Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien uitlopers?


karin70

Aanbevolen berichten

Ik ben net terug van vakantie, was heerlijk, maar wel net de aardbeien gemist, er hangen er nog wel wat aan, maar niet zo veel meer. Ik heb de eenjarige soort elsanta en deze maakt nu ontzettend veel uitlopers. Ik wil deze allemaal afknippen in de hoop dat er nog meer aardbeien gevormd gaan worden. Is dit zo, of is het eenmalig en dan klaar. Ik heb geen idee, net voor het eerst aardbeien. Ik wilde eigenlijk een meerjarig ras maar heb per abuis deze gekregen, had ze nl via via besteld. Niet echt slim gepland de vakantie, maar ja je wil toch ook eens weg(altijd lastig met een tuin).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je jezelf vergist. Je hebt eenmaaldragers en doordragers.

 

Dus de planten zijn gewoon vast en geeft meestal het tweede jaar de meeste oogst. Het derde jaar is het iets minder en dan is het tijd om te vervangen. Je kan dan de uitlopers verplanten om nieuwe plantjes te hebben.

 

Doordragende aardbeien zijn planten die vanaf deze periode vruchten gaan geven en dit blijven doen tot de vorst. Eenmaaldragers geven in een korte periode veel aardbeien en daarna stopt het.

 

Er is veel te lezen over aardbeien op het forum, rechtsbovenin zit een zoekfunctie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wegknippen ?? de beste oogst heb je net op deze nieuwe plantjes. Wat ik elk jaar doe (dra de oogst gedaan is , nog een goeie week hier) , is onder elke uitloper een potje aarde zetten. 1 tot 2 weken later heb je een mooi gewortelde nieuwe plant en dan knip ik ze los.

 

Alle nieuwe planten die je zo kunt verzamelen tot begin augustus zijn perfect.

 

Je plant die in augustus allemaal mooi uit op een nieuw bed (gemiddeld heb je pakweg 3 nieuwe planten van 1 moederplant , al scheelt dat van ras tot ras).

 

Dit zijn het jaar nadien de sterkste en vruchtbaarste planten. De planten van 2jaar oud laat ik ook nog staan , die mogen een 2e keer een toch nog zeer aanvaardbare oogst geven. Daarna vliegen ze er uit.

 

Van al die nakomelingen hou je al de mooiste voor jezelf die je kunt planten. De rest geef je met een glimlach weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De aardbei is niet eenjarig maar een vaste plant die je echter maar 2 jaar laat staan omdat daarna de productie sterk terugloopt.

Heb je ze er dit jaar voor het eerst geplant dan kan je het beste regelmatig alle uitlopers wegknippen zodat de plant z'n energie niet daarin gaat verspillen.

In het 2e jaar worden die uitlopers wel belangrijk omdat dit het nieuwe plantmateriaal gaat worden voor het vervangen van je oude planten.

Gebruikelijk is dat je 2 bedden aan houdt, één van 1 jaar oud (wegknippen v.d. uitlopers) en één van 2 jaar oud (uitlopers behouden voor het te vervangen bed).

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het net zoals Powerlite.

Alleen knip ik al het oude blad weg net boven het hart, eventuele uitlopers mogen er aan blijven natuurlijk.

Heb dit net vandaag gedaan met uitgeoogste rassen.

 

Enkel ga ik ze dit jaar niet meer uitplanten (in de Batobakken)

Ga ze in hun P8 potjes overwinteren en plant ze dan uit na de winter en kan zo de gezondste planten met het dikste rhizoom gebruiken.

En scheelt verzorgingstijd en plaatsgebrek.

 

De losgeknipte P8 potjes met de plantjes staan dan wel in bakken met gaten tegen waterovervloed, of op worteldoek, mogen zeker de grond niet raken om ziekten tegen te gaan en om worteldoorgroei niet te hebben, bij uitplant knip ik toch de eventuele doorgegroeide wortels weg.

 

1maaldragende aardbeien leggen hun bloemtrossen inwendig aan in de herfst.

 

 

 

 

Doordragers is een ander paar mouwen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...