Ga naar inhoud

Bleekselderij geeft alleen dunne stelen, hoe ik het ook doe

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb eind 2023 een stronk in de aarde gezet en dat werkte eigenlijk goed, hij groeide goed. Alleen houd ik dunne stelen en de bladeren worden ook snel geel. Ik heb in 2024 er nog een stronk bijgezet, intussen was de eerste slecht geworden, die had het te koud gehad denk ik en toen ik hem eruit haalde kwam de stoom eruit.
Intussen ook in 2024 bleekselderij gezaaid en vandaag eruit gehaald, want ik houd maar dunne stelen en ook vele gele bladeren.
Ik weet niet wat ik fout doe.

Op de laatste foto zie je wat ik vandaag geoogst heb, een paar dunne steeltjes en groen bewaard, op de foto ernaast heb ik de bladeren en stelen weggegooid, die waren echt geel.

15 mei.jpg

7 juni bleekselderij.jpg

20240728_153635.jpg

Bleekselderij 1.jpg

Bleekselderij 2.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 1
Geplaatst:

Als je een bleekselderij koopt en afsnijdt, dan kun je de stronk in de aarde zetten en daar had ik supergrote planten van en uiteindelijk bloemen die ik in een vaasje zette en bleven lang staan. Wel een hel dikke steel uiteindelijk, maar die was verhoornd.

Misschien kun je dan voor de duidelijkheid de foto's van de gezaaide planten (nog een x) laten zien? Want het is mij iig nu onduidelijk waar ik naar kijk. :wink:

En in wat voor grond stonden ze, op welke afstand (of hoe groot was de bak) en welke bemesting heb je toegepast?

En volgens mij is Bleekselderij geen overwinteraar... dus dan is het niet gek dat ie er niet zo goed uitziet?

Er zijn trouwens ook soorten die "Zelfblekend" zijn, die blijven dus gelig groen.

Trouwens: die YT/Tiktok/Fakeboek etc berichten over het "herplanten" van groenteresten en de "belofte" dat het dan weer geheel nieuwe planten worden en dat je daar dus oneindig mee door kunt gaan, gaat dan altijd over het tweede jaar groei van die planten. En dus willen ze zich gaan vermeerderen en gaan in de bloei. (Wat @Jorieke123 ook zegt.) Leuk voor wat groen en stengels knippen, maar niet voor volwaardige oogsten.

aangepast door Erny

@Erny  Deze stronk had ik gezet. Foto 2 t/m 4 begin resultaat van de stronken van gekochte bleekselderij.

Foto 5 -7 de zelf gezaaide in bak van 32 x 32 cm.
Toen nog in MM grond in pantry van 30 x 30 cm.

20231005_165731.jpg

Voor forum.jpg

20240408_181135.jpg

15 mei.jpg

1 mei overgezet.jpg

20 mei in de W13 gezet.jpg

20240728_153648.jpg

aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst:

Wat is een "pantry"? Ik ken dat alleen als voorraadkast achtige ruimte.

En heb je gedurende het jaar bijgemest?

De laatste foto ziet er goed uit maar kan de stelen niet zien.

Met meer informatie kunnen mensen beter advies geven. :wink:

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...