Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Perzikboompje - Benedicte/Meydikte


SPEELTIE

Aanbevolen berichten

Ik zou in het najaar graag een perzikboompje halfstam Benedicte/Meydicte willen aanplanten.

Dit in verband met de weinig gevoeligheid aan krulziekte.

Ik heb talloze sites met fruitboomkwekers bezocht maar nergens is dat blijkbaat te koop.

Kan iemand mij op de goede weg zetten a.u.b.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij moet je Benedicte ook nog preventief spuiten, ervaring fruitlent.

Ik denk dat waneer je Frank Houweling of bv de batterijen vraagt ze mischien dit ras voor je bestellen kunnen,

Revita is trouwens minst krulziekte gevoelig van alle perziksoortjes maar heeft vast ook zijn eigen nadelen.

Ik zou als je nog niet gelezen hebt zeker de info. lezen die fruitlent over perzikken op hun website heeft staan,

wordt goed daar uitgelegd.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Benedicte heb ik niet, Avalon Pride wel. Vorig jaar had de Batterijen Benedicte ook niet, maar weet niet hoe het dit jaar zit. Je kunt het trouwens in het najaar nog een keer bij me proberen, ons assortiment groeit contenu dus hij kan er wel in komen. Zelf ben ik niet zo dol op "krulziekteresistente rassen", want ik krijg er alsnog een beetje krulziekte in. Gewoon in het voorjaar eruit plukken, dan ben je er in Juni van af.

 

Edit; voor mensen die het ras nog zoeken, inmiddels is Benedite ook in het basisassortiment opgenomen.

aangepast door Gast

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het je meer te doen om een perzik te hebben welke weinig gevoelig is voor de krulziekte of om de kwaliteit van de vruchten ?

 

Inmiddels heb ik een aantal jaren ervaring met Benedicte (zelf in de tuin), op de schaal van 10 verdient deze perzik een 9, heeft alles wat een perzik dient te hebben, wit vruchtvlees , smeltend zoet/zuur verhouding geweldig, dikke vrucht, zeer matige dons, losse pit.

Boom is erg gezond, afgelopen winter zeer goed doorstaan niets bevroren.

 

Nadelen, wél deelresistent voor de krulziekte, spuiten blijft een vereiste, zoniet dan pluk je zowat de helft van het aantal bladeren weg, met als gevolg, verzwakkende boom kleine vruchten, maar ook weing goed vruchthout voor het jaar erop.

 

Avalon Pride, geel vruchtvlees, veel tweelingvruchten, vruchtvlees is ietwat draderig, geef hem een 7. Afgelopen winter veel takken kapotgevroren, krijgt ook hier en daar krulziekte maar minder dan Benedicte.

 

Revita, erg veel krulziekte (ondanks) beweringen die anders klinken, wit/groenig vruchtvlees grote pit, kleine vrucht, pit kleverig aan het vruchtvlees wat overigens draderig is, smaak waterig zonder aroma, krijgt een 3

 

over de krulziekte : de gevoeligheid en aantastingen hebben ook te maken met de weersinvloeden, hebben we een erg natte herfst met daarop ook nog eens een killig vochtig voorjaar is de infectie 'druk' erg hoog.

Wellicht dat de algehele gezondheidstoestand van de boom hier ook nog een rol in speelt. Elk jaar kan het weer anders zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi Persica je mini overzicht, dat Revita een 3 krijgt zegt wel genoeg

Volgens jouw is Benedicte dus DE beste boom of heeft een ander ras nog hogere score ?

 

Op het moment heeft onze turkse groente boer zulke onwijs lekkere platte witte perzikken, echt nog nooit zulke smaakvolle vruchten gegeten, zal hier wel te koud zijn maar ga ze toch wel zaaien.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, Benedicte spant voor mij de kroon onder de perzik welke het zelfs in ons NL klimaat goed doen ! Geef hem net geen 10 omdat de bloesems kleine onopvallende bloemen maken,..

 

Platte (witvlezige) perziken smaken uitmuntend, nog maar weinig ervaring mee in NL, ik heb 2 verschillende jonge bomen staan, eentje heeft 1 vrucht, wie weet blijft ie hangen, het zijn gekochte boompjes na de winter geplant.

 

Verder gaat mijn voorkeur uit naar witvlezige Nectarines. die zijn echt superrr

 

Trouwens even dit: de vroege perziken zijn vanaf deze week rijp

scpluk130241341511453.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Hallo allemaal,

 

Wij hebben aankomend voorjaar een aantal Benedicte boompjes voor de liefhebbers beschikbaar ?

 

(evenals waarschijnlijk twee andere rassen die een deel-resistentie tegen krulziekte hebben)

 

Houd het bekende "restantenhoekje" op onze website in de gaten !

 

Marcel Joosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...