Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Witlof uitdunnen, welke plantafstand?


Jorg

Aanbevolen berichten

Dit jaar een viertal rijen witlof gezaaid (zoom f1) maar totaal nog geen ervaring met dit gewas.

 

Inmiddels heb ik de plantjes uitgedund op 10 cm van elkaar maar ik kom regelmatig in boeken en op websites wisselende berichten tegen over de afstand tussen de plantjes om mooie wortels te verkrijgen. Die gaan van 10-12-15 cm tot wel 20-25-30 cm. Hoeveel cm (ongeveer) houden jullie aan tussen de witlofplantjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ze voorgezaait en als ik ze ga uitplanten dan zet ik ze op 15 cm van elkaar, is me de afgelopen jaren prima bevallen en had ook echt mooie wortels in het najaar om de bak in te doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nooit gemeten , ik dun min of meer op het oog en gevoel zeg maar . Ik schat dat de gemiddelde onderlinge afstand die ik in de rij aan hou ook zo'n 10 cm is Jorg. Wel hou ik een ruime afstand tussen de rijen aan , ongeveer 40 cm , om redenen dat ik toch plaats genoeg heb en omdat zoiets nu eenmaal een stuk makkelijker werkt met schoonhouden . Ook hoef je dan tijdens schoffelen en onkruid wieden niet zo dicht langs de planten te lopen zodat de grond rond de wortels los blijft.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afstand bij witloof is eerder dat in het najaar de boel sneller kan opdrogen.

Dus hoe ruimer hoe beter, maar afstand van Frans is beste keuze

 

Bij te dicht opeen heb je sneller rottende bladeren vanonder.

 

Dit jaar staat mijn witloof op onkruiddoek, benieuwd of dit buiten zo goed als geen onkruid, ook minder rotte bladeren geeft.

 

Geeft dan hopelijk drogere wortels die na langere bewaartijd niet beginnen rotten aan de kop.

 

Bij mij staan ze in de rij op 15 cm.

Ze staan per 2 rijen die 30 cm van elkaar staan, tussen deze 2 rijen is er weer 70cm als gangpad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze op 20 cm staan. Moest van het (Engelse) zakje, en dat vond ik al erg krap. Het worden forse planten hoor! Als ze een tijdje nat blijven, gaat er van alles onder zitten vreten en slijmen

Ik zou even na moeten meten wat de rij afstand is bij mij... Volgens het zakje 25 cm, maar (ben even naar buiten gelopen met een duimstok) ik heb bijna 30 cm. Gewoon omdat dat zo uit kwam met 3 rijen in het vak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de antwoorden. Met 12-15 cm onderlinge afstand had ik dus net wat meer op safe gespeeld. Tussen de rijen heb ik wel gewoon rond de 30 cm aangehouden. Ik laat ze voorlopig maar zo staan, alleen uitdunnen tot op 20 cm behoort nog tot de mogelijkheden. Mocht het resultaat met 10 cm onderlinge afstand tegenvallen dan probeer ik het volgendjaar met een ruimere afstand. Het sneller opdrogen en voorkomen van rotten ivm bewaarbaarheid is in ieder geval duidelijk. Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat let je om nu al een gedeelte van je planten verder uit te dunnen tot 20 cm zodat je eind van het jaar al kunt vergelijken wat het beste is Jorg ? De bij het uitdunnen vrijkomende planten hoeven niet verloren te gaan als je ze ergens anders uitplant op bijvoorbeeld eveneens 20 cm afstand . Tevens kun je dan mooi eind van het jaar het kwaliteitsverschil beoordelen tussen pennen van wel en niet verspeende planten.

 

De op zaadzakjes aangegeven rij- en plant afstanden blijken nogal te verschillen . Voor de Zoom F1 die ik normaal gebruik wordt 20 cm in de rij met een rij afstand van 25 cm gegeven. Ik had iets te weinig zaad, kon bij de 'plaatselijke zaadhandel' geen Zoom krijgen en heb toen de Focus F1 van Oranjeband Zaden gekocht . Die geeft weer aan 15 cm in de rij met een rij afstand van 35 cm.

 

Dat beter opdrogen van het gewas als de planten wat verder uit elkaar staan is natuurlijk een punt . Toch denk ik dat het met dat opdrogen wel meevalt als de afstand tussen de rijen maar zo groot is dat volwassen planten elkaar tussen de rijen onderling niet raken.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad van het weekend één van de rijtjes tot op 20 cm kunnen uitdunnen om het verschil te zien. Het was in ieder geval wijs geweest om deze vraag iets eerder te stellen, volgend jaar maar net iets anders doen. Niet alleen op de zaadzakjes maar ook in de diverse moestuin boeken is er geen eenduidig oordeel over de plantafstand in de rij. Bedankt dus voor de antwoorden en uitleg allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...