Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik ben Yayo, 64 jaar, en al jaren probeer ik – tussen het werk door – met wisselend succes tomaten, hete pepers, mini-komkommers en courgettes te kweken. Dat valt niet altijd mee, want ik tuinier op keiharde kleigrond. Niet de makkelijkste ondergrond!

Vanaf volgend jaar ga ik met pensioen, en dan wil ik echt serieus aan de slag met de moestuin. Ik denk eraan om drie verhoogde bakken te plaatsen van 130 x 50 x 60 cm. Ik twijfel nog tussen gegalvaniseerd staal, cortenstaal of zelf iets maken van hardhout. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn de voor- en nadelen, en wat zouden jullie aanraden?

De tuin is ongeveer 700 m² (exclusief het huis) en we hebben ook een kleine kas van 2 x 2,5 meter, ooit gekregen. Prima om mee te starten, en als het goed bevalt, willen we overstappen naar een grotere kas van 3,5 x 5 meter.

Verder staat de tuin vol met fruitbomen: appels, peren, walnoten, hazelnoten, kersen, pruimen, mispels, amandelen en een vijg (al staat die inmiddels flink in de weg, dus die gaat er waarschijnlijk uit). Ook staan er rode en blauwe bessenstruiken. Van de oogst maak ik soms jam of fruitwijn – als ik tijd en zin heb – en de rest laat ik graag over aan de vogels.

En omdat het leven niet alleen uit tuinieren bestaat: ik rook zo nu en dan zalm, paling of makreel. Heerlijk om daarna in de tuin te genieten met een goed glas wijn, een biertje of een whiskey.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips! Vooral over de keuze van materialen voor de bakken en hoe ik mijn zware kleigrond kan verbeteren.

Groetjes,

Yayo

IMG_1048.jpeg

IMG_1047.jpeg

IMG_1046.jpeg

IMG_1045.jpeg

IMG_1010.jpeg

aangepast door Yayo
Tikfout

• Yayo changed the title to Voorstelronde
Geplaatst:

Hoi Yayo, welkom op het Moestuinforum. Leuk dat je je even voorstelt. Je hebt een heerlijke tuin zo te zien!

Elders op het forum in het deel over bodem en bemesting zul je al veel ervaringen vinden over het kweken op kleigrond. Moestuinbakken worden ook veel besproken, misschien even zoeken bij doehetzelf. Maar wellicht zijn er forumleden die je vraag hieronder willen beantwoorden.

Geplaatst:

Ha @Yayo , welkom! Wat een heerlijke tuin heb je en wat ontzettend leuk die door jouzelf gerookte paling ook!

Geplaatst:

Welkom ! Ik denk dat de aanleg van verhoogde moestuinbakken helemaal geen slecht idee is, ook al gezien de harde kleigrond. Die kun je dan mooi opvullen met betere grond. Persoonlijk vind ik 3 bakjes van 130x50 cm wel heel erg karig voor zo'n mooie lap grond, ikzelf zou er absoluut meer maken, en grotere ook, desnoods van gewoon naaldhout. En ook die kas zou ik persoonlijk grootser aanpakken, je zal zien dat je tomaat, pepers en komkommer daar veel beter in groeien dan buiten. Dat gezegd hebbende, aan alles hangt uiteraard een prijskaartje dus er is helemaal niks mis mee om je eigen plan te trekken en je kunt altijd nog uitbreiden. Geniet ervan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic