Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Bieslookzaden met stukjes vel

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb niet zo'n hele fijne zeef en zou het mogelijk zijn dit volgend jaar te zaaien met de velletjes ertussen?

Iemand weleens geprobeerd?

20250806_161521.jpg

Geplaatst:

Met velletjes zaaien kan best, maar er zijn gemakkelijke manieren om van die vliesjes af te komen. In het groot heet dat "wannen" en dat is hetzelfde als "het kaf van het koren scheiden". Maar je hebt niet zoveel zaden dus het kan ook eenvoudiger.

Je zorgt dat alles goed gedroogd is. Dan neem je een ondiep bakje en schud de boel voorzichtig wat. Als het goed is zakken de zwaardere zaden onder de lichtere vliesjes. Dan kun je voorzichtig in het bakje blazen (wel buiten doen, hè). Vliesjes vliegen, weer schudden, blazen enz.

Ik doe het ook met bloemzaadjes diversen.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
51 minuten geleden, woldistel zei:

Ik doe het ook met bloemzaadjes diversen.

Precies zo heb ik het vorig jaar met de amarant-zaden gedaan. Ging perfect!

Geplaatst:
  • Auteur

@woldistel Ik heb nu een ondiep bakje, maar als ik nu buiten ga blazen denk ik dat de zaadjes ook meegaan, zo zwaar zijn die niet.
Ja ik weet van het "kaf van het koren scheiden" dat heb ik pas geleerd. Ik ken de uitdrukking wel, maar nooit op de tuin toegepast omdat ik geen tuin had. Maar ik vind het duur om een wan te kopen, zo vaak ga ik (nog) niet zaden drogen. Ik was begonnen om ze een voor een te pellen, maar dat vond ik een gedoe en toen ben ik met mijn hand erover gaan wrijven.😊

Geplaatst:

Er staat ook voorzichtig blazen. 😉

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Ik heb het e.a. uitgeprobeerd @Petrasmoestuin en ik vind de bloemen oogsten en binnen laten drogen tot die vliesjes op de bloembol open gaan en dan boven een keukenpapier er uitschudden het makkelijkst gaan…🤔😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_5126.jpeg

Deze foto is van mijn bosui zaden.

Geplaatst:
  • Auteur

Maar de vliesjes blijven ook liggen toch?

@Vrouwholle

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Niet alles moet eruit @Petrasmoestuin , en dit is al vele malen beter dan in jouw eerste post.

Maar zoals ook eerder gezegd, je kunt ze dus ook met vlies en al zaaien. Ze groeien er niet minder om. Ziet er alleen netter uit en neemt wat minder ruimte in.

Geplaatst:

Alle andere manieren kunnen natuurlijk ook @Petrasmoestuin Iedereen zal zijn/ haar eigen voorkeur hebben .👍😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

Ik ben niet zo goed met kaf van het koren scheiden. Ik blaas te hard misschien. Meestal zaai ik gewoon met vliesjes en al, werkt prima. Tomatenzaden die blijven plakken op de keukenrol zaai ik ook met papier en al, werkt ook prima. Uiteindelijk gaat het om het plantje en niet om hoe mooi je zaad er uitziet.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Mocht je de ‘kaf-koren-methode’ toch gaan proberen, dan raad ik je aan om een zo plat mogelijk bord of schaal te nemen. Door het opschudden en voorzichtig blazen, verplaatst het kaf zich soms ook naar de rand van het bord (i.p.v. dat het wegwaait) en dat schuif je dan makkelijk van de rand af. Over het algemeen is het zaad zwaarder dan het droge kaf. Het zaad blijft dan midden in het bord liggen. Maar als ik het zo lees, is de methode van @Vrouwholle bij alllium veruit het makkelijkste (voor in de toekomst dan).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.