Geplaatst: 29 augustus29 Aug Ik heb voor mijn tuin 3 sprinkel sproeiers gekocht met een korte pin om vast te zetten in de grond. Heb eentje aan de bronpomp aangesloten hij sproeit ongeveer 9m ver dat is vergenoeg voor het doel alleen hij draait niet rond met of zonder sector instellingen .Een tweede en derde hebben het zelfde probleem. Druk is 4 bar en debiet kan ik niet zomaar bepalen pomp geeft in theorie 4.5m3 Is er iemand die wat ervaring heeft met deze spullen.
Geplaatst: 30 augustus30 Aug Het is me niet duidelijk over welke sproeier je het hebt. Kun je er een foto van plaatsen of anders een link waar deze sproeier te zien is ? -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 31 augustus31 Aug Ik heb hetzelfde type sproeier in gebruik zoals jij die laat zien @eddy100 . Ben er zeer tevreden over en heb er de afgelopen jaren weinig problemen mee gehad. De enkele keer dat er eentje niet meer wilde draaien kwam door inwendige vervuiling door aangezogen vuildeeltjes.Dit gaat voor jouw gloednieuwe sproeiers natuurlijk niet op. Controleer daarom allereerst eens of de koppen makkelijk draaien. Met een vinger moet je die met heel weinig weerstand rond kunnen draaien. Gaat het te zwaar dan kan inspuiten met een siliconenspray de oplossing zijn.Daarna blijft er voor zover ik zie nog maar één ding over en dat is de druk van het water dat de sproeikop binnen komt. Er is een bepaalde minimale druk nodig om de kop in beweging te brengen. Ook al kan jouw pomp in theorie een druk van 4 bar leveren, dat is niet de druk die uiteindelijk op de sproeier komt te staan. Je verliest altijd al een deel van de druk vanwege de opvoerhoogte (0.1 bar per meter). Dat is niet veel maar behalve dit drukverlies kan ook de conditie van een ouder wordende pomp , een eventueel vervuild filter, lengte en diameter van je slangen etc. een behoorlijke rol gaan spelen.Ik zou allereerst eens een sproeier via een slang op je waterleiding aansluiten. Daar behoort hij op te functioneren (zelf zojuist getest met een van mijn eigen sproeiers). Zonder apparatuur waterdruk meten gaat niet maar je kunt daarna wel de bovengrondse druk van je pomp vergelijken met de druk van de waterleiding om een idee krijgen of die voldoende hoog is. Een kwestie van meten hoe lang beide er over doen om bijvoorbeeld een emmer of kuip vol te krijgen. Als het systeem van de pomp in orde is zou hij emmer of kuip sneller moeten vullen dan dat het via een waterleiding gaat.Als bovenstaande niets oplevert dan wordt het moeilijk al zou je nog één ding kunnen proberen. Ik heb ooit eens een type sproeier gehad dat veel op de sproeiers leek die jij en ik nu hebben maar dan groter en zonder mogelijkheid om in sectoren te sproeien. Hij draaide keurig met de hand maar niet nadat hij op een grondpen was gemonteerd. Door hem iets minder vast te zetten deed hij het wél maar dat veroorzaakte een lichte lekkage tussen sproeier en pen. Geen echte oplossing dus, sproeier en grondpen behoren technisch bij elkaar te passen, maar dan is er wel een verklaring voor het probleem. Hier een van mijn sproeiers. Zoals je ziet helemaal vergelijkbaar met die van jou. Pen steek ik niet in de grond maar in een soort zelf gefabriceerde houder op paal. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 31 augustus31 Aug Auteur Ik heb ondertussen bij mijn leverancier geklaagd en gaat me 3 nieuwe bezorgen. Heb in een shop hier in de buurt een ander exemplaar gemaakt uit kunsttof aangeschaft en op dezelfde pomp aangesloten deze draait perfect rond. De metalen spuit wel verder met een bredere straal. Zal morgen eens proberen of ik het systeem soepeler kan doen draaien.Bedankt voor de tip
Geplaatst: 1 september1 Sep Auteur Heb vandaag een beetje wd40 op het draaiende deel gespoten en het werkt beter. Heb silicone kraanverhuur besteld om onderaan de water aansluiting de 2 dichtingen te smeren. Vet zal vermoedelijk langer standhouden dan een vloeibaar middel.
Geplaatst: 1 september1 Sep Het zal me benieuwen of je deze keer wél functionerende sproeiers geleverd krijgt. Absurd dat alle 3 defect blijken te zijn.Tip. Met een passende inbussleutel is zo'n ding heel simpel uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten. Het maakt het schoonmaken en smeren een stuk makkelijker en effectiever. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 2 september2 Sep Auteur Ik denk dat er een niet gepaste dichting in zit en er is ook geen smering te zien . Ben ook nieuwsgierig wat de nieuwe gaan doen, in elkgevql ze kosten le niks en de oude moeten niet terug.
Geplaatst: 4 september4 Sep Auteur Vandaag 3 nieuwe ontvangen van leverancier. Onmiddellijk getest en wat zagen we 2 werken perfect de derde starte goed maar was het al moe voor de eerste tour gemaakt was. Ga ander type aanschaffen kan zo niet verder.
Geplaatst: 5 september5 Sep Met het type sproeier is niks mis, wordt algemeen gebruikt, maar waar heb je deze dingen gekocht ? Jouw sproeiers zijn duidelijk brol en het zou me niet verbazen dat ze afkomstig zijn van iemand die ze voor een prikkie inkoopt bij een chinees die minderwaardig spul fabriceert en daarna doorverkoopt.Mijn sproeiers koop ik bij Van Cranenbroek en de eerste sproeiers die ik er een paar jaar geleden kocht functioneren nog steeds. Kwalitatief goed al komen deze van Van Cranenbroek ook uit China vandaan. Bovendien niet duur want voor net geen 5 euro per stuk vraag je je af hoe ze het ervoor kunnen maken. Voor een grondpen komt er nog iets van ongeveer 2 euro bij.Aanrader die Van Cranenbroek maar dan moet je wel in het zuiden des lands wonen want een webwinkel hebben ze niet. Filialen zijn er in Dongen, Schijndel, Budel, Landgraaf en in het belgisch Limburgse Opglabbeek. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.