Hazel Geplaatst: 2 juli 2012 Geplaatst: 2 juli 2012 Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier op het forum en gebruik tapatalk, en weet niet goed hoe het werkt.Maar mijn vraag is?Ik heb een tomaten plant vrij groot. (had graag een foto erbij gedaan maar dat lukt niet met de ipad) maar nou ben ik vergeten te dieven.Heb ook net gelezen op internet wat dat betekend. Maar kan ik mijn tomaten plant terug snoeien of moet ik het gewoon verwildert laten. Quote
doebadevos Geplaatst: 2 juli 2012 Geplaatst: 2 juli 2012 Dieven (takken ontstaan in de bladoksels) kun je als nog verwijderen, alleen misschien even een schaartje gebruiken, als ze al zo dik zijn knappen de hoofdtakken makkelijk mee af.Ook kun je wat overtollig blad verwijderen.Als ik zo kijk heb je 2 hoofdtakken, die kun je gewoon aanhouden.Succes ermee! Quote
geedee Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 Ik zou 1 hoofdtak aanhouden (die wat recht naar boven gaat, en die zijtak eraf halen....(als daar een kilo tomaten aankomt, breekt ie af nl. en waarschijnlijk pas vlak voor dat ze rood beginnen te kleuren....sooooooooooo jammer!!) en ook alvast een stevigere stok erbij zetten waar je de stengel om de 50 cm aan vastmaakt. Succes!! Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 Ik haak ook even aan. Je kunt volgens mij wel twee stengels aanhouden, zeker nu de plant al zover is. Ik zou beginnen met de stammen aan twee stevige stokken te binden die je voorzichtig langs de rand van de pot naar beneden drukt..als het kan tot op de bodem. De stammen aanbinden, een mooi touwtje net onder iedere tros. Als je het nog niet gedaan hebt kan je dan dieven wegsnoeien..als ze zo groot zijn inderdaad met een snoeischaar of schaar. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Hazel Geplaatst: 3 juli 2012 Auteur Geplaatst: 3 juli 2012 Dank u wel allemaal voor de reactie.Dus kan hem wel iets snoeien? Begrijp ik de rest is wel duidelijk Quote
Rantje Geplaatst: 3 juli 2012 Geplaatst: 3 juli 2012 Ja maar niet teveel in een keer, niet in de zon en liever niet als het regent of een bui op komst is. Let er vooral op dat de bladeren na een bui goed kunnen drogen, zo kan je de aardappelziekte zoveel mogelijk proberen te voorkomen.Verder valt het best mee met je plant, komt gewoon goed hoor Maar wat voor soort is het? Een stamtomaat moet je dieven en na een aan paar trossen toppen. Bij een struiktomaat hoeft het niet behalve als hem een beetje 'netjes' wilt houden en die zijn zelftoppend Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Astrid Geplaatst: 4 juli 2012 Geplaatst: 4 juli 2012 Ik heb vorig jaar door omstandigheden en een nieuwe baan niet zoveel tijd en energie kunnen steken in mijn tuin dan ik normaal doeOp een gegeven moment zag ik dat de stekken in de oksels zelfs al bloeide en dacht ik beschadig de plant meer als ik nu ga knippen dan wanneer ik niets doe.En dus niets gedaan...had tomaten in overvloed heb nog 9 potten salsa staan en er ligt nog de wereld aan tomatensoep in de vriezer.Dus volgens mij hoef je niets te doen..je hebt een wat wildere plant, maar als je steeds de rode tomaten plukt hebben de anderen nog tijd genoeg om te groeien en te kleuren. Wel heb ik ze altijd in zo'n metalen frame staan..zodat de takken vol tomaten niet afbreken. Quote
harmony Geplaatst: 20 augustus 2012 Geplaatst: 20 augustus 2012 Vorig jaar heb ik tomaatjes uit Toscane meegenomen, het zaad gedroogd en gezaaid. Ik heb geen idee wat voor tomaatjes het zijn, het zijn kleintjes, ca 3cm, een beetje langwerpig en vrij zoet.Geen idee dat ik moest toppen (heb wel de dieven verwijderd) en toen ik terugkwam van vakantie had ik een oerwoud. Wanneer moet ik de volgende keer gaan toppen?En iemand enig idee wat voor tomaatje het is (zie foto)? Quote
geedee Geplaatst: 20 augustus 2012 Geplaatst: 20 augustus 2012 Ik gok op Pomodori of roma-tomaat Quote
harmony Geplaatst: 20 augustus 2012 Geplaatst: 20 augustus 2012 Geedee: Roma of pomodori is het niet, ik heb de naam op een briefje gehad (kreeg de tomaten vd verhuurder vh huis waar we verbleven),maar ben het kwijtgeraakt.Is pomodori niet gewoon de algemene naam voor tomaat in het Italiaans? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 augustus 2012 Geplaatst: 20 augustus 2012 Het lijkt mij een olijftomaatje, maar een soortnaam weet ik niet. Zijn ze idd vrij klein? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
harmony Geplaatst: 20 augustus 2012 Geplaatst: 20 augustus 2012 Ze zijn 1 tot 3 cm, de meeste mooi rood, sommige wat roze. Ik wilde een mailtje naar Diana sturen, maar dat komt niet aan bij haar. Ik heb net nog even een andere foto gemaakt: De oogst is heel klein, omdat ik de planten niet goed heb behandeld. Heel veel iniminietomaatjes, maar te veel blad, ze rijpen niet goed af. De tomaatjes zijn zo lekker, dat ik ze volgend jaar weer wil zaaien en het dus beter wil doen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.