Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Vorig jaar werd alle aarde en nog aanwezige planten (tomaten, veldsla) spierwit.

Heb toen alle planten verwijderd. Aarde is nu niet meer wit maar er kwam terug veldsla uit en die zag nu ook compleet wit,  alles op mesthoop gegooid.  Kan ik hierin nu veilig tomaten planten?

Geplaatst:

ik zou beginnen met foto's van de aantasting hiernte plaatsen, misschien dat iemand dan iets weet.

Geplaatst:
  • Auteur

Helaas niet aan gedacht om foto te nemen....

Geplaatst:
  • Auteur

Na het doorstruinen van internet meen ik dat het Verticillium betreft. Serre is nog leeg maar kan dit nog in de aarde sluimeren en zo ja wat kan ik doen? thanks!

Geplaatst:

Dat is het meest waarschijnlijke, "echte meeldauw"  tomaten kunnen er ook hard onder lijden, ik draag hier nog altijd de gevolgen omdat ik  deze onbewust  via stekken om te overwinteren in mijn normaal steriele zaaiomgeving (lees kelder) heb geïntroduceerd. Spuitzwavel helpt preventief (en alleen preventief)  en is in de bioteelt toegelaten (althans hier in België) het zorgt dat de sporen niet kunnen kiemen op blad of stengel, melk (verdund) helpt ook, het werkt niet alleen preventief maar stopt ook beginnende aantasting, melk laat echter bij veelvuldig gebruik een residu achter wat de plant niet zo fijn vindt.

aangepast door redzebra

Geplaatst:
  • Auteur

De aarde zag wit, ook schimmellucht.  De tomaten verwelkten ( blad bruin en dor) en tomaten zelf werden van groen naar bruin (geen rood).

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Het klinkt als een erg vochtige serre. Je zou eens goed kunnen gaan ventileren en de hele serre een keer goed schoonmaken met een emmer met  water en chloor ofzo.

Vervolgend de huidige grond die je in je bakken hebt weg doen en de bak ook goed ontsmetten en dan een tijdje niks.

Als je een schimmellucht ruikt in je serre dan is het er waarschijnlijk echt veels te vochtig

Geplaatst:

Ja, vind het ook klinken als een niet goed onderhouden kas. @sysgys 

Grond doorspoelen elk jaar is ook aan te raden. Dat is tegen de zouten die zich in de grond ophopen.

Geplaatst:
1 uur terug, Erny zei:

Grond doorspoelen elk jaar is ook aan te raden. Dat is tegen de zouten die zich in de grond ophopen.

Heb ik in alle jaren dat ik kassen heb nog nooit gedaan. Ik schep wel eens een paar kruiwagens grond weg en vervang die door compost/oude potgrond. Ik bemest maar weinig. En waar spoel je die teveel aan zouten dan heen? 

Eigenlijk is het enige probleem dat ik in de kas heb, dat de grond juist wel eens wat hydrofoob is. 

Veel luchten, al vanaf begin april staan de raampjes open.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor jullie adviezen.  De kas werd afgewassen, heb wat grond en verbeteraar aangevoerd en gier van heermoes gegoten.  Tot nu toe geen schimmel maar er staat ook nog niets in gepland.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic