Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wie kan mij leren snoeien, fruitstruiken fruitbomen en andere gewassen.

Featured Replies

Geplaatst:
4 uren geleden, bonda zei:

ook gepost, maar werd nooit bezorgd. Wel volgens de bezorgers,

Wat stom is dat. Had je het boek bij de uitgevers gekocht( Velt) of tweedehands. Meestal gaat online aankopen wel goed maar ik hoor er wel vaker over dat het misgaat.

Over tuinieren in bakken, zoals Arja zegt, valt hier ook veel te lezen en zijn er genoeg medetuiniers die dat zo doen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Dag Appelvrouw,

de bezorging gaat vaker fout, je kunt er hier, helemaal nooit van op aan.
Overgenomen van een particulier Marktplaats.
Maar de verkoper had het goed gedaan, het is de bezorging die erg slecht is.

Ja het leren kweken in een tunnelkas vanuit bakken is een kunst apart.
Bijna alles is ziek, meeldauw.

Dus elk advies is welkom.

Dank Arja voor de tip met de link.
Ik zal het gaan bekijken.
Of er mensen zijn die dit ook op deze manier doen.

Nu nog zaaien voor deze tijd.

Met groene groet Bonda.

Geplaatst:

Grootste probleem bij kweken in een folietunnel in de zomer is SPINT. Zeker in een warme zomer met lage luchtvochtigheid zoals we dit jaar hebben dan steekt spint onherroepelijk de kop op. Biologische bestrijding van spint (met roofmijten) is mogelijk maar prijzig en lang niet altijd met voldoende resultaat. Spintgevoelige gewassen zoals veel bonensoorten niet kweken in een folietunnel maar buiten.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Snoeien van fruitbomen kan je het beste leren op je eigen bomen (omdat elke boom een wat andere snoei vraagt). De basisregels zijn relatief eenvoudig maar de nuance is wel van belang. De gemiddelde hovenier vindt het toch lastig.

Geplaatst:

Het onder de knie kunnen krijgen van het snoeien van fruitbomen wordt vaak onderschat. Er zij zoveel verschillende rassen die allemaal hun eigen aanpak vragen. Daarvoor hoef je niet de rasnaam te weten, maar goed kunnen waarnemen wat de groei eigenschap van de boom of dat ras is. Ook moet je kunnen duiden of dat de te snoeien boom groeiremmend of groeibevorderend gesnoeid moet worden, en welke knippen of ingrepen je daar voor moet doen, bijna glad wegnemen of een stomp, de zgn. "klik" moet laten staan. Ook bij achterstallige snoei heb je een andere aanpak dan bij de jaarlijkse onderhouds snoei, ook kunnen waarnemen hoeveel gemengde (bloem) knoppen er in de boom aanwezig zijn is evident, bij weinig knoppen snoei je weinig vruchthout weg, bij veel aanwezige bloemknoppen snoei je juist meer vruchthout weg, om grotere vruchten te krijgen en een eventueel "beurtjaar" na een volle dracht te voorkomen. Beruchte beurtjaar rassen zijn o.a. Gieser Wildeman en Legipont, ook Goudreinet en Elstar hebben daar last van. Na een beurtjaar (geen oogst) zal je zien dat er veel gemengde knoppen in de boom aanwezig zijn, ke snoeit dan wat meer in het vruchthout en spaart waterloten die wat meer in het licht staan op de gesteltakken. Die waterloten vormen in dat jaar ook gemengde knoppen, en na een volle dracht zijn dat vaak de enige takken waar bij de volgende snoei nog gemengde knoppen op aanwezig zijn, op het oudere hout vindt je er dan bijna geen 1. Gieser Wildeman is daar berucht voor. Heb je te weinig of geen groei in je fruitboom en komt hij zwaar in bloei, dan kun je de beurtjaar cyclus soms doorbreken door in de bloei de helft van je bloemtrossen weg te breken, bij een grote of hogere boom zou je eenzelfde bloemdunning kunnen bereiken door met een slappe wilgentak of een dunne glasfiber stok, over de bloemtrossen heen te slaan. Het is even wennen aan dat soort maatregelen maar het helpt zeker. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, en bange fruittelers/snoeiers telen slecht fruit en maken lelijke bomen is mijn devies.

Geplaatst:
  • Auteur

Dag Marcel,

hartelijk dank voor de reactie.

Ja, precies zo is het in de praktijk, dus dat wilde ik ook.
Ik had al veel filmpjes en tijdschriften bekeken, ook boeken, maar kon er hier geen begin mee maken, waar te beginnen.
En wat haal je weg om er een beetje bij te kunnen.

Vandaar dat ik iemand zocht die hier les wilde geven in onze tuin.
Die iemand heb ik gevonden in Tinka Chabot.
Zij is geweldig.
Ik heb anders leren kijken, zien, en zag hoe zij het helemaal deed, in 1 les.
Heel waardevol.
Dus kijk uit naar het betere weer voor een volgende les.
En het geleerde eindelijk te gaan toepassen, want ik werd en bleef 2 dagen na de les ziek, en kon daardoor geen praktisch snoei werk gaan doen.

Geplaatst:
Op 6-9-2025 om 08:15, Brabantse Tuinprins zei:

Grootste probleem bij kweken in een folietunnel in de zomer is SPINT. Zeker in een warme zomer met lage luchtvochtigheid zoals we dit jaar hebben dan steekt spint onherroepelijk de kop op. Biologische bestrijding van spint (met roofmijten) is mogelijk maar prijzig en lang niet altijd met voldoende resultaat. Spintgevoelige gewassen zoals veel bonensoorten niet kweken in een folietunnel maar buiten.

Spint is enigszins biologisch aan te pakken, ook in tunnelkassen, niet door roofmijten te kopen maar door het uitleggen van 1-jarige scheuten/waterloten die je in de zomer knipt uit appelbomen waar biologische of ecologische teelt plaats vindt, of uberhaupt geen gewasbescherming wordt toegepast. Roofmijten vindt je in veel appelbomen. Controleer voor het knippen of er geen andere aantasters/insecten in de boom aanwezig zijn, en knip er dan pas een aantal waterloten uit en doe dit op een stompje van ca. 5 cm. Neem dan een bos van de waterloten mee naar het object waar het spintprobleem aanwezig is, trek 1 scheut uit de bos met de andere hand en breek/knak deze scheut in het midden, en leg deze dan middenin de aangepaste plant of boom. De scheut begint dan langzaamaan te verdorren en de roofmijten lopen dan over naar de aangetaste plant. Na va 10 dagen/2 weken verwijder je de scheut en beoordeel je het resultaat. Eventueel kun je deze handelswijze bij te weinig resultaat herhalen of gewoon aan het beging van het teelt/oogstseizoen ook preventief toepassen!

Geplaatst:
  • Auteur

@Sienis

Dag Sienis,

dank, stel de de moeite te reageren zeer op prijs!

Ik heb nog geen fruitbomen, die gaan wij nog kopen en planten deze maand, en ook fruitstruiken er weer bij planten.

Ik heb alleen struiken voor fruit, die nog nooit gesnoeid zijn en in elkaar groeien zo langzamerhand.

Dit is het prachtige plan waarmee wij bezig zijn:
Wij hebben onze zo geliefde zieke en dode bomen moeten verwijderen ( de Essentaksterfte ).
Daardoor is er ruimte gekomen voor nieuwe inzichten.

Langs een hele lange stalmuur 50 meter, een strook van 70 cm breed, om daar fruitstruiken te planten langs die muur.
En ze te leiden langs draad.
Er is ook ruimte om volop op de zon fruitboompjes te planten.

En ik wilde graag ook fruitstruiken leiden in de tuin.
Dus met draad en palen.
Nooit gedaan.

Ook wordt de totaal met Sleedoorn overgroeide grond, zwart gemaakt, om daar veel te zaaien voor de insecten de bijen en de vogels.

En als de waterstand lager is, een Reptielen poeltje.
Dat is hier heel nodig, sinds de vijver weg is.

Ook leren hoe je in een ( hoge ) koude folietunnelkas in bakken kunt kweken, groente en fruit en misschien ook bloemen.
En verder zijn er 2 Moestuinbakken buiten zonder overdekking.
Behalve bij groenten die Koolwitjes aantrekken.
Dan trekken wij schaduwdoek er boven over bogen van een stukje soepele en tevens stevige Tyleen buis.

Op dit moment beleven wij onze eerste winter met de koude tunnelkas met bakken, dus niet in de volle grond.
Alles afgedekt met 2 lagen vliesdoek, en als de temperatuur weer stijgt, boven nul, slaan wij het beschermende doek weer weg.
Dan gaan de deuren weer open.
Daarna als de temperatuur weer daalt, toedekken en deuren dicht.

Er staan: m`n geraniums van vorig jaar, in een poging ze te laten overwinteren althans.
Maar betwijfel of het met zoveel vorst zal lukken.
( in huis is het nooit gelukt, altijd vol luis. En geen ruimte die verwarmd is in de wintertijd waar ze kunnen staan. )
En er staan opgekweekte aardbeiplantjes.
Ook probeer ik de jonkies van de Hellabores te laten overleven.
Ze waren mini klein toen ik ze hier kreeg zaailingen.
Nog niet flink geworteld.

Tot zover de korte beperkte ervaring met het koude kasje dat er pas 5 / 6 maanden staat, t.n.t.

Dus van snoeien van fruitbomen is nu geen sprake.
Het gaat om struiken.
Maar dan moet je eerst al de struiken herkennen.

Het leren hoe het nu verder zal gaan, is nieuw.
Voor het eerst in het voorjaar gaan kweken.
Helemaal nieuw.
En welke zaden kies je, want er zoveel keuzes voor tomaten enz.
Het gaat ook smakelijk ziekte resistent genoeg en grote productie.
Dat is een soort ideaal beeld.
Dus zien hoe het zal gaan.

Het afgelopen jaar met bio gekochte planten begonnen ( div. soorten rassen van aardbeien, paprika`s Aardbeien Aubergines, Pepers, e.d..
De opzet is veel kweken, om te kunnen weg geven en zelf te kunnen eten.
En voor de insecten en vogels natuurlijk.
Wij beheren alles sinds 1990 biologisch.

Verder heb ik altijd een groot erf met veel bio bloemen, die ik graag deels zelf zaai, gericht op de insecten en de bloemen.

De Moestuinbakken zijn zelf gemaakt van allemaal gebruikte materialen hier, dus vrijwel gratis,
3 m. l. / 1.60 m. br.
9 m. lang / 190 breed.
Beiden Stahoogte.

Ik zou het wel leuk vinden dit met iemand die heel veel ervaring heeft te delen.
Maar alleen als iemand ook dezelfde ervaring heeft als wi doen, dus met fruitstruiken werken en opbinden en bio, en in een kas met bakken niet in de volle grond.
Het gaat om v.n.l. om eten verbouwen

Wij kunnen al vele jaren, nooit meer in de volle grond kweken, door de naaktslakken.
Dus hebben stroomdraadjes rond de moestuinbakken ( en ook rond grote bakken indien nodig ) die werken uitstekend.
De slak gaat niet dood.
Hij schrikt zich `t " Heen en Weer ", probeert het nog 1 keertje, en keert dan om en vertrekt weer.
Oud nieuws, maar zo doe je dat dus.

Geluk allemaal met ieders tuinavonturen!

Geplaatst:

Als je graag fruitstruiken wilt leiden is de kruisbessenproeftuin in België je plek. Die man weet ongelooflijk veel van het leiden van kleinfruit en heeft een hele eigen methode. Heel inspirerend om te zien.

Er zijn ook podcasts over, zal even kijken of ik ze nog kan terugvinden

Ah gevonden:

Voedselbossen heet de podcast. Alle afleveringen met Marc Geens zijn interessant voor jou

Via deze link kan je 60 dagen gratis luisteren. Als je voor die tijd weer opzegt betaal je niks en het is echt interessant wat deze man allemaal weet

https://share.podimo.com/s/r71P3CR0

aangepast door Fruittuin17

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.