Jump to content

Pompoenen in pot/verpotten

Recommended Posts

Dag allemaal,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik woon midden in de stad, en heb planten in potten op mijn balkon staan. Ik heb een stadstuintje van 1,5 m2 (ja, dat is echt heel klein, maar ik heb er wel veel plezier van)

In een overmoedige bui besloot ik pompoenen in potten op mijn balkon te laten groeien. Nu pas lees ik overal dat dat eigenlijk niet kan ivm de ruimte.

Mijn idee is nu om 1 van de 2 planten over te zetten naar mijn tuintje en daar omhoog te laten klimmen. Kan een pompoenplant van zo'n 40 cm zo'n verhuizing aan? Van de andere plant zou ik dan eventueel de ranken kunnen begraven in een andere pot, ik heb begrepen dat de plant zo meer voedsel op kan nemen.

Klinkt dat realistisch, of heeft iemand hier daar ervaring mee? Tips zijn welkom! Bedankt alvast

In principe kan het wel. Zorg dat je de kluit in zijn geheel uit de pot haalt, dan beschadigd er niets.

Een pompoen kan best groot worden. Het ligt ook een beetje aan het ras/soort.

Als je hem laat klimmen neemt hij veel minder ruimte in natuurlijk.

Ook in pot kan het wel, maar dan moet het wel een grote pot zijn natuurlijk.

Denk al snel minstens 40 liter

Hij drinkt veel en heeft ook aardig wat voeding nodig.

En welkom natuurlijk

Je kan je hier voorstellen trouwens voordeur-f6.html

Bedankt!

Goed om te horen dat het in principe wel zou kunnen. Ik ga maar een poging wagen om hem naar mijn tuintje over te brengen als het iets beter weer is.

Wel leuk om te zien wat het verschil wordt ook, als ik er 1 in een pot heb, en 1 in de tuin!

Wat leuk!!

Een draad met ongeveer hetzelfde als wat ik doe!!

Mijn pompoenen in potten hebben zo'n dikke stengel dat ze over de grond gaan kruipen. Hoe kan ik zorgen dat ze omhoog gaan? Ze naar en op de schuur laten klimmen lijkt mij het leukste. Hoe kan ik ze goed omhoog leiden?

Ik laat de mijne nu omhoogklimmen langs een zelf gefabriceerd rek van bamboestokken. Hoewel ze uit zichzelf niet echt willen klimmen trouwens, ik moet ze wel vastbinden.

Eén van de pompoenen staat nog in de pot op mijn balkon, de ander heb ik verplaatst naar mijn tuintje. Ik vrees dat ik bij het overplaatsen wel wat beschadigd heb aan de wortels, dus ik hoop dat hij het redt!

Hi,

Ik heb er een paar nachtjes over geslapen en bedacht dat ik aan iedere kant van de schuur een pompoen ga laten klimmen. Ik heb een touw over het schuurdak gegooid en aan iedere kant aan een bak vastgemaakt. De pompoen draai ik er omheen.

De grootste krijgt in de bladoksels allemaal bloemen. Moet ik die weghalen?

grootste-pompoen-mag-klimmen44901341134848.jpgdetail-grote-pompoen70951341134896.jpg

De grootste pompoen in een 40-literbak van de Aldi geloof ik.

pompoen-en-texelse77931341134964.jpg

De kleine pompoen met rechts het blad van de Texelse Aardappel.

• 1 year later...

Ik was op zoek naar info over het laten groeien van pompoenplanten in een pot, en kwam hier terecht.

De informatie die ik zocht heb ik niet gevonden, maar na het lezen van jullie plannen om pompoenplanten te laten klimmen,

vond ik dat ik jullie toch even moest laten weten van mijn grote twijfels hierover. De plant klimt best goed lijkt me, maar wat denk je dat er gebeurt als de pompoenen gaan groeien, groeien en groeien. Dat zijn zware dingen hoor, en dat lijkt me niet helemaal goed gaan als ze als klimplant zijn bevestigd. Dus…ze hebben inderdaad ruimte nodig, en het lijkt me het handigste als ze lekker kunnen liggen

Daar hebt ge wel gelijk in, maar de pompoenen welke je laat klimmen daarvan kunt ge de vruchten in een netje of een doek laten hangen zodanig dat de plant het gewicht niet meer hoeft te dragen, als ze op de grond rusten is dat ook zo.

Een groot nadeel van klimmende pompoenen vind ik het feit dat ze geen bijkomende wortels kunnen maken, als ze op de grond liggen kan dat wel, en ze doen het ook. Praktisch aan ieder blad kan de pompoen wortels bijmaken en zo word het een hele plant die veel voedingsstoffen uit de grond kan halen wegens het grote en verspreidde wortelgestel.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

na het lezen van jullie plannen om pompoenplanten te laten klimmen,

vond ik dat ik jullie toch even moest laten weten van mijn grote twijfels hierover. De plant klimt best goed lijkt me, maar wat denk je dat er gebeurt als de pompoenen gaan groeien, groeien en groeien. Dat zijn zware dingen hoor, en dat lijkt me niet helemaal goed gaan als ze als klimplant zijn bevestigd. Dus…ze hebben inderdaad ruimte nodig, en het lijkt me het handigste als ze lekker kunnen liggen

Daar heb je zeker gelijk in, of je moet iets dergelijks doen wat Aalterse voorstelt, maar ....

Er zijn ook zat pompoenen-varianten waarbij gewoon klimmen wel degelijk lukt hoor, inclusief vruchtdracht. Zijn ook wel een aantal topics over, hier op het forum.

Er zijn leden die hele mooie constructies daarvoor bouwen of gewoon hun bestaande pergola daar voor gebruiken. Pompoen en pompoen hoeft niet allemaal hetzelfde te zijn . Er zijn grote soorten en je hebt kleinere. Van grote strandballen tot kleine meloentjes. De wat kleinere soorten maar ook best grote zijn ook klimmend bruikbaar. Echt verbazingwekkend wat een plant in 1 seizoen tijd aan groei en kracht weet te ontwikkelen en daarbij ook nog eens tig grote vruchten weet te produceren. Maatje kleine meloen kunnen gewoon hangend.