Geplaatst: 24 juli24 Jul Als je zeker weet dat dit cantharellen zijn; eet smakelijk.(Ok, ik klink vast als de absoluut wantrouwige paddenstoelvrezende nederlander, maar ik pluk niks wat ik niet kan verwarren met iets wat er op lijkt) Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 24 juli24 Jul Het kan de valse hanenkam zijn..niet giftig maar een stuk minder lekker. En bij groot gebruik kans op darm klachten. Ik geloof dat de plooien van de sporen bij de valse hanenkam allen tegelijk stoppen op de steel en die van de cantharel verspringend. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 24 juli24 Jul Auteur @woldistel en @appelvrouw ik heb t gevraagd aan mn Zweedse buurman, t zijn de juiste 😀Ook even gegoogled naar de verschillen en m.n. de abrikozengeur bij t schoommaken en dat de 'lamellen' goed vast bleken te zitten tijdens t schoonmaken wijzen op de echte.
Geplaatst: 24 juli24 Jul Het zijn cantharellen, wat ik zo zie. Maar paddenstoelen uit de berm laat ik altijd staan.
Geplaatst: 24 juli24 Jul Auteur T is de berm voor mn eigen huis....dat stuk is zo'n 5m diep en ze staan op t stuk dat grenst aan mijn tuin. Ik vind t wel prima.
Geplaatst: 25 juli25 Jul Ok, dat klinkt anders dan aan de straatkant. ;-) Aan de hoofdstraat naar mijn dorp, groeien elk jaar het mooiste eekhoorntjesbrood. Maar dat is een drukkere weg, dus no way dat ik daar wat pluk.
Geplaatst: 25 juli25 Jul Auteur Nee, het is nog een behoorlijk stuk van de erfgrens naar de weg, gok dat ik daardoor de eerste was die t zag.Eekhoorntjesbrood verdwijnt hier waar je bij staat. Heb t nu 2x gezien en waarbij ook de app aangaf 100% zeker eekhoorntjesbrood, maar dan echt nog mini.....dag erna was 3/4 opgegeten :(Er is ook een andere paddestoel dir ik geregeld zie en die volgens mn buurman eetbaar is, maar ik heb er daar nog geen een van gezien die niet onder de slaken zat.
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Lijken me inderdaad cantherellen.De abrikozen geur is iets dat niet iedereen kan ruiken, ik ruik het dus niet.De valse heeft een holle steel terwijl de echte hanekan dit niet heeft en inderdaad vaste “lamellen”.Nog een tip: maak ze schoon op de plaats waar je ze vindt en voordat ze in de mand gaan, scheelt je veel werk. 3 augustus3 Aug aangepast door BertM
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.