Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Het zag er zo goed uit met de nectarine en de perzik tot begin zomer, door de droogte geen krulschimmelziekte maar toen kwamen de luizen, heel veel luizen.

Daar hebben ze echt van geweten.

De perzik en nectarine zien er slecht uit nu met vooral dode uiteinden aan de takken. Er is weinig krulschimmelziekte en de blaadjes die krulschimmelziekte hebben haal ik er morgenochtend af maar de rest van de bladeren zijn zeer aangetast door de luizen.

Mijn vraag is nu is het een optie om de hoofdtakken in te korten en de dode uiteinden eraf te knippen of nog iets korter? Ik heb van 1 tak een stukje afgebroken en het was gewoon dood bruin hout.

Misschien dat ze dan nog beter gaan uitlopen want nu is het een treurnis ten top.

20250615_183117.jpg

20250615_183144.jpg

20250615_183707.jpg

Geplaatst:

Perzik, maar zeker nectarine in de buitenlucht is naar mijn bescheiden mening een verloren zaak. Precies zoals je nu omschrijft hebben ze bij een droog jaar weer hele andere problemen. De enige manier om ze in Nederland of België te telen is overdekt, bij voorkeur in de kas.

Je kan nu gaan snoeien, maar ik verzeker je dat ze zullen blijven kwakkelen. Ze zijn altijd duur en de verkopers geven je de juiste info niet, maar doe jezelf een lol en vervang ze lekker dit jaar. Als je ze kan verplaatsen naar een kas dan in het najaar doen als ze in rust zijn, anders gewoon nu rooien en lekker een goede appel/peer/pruim/nashi neerzetten. 😉👍

• Jorieke123 heeft de titel gewijzigd in Perzik met luis
Geplaatst:

Msdg inderdaad de verkopers geven informaties en als je om hulp of advies vraagt dan krijg je nooit een antwoord terug.

Vijgen en hazelaar zijn ook niet moeilijk.

Geplaatst:
  • Auteur

Dat geldt in elk geval niet voor Frank Houweling van fruitbomen.net want daar krijg je altijd snel antwoord van en informatie als je iets koopt of besteld.

Maar wat kunnen zij er aan doen als er zoveel luizen zijn?

De nectarineboom staat er sinds voorjaar 2020 maar ik heb er nog nooit zoveel luizen in gehad. Eigenlijk geen of nauwelijks

Geplaatst:
  • Auteur
Op 16-6-2025 om 23:05, MSDG zei:

Als je ze kan verplaatsen naar een kas dan in het najaar doen als ze in rust zijn, anders gewoon nu rooien en lekker een goede appel/peer/pruim/nashi neerzetten. 😉👍

Ik laat ze gewoon staan want het is nog nooit zo geweest in de 5 jaar dat ze er staan en elk jaar superlekkere nectarines.

Appels en peren heb ik er al 12.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.