Geplaatst: 24 juli24 Jul Hoi,Ik heb al meerdere forums zitten doorlezen. Elk jaar maak ik vlierbloesem siroop. Soms in oude appelmoes potten en in grote weckflessen. In de appelmoes potten gaat bijna altijd goed. In de nieuwe weckflessen van de blokker heb ik nu al 2 jaar achter elkaar schimmel. Wat doe ik verkeerd?Ik heb de fles op de kop in de pan uitgekookt.En kan ik deze schimmel eruit halen en hem opnieuw koken voor gebruik? 24 juli24 Jul aangepast door Deerntje
Geplaatst: 24 juli24 Jul Vraag mij af of het wel schimmel is en niet b.v. gist? (yeast) Dus dan gaat het deel fermenteren als ik het goed heb.Zitten er ook kleine belletjes op het oppervlakte?Vraag mij ook af of je zo veel lege ruimte in de fles moet houden. Volgens mij moet je de hoeveelheid zuurstof in de fles beperken, zodat als de zuurstof met gist gaat werken, de gist de zuurstof opverbruikt en je alleen co2 of koolzuurgas overhoud waardoor dit process niet verder gaat. Vraag me dan nu ook dan af of deze flessen wel goed dicht zitten en op wat voor temperatuur deze staan.Lees ook.https://www.moestuinforum.nl/topic/17707-limonadesiroop-is-gaan-gisten-gt-ontploffing/
Geplaatst: 24 juli24 Jul Als er belletjes in zitten dan is het inderdaad aan het gisten / fermenteren.
Geplaatst: 25 juli25 Jul Het gaat altijd fermenteren of rotten. Tenzij je weckt, of een zo grote hoeveelheid suiker toevoegt dat je geen vlierbloesem meer proeft. En wat zuur is ook nodig.Er komt namelijk altijd wat lucht mee naar binnen. Wat daar aan schimmels in zit, gaat gewoon aan de slag zodra de vloeistof is afgekoeld.Bij de appelmoespotten gaat het goed omdat de opstijgende warmte waarschijnlijk het deksel en de ingesloten lucht verhit, en de boel zo toch pasteuriseert en vacuüm trekt. Ik doe al mijn inmaak in potten op die manier. Bij een rubberen ring werkt dat niet zo, omdat rubber niet geleidt. De dop is misschien zelfs van plastic in plaats van porselein. Daar blijft van alles in/op leven.En het kan zijn dat het niet goed sluit.Aangezien de flessen kunnen exploderen bij een gisting, moet je sowieso de beugel ALTIJD losmaken na het afkoelen. Echt, dit is heel gevaarlijk.En dan geregeld voelen of de dop nog vastzit. Zo niet, dan sluit hij niet, of is er iets aan het gisten. Maar dan kun je het vaak nog consumeren want meestal is het melkzuurbacterie. Je kan het ook opnieuw koken en inmaken als de smaak nog goed is en niet te zuur. 25 juli25 Jul aangepast door fre3ke
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.