Geplaatst: 5 mei 20255 Mei @liekie wat moooi! Ik vind akelei zo’n ondergewaardeerde bloem. Heel mooi!De eerste lathyrus staat in bloei. Jeej! Hier kijk ik eerst het mooie van af en daarna ga ik bossen vol knippen! Maar pas over een week of wat. De aronskelk staat voor het eerst in bloei. Heel onnatuurlijk met z’n gezichtje zo tegen de muur. Hij valt me enorm tegen. [emoji849][emoji2960] Niet de mooiste bloem die ik heb, maar het kan er mee door. Zeker na de aanloopperiode. Deze heb ik uit zaad gekweekt. Ben er 5 of 6 jaar geleden mee bezig geweest. Ineens stond er 2 jaar geleden een plant [emoji38] De aarde had ik toen er niets opkwam, bij de klimrozen gegooid. Nu staat daar op heel ongelukkige plek een aronskelk.
Geplaatst: 6 mei 20256 Mei Haha, net zo'n boos kindje wat tegen de muur aan gaat staren omdat ze je dan niet hoeft aan te kijken. Een boze aronskelk, dat is het 😅
Geplaatst: 6 mei 20256 Mei Ik zie het nu je het zegt, ook helemaal voor me!Mopperkontje hoor. Zou ik ook zijn als je weg bent gegooid [emoji14]
Geplaatst: 9 mei 20259 Mei De eerste bloemen van de Oost-indische kers Blue Pepe. Spontane zaailing in een potje overwinterende citroengras (die vorig jaar niet was uitgeplant). Was wel half afgestorven, want tijdens de verhuizing begin maart had iemand de planten 3 nachten onder de overkapping buiten laten staan bij -3 in de nachten.. samen met nog een boel andere planten. De planten staan sinds (ik geloof, weet het niet helemaal zeker) eind maart buiten. De nieuw gezaaide zijn nog niet boven gekomen. Appelgeranium van @Ciska (meen ik me te herinneren). De nieuwe groei heeft geen bloemen meer, want buiten is het te koud, maar de plant groeit goed. De gestekte en overwinterende Franse geraniums doen ook alleen aan groei en geen bloei. Blijkbaar alleen in de zomerperiode, bij voldoende hoge temperatuur. Deze taken bloeit al een aantal dagen, wel de enige van de 9 stekken. De groei is overigens niet geweldig, staan elke 2-3 dagen slap wegens watertekort (buiten) en wellicht ook voedingstekort ondanks slootwater. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 10 mei 202510 Mei Anjers ooit gestekt uit een bos bloemenNog meer rozen begint nu goed Oooooo deze hoek ruikt zo lekker! Ik ga morgen knippen. Al zo veel open, nu kan ik wel wat missen en in een vaasje doen.
Geplaatst: 10 mei 202510 Mei 5 minuten geleden, Mellie zei: Nog meer rozen begint nu goed Ik was vanmiddag even langs mijn oude huis gegaan om wat spullen op te halen. En mocht ook even binnen en in de tuin kijken. (Dat werd mij aangeboden, had het niet zelf gevraagd.) De 3 naar geleden geënte Auguste Louise bloeit goed, de geënte Soul begint ook. Mijn afgelopen najaar geënte Auguste Louise zit nu in knop, en zal vermoedelijk ergens over een ruime week bloeien denk ik. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 11 mei 202511 Mei Oooo heb je dan niet een klein beetje verdriet dat dst niet mee is? @acpronk of had je toch genoeg? Leuk dat je toch even mocht spieken!
Geplaatst: 11 mei 202511 Mei Nee, ik had ze al geënt en gezien dat die geslaagd waren. Had liever nog wat andere planten meegenomen, (keuken)salie, Skimmia en een salie soort. Helaas net niet genoeg tijd om die uit te graven of te stekken. Prioriteiten lagen elders. De nacht voor de verhuizing had ik nog geen 3 uur geslapen en de nacht voor de oplevering van de woning minder dan 4 uur. En daartussen ook geen tijd helaas. Gelukkig heb ik wel andere bloemen. In de moestuin bloeit ook heel veel. Vooral veel akelei (helaas geen foto's gemaakt afgelopen zaterdag). Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 11 mei 202511 Mei Ons ‘prieel’ is inmiddels rondom begroeid met Toscaanse jasmijn, nog eventjes en we worden omringd door duizenden bedwelmende bloemetjes. Ik snoei pas na de bloei, vind ik anders zo zonde.
Geplaatst: 12 mei 202512 Mei Heerlijke geur! Groot gelijk, ik zou ook pas na de bedwelming snoeien @dahli! Mijn witte klimroos heeft alleen hoog bloemen. Wat zonde. Had hem vorig jaar helemaal teruggesnoeid zodat ik laag ook weer bloemen zou hebben. Nee. Gelijk weer de lucht in zodat ik niets kan ruiken zonder trap…
Geplaatst: 12 mei 202512 Mei Wat jammer @Mellie. Maar wel mooie bloemen die je misschien zonder trap kunt bewonderen.
Geplaatst: 14 mei 202514 Mei Mijn in het najaar gezaaide latyrus bloeien sinds afgelopen maandag 12/5 omdat ze op mijn dakterras in moestuinbak staan waar het nu te heet is om te zijn… gelijk bosje geplukt voor op de keukentafel ; geuren!! 😍😍😍🌱👩🍳🌱🐓🌱🌷🌱 @Mellie wanneer zaaide jij jouw latyrus? 🤔 14 mei 202514 Mei aangepast door Vrouwholle
Geplaatst: 14 mei 202514 Mei De anemoon is gaan bloeien. De achterkant van de bloemen is net zo mooi als de voorkant. In de astrantia verschijnen nu ook de eerste bloemetjes. En mijn lievelingssalvia Nachtvlinder bloeit weer. De bloemetjes zijn net van fluweel. En de tijm natuurlijk.
Geplaatst: 14 mei 202514 Mei @vrouwholle mooi bosje! Ruikt zo heerlijk altijd. De eerste die bloeide van de foto, is van vorig jaar. Ik heb er 4 van de slakken weten te redden en deze 2 hebben de winter overleefd. Ik heb er nog een geurloze waar slakken van afblijven en die staat nu een jaar of 3/4. Maar die heeft nog geen bloemen. Een andere zelfde lathyrus die zelfstandig is opgekomen, heeft ok al bloemen. Maar die heb ik dus niet gezaaid, die stond er ineens boven op het kippenhok. De rest heeft nog geen bloemen helaas. De tweede pioenroos die open gaat. De eerste is alweer over. Nog een paar soorten te gaan! Deze roos is geen klimroos, maar gedraagt zich sinds 2 jaar wel zo. Prachtige volle rozen met een heerlijke geur. Edit Kijk eens aan! De derde pioenroos gaat ook al voorzichtig open! Deze radijs staat er sinds vorig jaar en sinds een week uitbundig in bloei. De bijen zijn er blij mee!
Geplaatst: 14 mei 202514 Mei Die vaste latyrus heb ik ook @Mellie aantal jaren geleden gezaaid in een mm mini ( plant zak) die word ieder jaar groter en mooier… die bloemen staan ook echt heeeel lang op water… helaas geuren die niet… de mijn bloeit ook nog niet. Bijzonder dat jouw latyrus de winter is doorgekomen ik zal er eens opletten dat ik ze in de herfst niet verwijder…👍😊 Prachtig jouw rozen ook! ik heb alleen fluweel rode een over mijn hek in de voortuin en eenzelfde tegen de muur opzij van mijn huis… Die van opzij heeft wilde uitlopers die nu in bloei staan… ( ik weet dat dat de plant energie kost) ik vind dat eigenlijk wel mooi en ga ze weg snoeien zodra ze uitgebloeid zijn. Ik hoe ook van bloeiende radijs ; zo lekker wild altijd die bloeiende groenten!😍 Jij wist vast al dat na de bloei van die grappigzaaddoisjes komen die je ook kunt eten.. heel knapperig met lichte radijs smaak! 😋 Helaas heb ik niet genoeg ruimte om alles te laten bloeien…. Dit seizoen wel mijn heel vroeg gezaaide rucola omdat ik zo vroeg in het jaar dan nog veel in de voorzaai heb zitten…. Ik heb al aantal takken eraf geknipt in een vaas gezet ( wel buiten!) en de rest gaat er toch echt deze week uit want alles in de voorzaai gaat nu echt uitgeplant worden…(spreek ik mezelf streng toe!!!)😅 zo moeilijk zoveel moois rooien….😬maar wat moet dat moet!!💪 Mijn goudsbloemen overleefde ook de winter. En langs mijn hek in het grind zonder extra water ieder jaar wat meer bieslook in bloei!!😍🌱👩🍳🌱🐓🌱🌷🌱
Geplaatst: 14 mei 202514 Mei @MellieNu zijn ze weer oké toch? 🤔 kwam door de storing op dit forum denk ik…🤔🌱👩🍳🌱🐓🌱🌷🌱
Geplaatst: 15 mei 202515 Mei Ik kan ze allemaal zien @Vrouwholle en vind ze prachtig! A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 15 mei 202515 Mei Veel bloemen heb ik niet in het bos maar de hoeveelheid digitalissen maken het in deze tijd van het jaar meer dan goed. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 15 mei 202515 Mei De tulpen zijn inmiddels allemaal uitgebloeid. Morgen ga ik met mijn man naar het tuincentrum. Dit jaar mag hij weer planten in de border zetten. Vorig jaar had ik de borders allemaal ingezaaid met verschillende bloemen. Ik vond het prachtig, maar hij was er niet zo over te spreken helaas. Dus morgen wat zomerbloeiers halen. Op dit moment staat dit in bloei: De gewone bieslook De tijm
Geplaatst: 16 mei 202516 Mei Deze lathyrus is kennelijk toch een andere. Vorig jaar blijkbaar nog levend genoeg achter gelaten door de slakken. Ik dacht dat hij was opgegeten. Ga vanavond de lathyrussen uitzoeken welke namen ze allemaal hebben. Hopelijk komen er ook een paar nog op met pastel tinten. Deze staat nu te pronken in een vaas met zijn paars rode zusje.
Geplaatst: 17 mei 202517 Mei Ik zet graag een bloemetje uit eigen tuin bij mijn schoonmoeder's foto. Een heel ruimhartig mens, ik ken eigenlijk niemand met zoveel acceptatie voor anderen (maar geen moeder Theresa, hoor). Dus het eerste bosje bloemen uet in 2025 is voor jou, Ma. Je bent mij lief. Rozen, irissen, wat akelei en slangenwortel. Ik hoop dat er dit jaar nog vele bosjes volgen. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 17 mei 202517 Mei De mooiste Allium van allemaal vind ik, Allium Christophii. Zelfs uitgebloeid is hij mooi. Nog even en alle bloemetjes zijn uit.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.