Geplaatst: 1 augustus1 Aug In de overgenomen tuin staan 4 struiken Jostabessen, waar ik de nodige kilo’s vanaf heb gehaald. Confituur maak ik vanavond van de eerste kilo, zijn er nog onder jullie die smakelijke combinaties weten met deze bes? Voor jam, of iets anders?
Geplaatst: 1 augustus1 Aug Ik heb de titel wat aangepast, "help!!" roepen is niet nodig want we helpen altijd wel Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 4 augustus4 Aug Auteur Tot nu toe jam en confiture gemaakt van de Josta bessen. Ik heb nog geen ontsapper, dus sap of siroop zal even moeten wachten. Wat op viel is dat de jam en de confiture goed stevig wordt met gebruik van geleisuiker, het pectine-gehalte lijkt erg hoog.
Geplaatst: 4 augustus4 Aug Dat is ook erg hoog bij kruisbessen zeker. Kruisbes chutney is een lekkere chutney bereiding. Clafoutis van kruisbessen is heerlijk. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 augustus4 Aug Auteur Clafoutis, wat een goed idee! Ziet er lekker uit en dat zal het man-volk thuis zeker lekker vinden!
Geplaatst: 7 augustus7 Aug Auteur Recept van Heel Holland Bakt site gehaald. Met een bolletje vanille-ijs erbij viel dit in heel goede aarde!
Geplaatst: 1 september1 Sep Wat ik geregeld doe is bessen waar ik even geen bestemming voor heb doe ik losgevroren in de vriezer,kan deze erdan eruit halen bevroren in de blender doen samen met yogurt of karnemelk of wey voor een smoothie. Dit jaar zijn er flink veel appels en druiven,denk om hier gedeeltelijk sap van te maken,liefst lang bewaarbaar,maar weet nog niet goed of ik ze zelf ga persen en dan het sap koken of een ontsappan beteren sneller is hiervoor.......
Geplaatst: 2 september2 Sep Jostabes gebruikte ik een keer voor zoetzure pepersaus, omdat mijn bessen een beetje naar tomaat smaakten en niet echt naar fruit. Ik vond het de lekkerste pepersaus. Beter dan met pruimen of druiven als basis. Ik denk dat een chutney ook goed kan.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.