

20250819_124050.jpg 20250819_124117.jpg''''''''''''

Geplaatst:
  • Auteur

Die ziet er inderdaad niet goed uit @Petrasmoestuin . Op de foto’s zie ik denk ik ook wat bruine vlekken. Als deze al rijp wordt, is hij denk ik niet lang houdbaar. Misschien een mislukte kruising? Ik zou hem denk ik verwijderen zodat de plant zich kan richten op de gezonde vruchten. Er zijn hier vast genoeg mensen die er meer verstand van hebben dan ik en je van goed advies kunnen voorzien. De pompoen op het gras ziet er wel gezond uit.

aangepast door Dahli

Geplaatst:

Die eerste wordt afgestoten. Je hoeft niets te doen, de plant is niet ziek, dit hoort erbij als de plant het niet kan opbrengen de pompoen verder te laten rijpen. Het zou jammer zijn als dat door de tafel komt.

De nieuwe pompoen ziet er goed uit. Maar hij is nog zo jong, het kan alle kanten op gaan.

Geplaatst:

Ik heb hem eraf gehaald, maar nog niet bekeken. Jij denkt dat hij gewoon te eten is?@fre3ke

Geplaatst:
  • Auteur

Ik ben erg benieuwd hoe hij er van binnen uitziet @Petrasmoestuin . Maak je een foto?

En wat misschien een tip is: ik haal de uitgebloeide bloemen onderaan een groeiende vrucht altijd weg als hij makkelijk loslaat. Die uitgebloeide bloemen trekken vocht aan, zeker als het wat kouder wordt ‘s nachts. Dat kan gaan schimmelen/rotten en de vrucht waar het aan vast zit besmetten.

aangepast door Dahli
Aanvulling

Geplaatst:

@Dahli Zo zag hij van binnen eruit. Nog heel onrijp. Ik had hem expres 2 dagen laten liggen, hij werd alleen maar slechter ervan.

20250822_111654.jpg 20250822_111633.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Bijzonder om te zien! Bijna geen vruchtvlees. Ik denk een mislukte kruising. Gaat die andere op het gras nog wel goed? 🤞

Geplaatst:

De eerste grote flat white boer pompoen geoogst. Mijn keukenweegschaal gaat maar tot 5 kilo, en hij is zwaarder dan dat.

PXL_20250823_120505355.jpg

Geplaatst:

Mooi Arja dat is een hele lekkere! Ik zie hier in de buurt ook zo langzamerhand de kraampjes met pompoenen verschijnen, ik geloof dat het jaar voor de pompoen wel goed is. Mijn twee planten groeien ook nog, aan een een kleine butternut en de andere plant, een solitaire die groeit alle kanten op, het wordt een grote waarschijnlijk niet heel lekkere pompoen, als die van de muizen de kans krijgt af te rijpen.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
17 uren geleden, Arja zei:

Mijn keukenweegschaal gaat maar tot 5 kilo

Personenweegschaal: (gewicht persoon mét) - (gewicht persoon zónder pompoen).

Geplaatst:

Dat deden wij ook met de hond toen ze pups waren. @henkg

Geplaatst:

Kan ook zonder persoon ertussen 😃

PXL_20250824_111024019.jpg

Geplaatst:

Bijna 7 kilo! Mooi is ie hoor! 😊

Geplaatst:

Hier gaat alles best lekker. Thelma Sanders' sweet potato heeft inmiddels een stuk of tien flinke acorn pompoenen hangen. De plant is een beetje aangetast door de meeldauw van de Bianca de Trieste courgette, die ernaast staat, maar ook die blijft op de nieuwe uitlopers nog gewoon courgettes produceren, dus daar maak ik me niet druk over.

IMG_20250824_164722535_HDR.jpg

Ziet er alleen niet uit. Als de smaak goed is is TSSP wel een blijvertje, denk ik.

De blije mannen (Chirimen, klinkt als cheery men, dus blije mannen) heeft inmiddels 4 pompoenen die wel afrijpen voor de eerste vorst en de Guatamalan Green Ayote ook drie.

IMG_20250824_164146996_HDR.jpg

IMG_20250824_164650193_HDR.jpg

Golden Nugget valt me ietsje tegen. Ik heb inmiddels 5 pompoentjes op (wel fijn) compacte planten, maar daar had ik net wat meer van verwacht. Gaat absoluut wel in de herkansing, want kan dit jaar ook wel aan de droogte liggen ofzo.

IMG_20250824_164631422_HDR.jpg

aangepast door woldistel

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Veel van onze pompoenen beginnen nu pas te produceren. Zou dat nog afrijpen?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
  • Auteur

@woldistel Ik ben erg benieuwd hoe de TSSP smaakt. Het lijkt me een mooi pompoentje voor mijn verticale kweek volgend jaar. Ik had gelezen dat ze rond de 1 kilo worden, toch? In de voortuin kunnen zwaardere varianten, die blije mannen zien er ook prachtig uit. Stuk zwaarder denk ik? Nummer 3 ook mooi!

Geplaatst:

Ietsje zwaarder (vroeg geoogst exemplaar, lag in de weg).

IMG_20250824_183402551_PORTRAIT.jpg

De Chirimen is nog ietsje zwaarder denk ik.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
  • Auteur

Mooie pompoen hoor! Fijn formaat ook. Ik denk dat deze volgend jaar langs mijn muur klimt 😃.

Geplaatst:
2 uren geleden, woldistel zei:

Als de smaak goed is is TSSP wel een blijvertje

Laat je het weten hoe de smaak is?

Geplaatst:
2 hours ago, Tanja65 said:

Veel van onze pompoenen beginnen nu pas te produceren. Zou dat nog afrijpen?

Twijfelachtig. Uit mijn hoofd duurt het ongeveer 80 dagen tussen bloem en rijpe pompoen. Maar in oktober komt er vaak meeldauw in de planten.

Geplaatst:

80 dagen… dat is inderdaad nog een tijd. Dat zou vanaf nu gerekend begin november zijn. Hm. We gaan het zien. Dank voor de info @fre3ke en voor het helpen realistische verwachtingen te hebben. Niettemin zal ik bij redelijk weer bovenop de meeldauw zitten met mijn melk/water spray. Als het heel nat wordt is het kansloos.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
Op 24-8-2025 om 18:01, woldistel zei:

blije mannen

Is dat die donkergroen geribbelde? Wat een mooie vrucht! Die zal schitteren op je vensterbank.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.