hansm Geplaatst: 15 februari 2011 Geplaatst: 15 februari 2011 Ja stekken is opzich denk ik de snelste manier van vermeerderen, en nu met beetje lekkere temp lijkt een takje wat iets gaat uitlopen heel wat maar rustig laten staan en niet aanzitten tot over maandje of wat. Quote Players only love you when they're playing.
aardbeijim Geplaatst: 15 februari 2011 Auteur Geplaatst: 15 februari 2011 Ik heb hem gewoon in de garage staan waar dus ook niet echt direct zonlicht op komt.Moet ik hem dan eigenlijk buiten zetten of mag ik hem hier laten staan. Mag ik de 3 stekken in mei al in de vollegrond zetten? Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
hansm Geplaatst: 15 februari 2011 Geplaatst: 15 februari 2011 Ja Jim je leest niet goed, stekken van aalbes kun je zo buiten in de grond steken, dus is in garage plaatsen niet handig.Zet je potjes gewoon buiten neer, zou kunnen dat ze genoeg wortels in Mei hebben in iedergeval iets wat je dan pas moet bekijken. Quote Players only love you when they're playing.
aardbeijim Geplaatst: 15 februari 2011 Auteur Geplaatst: 15 februari 2011 Ok,ja,ik vind het handiger als ik ze thuis heb staan(overzichtelijker). En heb ik ze ook in potten staan en kan ik ze in de vollegrond zetten waar ik wil en wanneer ik wil. Quote Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.
Koert Geplaatst: 15 februari 2011 Geplaatst: 15 februari 2011 Je hebt helemaal gelijk Jim! Quote Even a broken clock is right twice a day
dennislp Geplaatst: 22 februari 2011 Geplaatst: 22 februari 2011 Even nog een vraagje hier op Ik wil komende week ook wat stekjes gaan nemen, (ookal hebben we al 4 grote struiken) , ik zie overal staan; zet ze buiten Maar kan je ze ook gewoon binnen in huis zetten? (Ik zou denken bij 20 graden gaat de beworteling sneller?) Alvast bedankt Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Koert Geplaatst: 22 februari 2011 Geplaatst: 22 februari 2011 Op de eerste plaats is het niet nodig, heb ze nu buitenstaan , beginnen al uit te lopen, of het kan binnen? Ja denk 't wel, betekend wel dat je ze straks moet afharden(je kunt ze dan niet zomaar weer buiten zetten, dan gaan ze kapot) en zo weer allemaal extra werk op de hals haalt wat helemaal niet nodig is.Bovendien bij menig moestuinierder staat het huis al vol zat (bij mij wel tenminste). Quote Even a broken clock is right twice a day
hansm Geplaatst: 22 februari 2011 Geplaatst: 22 februari 2011 (aangepast) Nee winterstek vindt buiten plaats dat wordt niet voor niks gedaan, in winter vormt het onder de grond callus/wondweefsel op de stek en daaruit komen de wortels.Winterstek/zomerstek zijn uitstekende sites voor om info. te lezen. Winterstek binnen doen is als een appelboom in pot op je eetkamertafel zetten. 22 februari 2011 aangepast door Gast Quote Players only love you when they're playing.
Koert Geplaatst: 22 februari 2011 Geplaatst: 22 februari 2011 Winterstek binnen doen is als een appelboom in pot op je eetkamertafel zetten.Er zijn ook mensen die in de winter een spar binnen zetten, nog zo iets raars! Quote Even a broken clock is right twice a day
dennislp Geplaatst: 22 februari 2011 Geplaatst: 22 februari 2011 Afharden.. Geen extra moeite voor mij, heb best veel elk jaar dat in 's nachts binnen zet, overdag even buiten laat etc. Maar nu stekken buiten.. in die grond die bevroren is, die koud is.. Daar wilt een takje toch niet graag in wortelen Ik zie dus niet echt t voordeel van buiten, maar weet je wat, ik doe het lekker binnen & buiten! Zal ze wel dan in een koudebak zetten (Of kan ik ze in potjes in die koude bak zetten? Of MOET het echt in de volle aarde ) Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Koert Geplaatst: 22 februari 2011 Geplaatst: 22 februari 2011 Ik heb ze nu ook in potten, zodra ze goed geworteld zijn gaan ze de grond in (aan het eind van het seizoen.) Quote Even a broken clock is right twice a day
Eva Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 ik heb een bak van piepschuim gebruikt om verschillende stekken in te zetten. op de bodem ligt geen laagje grind, daar bovenop heb ik gewone potgrond.2x loganbes, 2x gele framboos, 2x braam, 4 x rode bes, 4 x zwarte bes.ik heb bij alle 4 ogen aangehouden en geen stekpoeder gebruikt.ze staan nu in mijn achtertuin in de luwte.ik heb geen idee of het zo goed is...? Quote
Koert Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Zo heb ik het ook, alleen in aparte potten en de bovenkant afgedekt met houtsnippers als mulch. Bij mij beginnen ze al uit te lopen, zelfs de kruisbes en overal staat dat je daar (meestal) geen winterstek van kan nemen. Quote Even a broken clock is right twice a day
dennislp Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Dit weekend gaan mijn stekjes van de (rode) aalbes de grond in, zaai en stuk grond + stek poeder (Lekker overbodig eigenlijk ), en zet ze dan denk op de werkbank in de garage! (En misschien een paar binnen ) Hoe groot zijn de stekken die jullie nemen? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Koert Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Max. een centimeter of dertig. Vraagje:Ik heb zwarte bessen gestekt een week of 3 a 4 geleden, knoppen beginnen al uit te lopen. Nu wil Dennis daar graag een paar van hebben, op zich niet zo probleem, maar weet iemand of het wel verstandig is die stekken nu uit de grond te trekken en op te sturen en zo ja hoe? Wil er niet zo maar op gokken dat vind ik zonde, anders weet ik nog wel iemand anders die ze graag wilt. Quote Even a broken clock is right twice a day
dennislp Geplaatst: 24 februari 2011 Geplaatst: 24 februari 2011 Ik zou snel denken: Bubbel-envelop (Bij de action hebben ze zéér grote voor een mooie prijs dacht ik.)Verder op vullen met zacht en licht wc papier?? (Ok, en als wortels breken? zet ik ze toch weer met stekpoeder in de grond! of je moet aarde met een zakje er aan laten, maar dat word weer duur in verzendkosten,) Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Eva Geplaatst: 25 februari 2011 Geplaatst: 25 februari 2011 zo verstuur ik wel al mijn stekken/planten... gewoon een zakje met aarde om de worteltjes. wil prima en is niet eens zo duur.. Quote
hansm Geplaatst: 25 februari 2011 Geplaatst: 25 februari 2011 Ik zou die stekken rustig laten staan, er zitten nog geen wortels aan hooguit wat callus vorming, denk dat je ze nu met uitgraven onnodig zou kunnen beschadigen of moeilijk maken.Pas eind van de zomer/herfst is winterstek in potjes of vollegrond zover dat het uitgeplant kan worden. Quote Players only love you when they're playing.
Koert Geplaatst: 25 februari 2011 Geplaatst: 25 februari 2011 Uitgeplant of verstuurd, komt op het zelfde neer. Het antwoord van Hans sterkt mijn gevoelens, zo'n stekje gaat een proces door en dat moet je niet zomaar verstoren, het is dan ook niet zo simpel dat je ze thuis weer even(met of zonder stekpoeder) in de grond stopt. @ Eva voor de duidelijkheid: het gaat om stekken die al een maand in de grond staan, anders werkt dat inderdaad prima zo als je ze net gestekt hebt of als de stekken inmiddels hebben geworteld, nu zitten de stekken midden in het proces en ik en nu ook Hans zijn bang voor beschadigingen en/of een groeistop.Maar om een lang verhaal kort te maken Dennis, dit betekend niet dat die stekken niet meer jouw kant op kunnen komen, lijkt mij alleen verstandiger om dat nu niet te doen en de stekken gewoon hier hun werk te laten doen. Ik vind het zonde om daar zo maar op te gokken, bovendien heb je er verder nu toch niks aan, het zijn maar stekjes. Tegen de tijd dat ze verstuurd kunnen worden, dan maar in een pakketje, komen we heus wel tot een deal. In de tussentijd zal ik wel iedere maand een foto maken zodat je die op je nachtkastje kunt zetten en een verslagje maken over wat ze allemaal beleefd hebben in die maand! Quote Even a broken clock is right twice a day
greetje Geplaatst: 20 juli 2013 Geplaatst: 20 juli 2013 ik heb dit eens doorgelezen, want ik wil rode bes stekken maken snap ik het goed een tak met minimaal 4 ogen en rond de 30 cm lang?moet daar de top nog inzitten of hoeft dat niet? Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Bit Geplaatst: 21 juli 2013 Geplaatst: 21 juli 2013 Kán, maar hoeft helemaal niet. Ik doe het zelf liever zonder de top. Veelal omdat de top nu nog van zachter hout is, en dus bevattelijker voor uitdroging / slap worden. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.