Swa Geplaatst: 3 mei Geplaatst: 3 mei Heb vandaag 4 druiven geplant op een rijtje. Paaltjes waartussen de kabels gespannen worden om de druiven te leiden staan pakweg 8 meter uit elkaar. Ik ben er op uit om het onderhoud, en dus ook de m² gras in de tuin te verminderen. Vandaar het idee om onder de druiven een bodembedekker te planten. Welke permanente bodembedekker(s) zouden jullie aanraden hiervoor? Hoeft niet eetbaar te zijn, maar die krijgen wel een pluspunt. Quote
MSDG Geplaatst: zondag om 20:23 Geplaatst: zondag om 20:23 Waarom geen rij inheemse vaste planten? Als die goed groeien heb je net zo weinig last van onkruid als het je daar om te doen is. Qua inheemse bodembedekker heb je Ajuga Reptans, leuk plantje. 👍 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
acpronk Geplaatst: zondag om 21:36 Geplaatst: zondag om 21:36 Toevallig heb ik Ajuga reptans als bodembedekker onder de druiven staan, denk een jaartje of 2-3 alweer. Het is een groenblijvende plant, althans in theorie, want afgelopen winter toch behoorlijk kaal geworden met als gevolg dat er wel onkruid tussen is gaan groeien. En dan met name basterdwederik. Maar gelukkig wel minder dan zonder de Ajuga. Maar ik ben dus nog steeds al jaren aan het experimenteren met beloopbare groenblijvende bodembedekkers die onkruid tegenhouden.. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
CJodokus Geplaatst: zondag om 23:05 Geplaatst: zondag om 23:05 Of misschien meteen een ‘goede buur’ nemen? Ik zoek vaak liever in het Engels. Bij companion plants grapes kwam ik o.a. tegen: bieslook, geraniums, mosterd, oregano, erwten, klaver en zwarte bessen. Of beter nog, een gilde, een verzameling planten. Elke plant ondersteunt op zijn eigen manier de druiven. 1 Quote
Inloggevens kwijt Geplaatst: maandag om 05:59 Geplaatst: maandag om 05:59 Ik kom zo vaak het idee tegen dat als je bodembedekkers plant je dan niet hoeft te wieden. Dit is onzin. Een zaadje van bijv. een paardenbloem of een boswilg komt door de lucht aan dwarrelen en valt tussen de bodembedekkers. Als de condities goed zijn zal het daar ontkiemen. Als onkruid zich eenmaal heeft gevestigd in/tussen de bodembedekkers dan is er geen houden meer aan. Als je bodembedekkers plant dan zul je de eerste twee jaar zeer goed moeten wieden om onkruid tegen te gaan. Later hoef je minder te wieden maar zul je toch geregeld moeten controleren op onkruid. Je kunt ook mulchen en het voordeel daarvan is dat je het onkruid beter ziet verschijnen. Quote
Swa Geplaatst: maandag om 07:07 Auteur Geplaatst: maandag om 07:07 Ajuga Reptans is een mooi plantje. Eens kijken of ik die lokaal bij de groenboer kan vinden. Staat wel minder graag in de volle zon kon ik lezen, dus eigenlijk niet geschikt bij die 4 druiven omdat die helemaal geen schaduw gaan krijgen. Maar ik weet wel een ander plekje in onze tuin waar die Ajuga zich gaat thuisvinden. De laagste 'cordon' van de druiven gaat zich op 80cm hoogte bevinden. Daar moet dus onder gebleven worden. Klein fruit zoals frambozen en zowat alle bessen valt hierdoor af omdat dit allemaal over de 1,2m hoog wordt hier. Bieslook en oregano doen me denken aan 'kruiden'. Dus ja, dat is een goed idee en dan wordt het niet één enkele soort maar een beetje allerlei. Heb toch nog oerprei te verzetten, die kan er dan ook bij. Zocht nog een plek voor de gestekte lavendel, dat is dan gevonden. De bedoeling is vooral het gras minderen. Want dat moet zowat wekelijks gemaaid worden en brengt verder eigenlijk niets bij. Veel erger dan wieden. Het systeem van die 'gildes' probeer ik hier zoveel mogelijk toe te passen. Wel met het begrip dat ik er geen verstand van heb wie bij wie graag staat en me ook de moeite niet doe om het op te zoeken. Planten die zure grond minnen werden bij elkaar gezet en ik kijk een beetje na of ze schaduw of zon willen maar ik doe verder geen moeite. Ik zet een hoop plantjes bij elkaar (boompje + middelgrote plantjes (1m à 1,8m) + kleine plantjes +/-50cm) en dan zie ik wel of ze het leuk vinden. Tot nu toe altijd goed resultaat gehad. De boel groeit goed dicht en wat daartussen als onkruid toch nog durft bovenkomen is daar zeer snel gewied. 2 Quote
MSDG Geplaatst: maandag om 13:35 Geplaatst: maandag om 13:35 Als je geen/weinig onkruid wilt en een plant die in de volle zon kan maar weinig onderhoud nodig heeft: Russische smeerwortel. En ook nog eens mooi veel mulchmateriaal, maar is een vaste plant en en geen bodembedekker. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.