Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Veel last van onkruid en gras !


heidike_21

Aanbevolen berichten

Ik had even jullie hulp nodig .

Onze achterbuur heeft een tijd geleden een paard in zijn tuin gehad en zijn tuin niet goed verzorgt .

In zijn staat het nu vol distels die ondertussen ook mijn moestuin bereiken .

Ook is mijn moestuin vroeger een grasplek geweest en het gras komt steeds terug .

Ook het onkruid blijft niet weg als ik enkele weken niet in mijn tuin ben geweest staat het vol .

Weet iemand of dat ik hier het best een bodembedekker kan planten zoals cranberry's of kan ik misschien nog aardappelen planten om van het onkruid , gras en distels verlost te geraken ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie foto's. Ik heb ook zo'n buur. Tis toch een kwestie van onderhoud. Geroerde moestuingrond is altijd een geschikte kiemplaats voor zaden die soms al tientallen jaren in de grond zitten. Ik zeg niet dat je buurman daar geen schuld aan heeft, maar echt overwaaien doet het toch niet. Das al snel een excuus voor te weinig eigen onderhoud. Ik heb ook niet echt last van mijn buur. Tis een rotgezicht, maar het levert me niet meer onkruid op.

sdc1092264961341516289.JPGsdc1092333881341516314.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb verleden jaar toch stiekem wel wat last gehad van een verwaarloosde tuin naast me. Ook hier betrof het distels die zaad vormden en waarbij de wind vele pluisjes met zaden mijn tuin in blies. Door het aangewaaide zaad had ik aanmerkelijk meer distels in mijn tuin dan voorheen. Lastig inderdaad want dat is een extra belasting op het normale onkruid wieden. Dat normale wieden moet je toch doen, het is ook niet zo gek dat na enkele weken geen onkruid wieden de tuin vol staat. Zoals Dennis schrijft is het dus vooral een kwestie van zelf goed het onkruid bijhouden, liefst op het moment dat het nog fragiele zaailingen zijn. Even schoffelen en het is gedaan met die zaailingen. Wacht je tot ze groter zijn dan wordt het een ander verhaal. Wat ik zou doen is de tuin grondig wieden. Vervolgens een dikke mulchelaag (bijv compost) op de plekken waar veel onkruid groeit en daarna elke week of 1x per 2 weken schoffelen om het ontkiemde (aanwaaide) onkruidzaad in de verdere ontwikkeling te stoppen. Je kunt dat onkruid wieden natuurlijk ook spreiden, vaak maar elke keer een klein stukje. Je zal echt verschil zien en het wegschoffelen van jonge onkruidplantjes geeft dan best wel wat voldoening.

 

Een bodembedekker kan ik je niet aan helpen maar denk ook aan mulchen, aan anti-worteldoek en aan een combinatie daarvan (bijv karton met daarop compost waar je gewoon in kunt planten). Eventueel kun je ook aan een groenbemester denken die een dicht tapijt vormt (maar ook dan moet je vaak nog wel even wat onkruid wieden totdat ze voldoende ontkiemt en gegroeid zijn). Zoals bijvoorbeeld Phacelia, klaver, boekweit, mosterd en rogge. Google maar eens op informatie over groenbemesters.

 

Het punt wat Dennis aanstipt over de geroerde grond en onkruid is wel een interessante. Je ziet dat bijvoorbeeld ook vaak als je gefreesd hebt. Het sluimerende onkruidzaad wordt dan weer blootgesteld aan o.a. licht en gaat ontkiemen met een mooi tapijtje aan onkruidkiemplantjes tot gevolg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik karton op mijn moestuin. Het ziet er niet uit, maar het scheelt bergen onkruidwieden.

Je bedekt de grond met een laag karton en als je ergens iets wilt planten (of zaaien) steek je daar het karton kapot.

Zoals ik zei niet de mooiste oplossing, maar het scheelt me twee tot drie avonden werk per week en dat is me veel waard.

(Het werkt natuurlijk niet als er al plantjes instaan, maar misschien is het dan een oplossing voor volgend jaar)

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK heb ook een buurman die niks aan zijn tuin doet. Het onkruid kruipt steeds richting mijn tuin. Ik hanteer een simpele oplossing glyfosaat en mcpa der op en binnen een paar dagen heb ik weer een meter brandschoon bij de buurman zonder schoffelen.

Anders zou ik 20 meter tuin en een meter breed moeten schoffelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Zeeuw,

 

Maar kun je daarna dan wel gewoon op die grond een moestuin beginnen???

Want wij hebben 250 m2 onkruid, veelal wortelonkruid zoals distels, paardebloemen, heermoes, enzovoorts.

Dat wil ik graag vernietigen, maar ik wil er volgend jaar Maart wel graag een moestuin op hebben.

Nu maaien we de boel kort met een bosmaaier en daarna wilde we het gaan opspitten.

Daarna gaan we het frezen en dan gooien we er dekzeil op tot aan Maart.

 

Maar als ik de grond na het gebuik van glyfosaat en mcpa daarna gewoon kan gebruiken voor een moestuin dan zou ik het overwegen.

 

Maar als ik dan bij wikipedia deze waarschuwingen: corrosief, schadelijk, milieugevaarlijk krijg dan schommelt mijn kerkklok.

Deze beweringen heb ik gevonden bij http://nl.wikipedia.org/wiki/Glyfosaat en bij http://nl.wikipedia.org/wiki/MCPA

 

Kijk het is kritiek op jouw, maar ik wil wel veilig mijn groenten kunnen eten.

 

Ik ben ook maar een beginneling.

 

|Groetjes Conny.

Leef je leven dag voor dag.

 

https://www.facebook.com/conny.coomans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Velen op het forum zullen zeggen nee, er zijn veel mensen die zonder vergif willen werken. Maar het is niet zo gevaarlijk vindt ik je spuit het op de gewassen / onkruid wat er nu staat. Het sterft af, je schoffelt het weg. Mijn tuin was vol met twee meter hoog onkruid.

Ik heb eerst het grootste troep er uit gehaald

p101013348761341812412.JPG

Toen heb ik drie keer gespoten. Er zitten veel zaden in de grond dus die blijven even opkomen.

p101035681251341812504.JPG

Op de tweede foto zie je dat alles dood is. Toen kon ik makkelijk spitten.

Het enige waar ik last van heb zijn kattenstaarten. Dit is echt lastig uit te roeien maar ik doe mijn best.

 

Mensen zijn te bang van gif. Zonder spuiten tegen phytoftera zat de halve wereld zonder aardappels. Fruit wordt meestal bij boeren wekelijks bespoten toch kopen alle mensen fruit.Zelfs biologische boeren spuiten met giften die schadelijk zijn voor het milieu.

Deze wijsheid heb ik niet uit boeken maar gewoon uit eerste hand van boeren die al meer dan 40 jaar zorgen dat wij voorzien worden van voedsel.

 

Maar zoals altijd iedereen moet beslissen of hij iets wel of niet doet. Ik kan me goed voorstellen dat mensen wat ik schrijf absoluut niet goedkeuren en alleen zonder middelen willen werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo´n strook met aankruipend onkruid kan je ook mooi dood branden. Zie hier: onkruidbestrijding-met-gasbrander-t567.html? Dat gaat echt mooi. En er komt niets goors in de grond

 

Maar goed, tegen overwaaiend spul doe je niets natuurlijk. Tussen je planten ga je niet spuiten of branden. Heel flauw hoor, maar kan je diegene niet gewoon verlinken? Je zit toch op een volkstuin? Daar mag je echt niet zoveel onkruid in je tuin hebben. Blijkbaar controleert de vereniging niet?

 

Edit: Oh nee, toch geen volkstuin lees ik nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Zeeuw : het is wel gevaarlijk.

 

Glycofosfaat wordt door de producent als veilig omschreven, maar ondertussen is bewezen dat het aanleiding geeft tot ziekte van Parkinson, zelf in concentraties die 500x lager liggen dan de aanbevolen doses (resultaat van een studie gepubliceerd door het Ministerie van volksgezondheid van de Verenigde Staten, in mei 2012).

 

Hier is de link : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22504123

 

Er zijn trouwens nog andere problemen met Roundup, wetenschappers in Argentinië merken een verhoogd optreden van afwijkingen bij geboortes, Zweedse wetenschappers wijzen op een verhoogde kans op non-hodgkin klierkanker.

 

Een gedeeltelijke verklaring wordt nu gezocht in de zogenaamde inerte stoffen die in Round-Up zitten, onder meer polyethyleenamine (POEA). De studies die de onschadelijkheid van Round-Up / glycofosfaat aantonen, komen meestal van studies die de stof glycofosfaat an sich testen (zoals voorgeschreven door EPA, Amerikaans Milieu Agentschap) ... Maar het is de wisselwerking tussen glycofosfaat en POEA die volgens een aantal studies het probleem vormen.

 

Binnenkort wordt dit product verboden voor mensen zonder spuitvergunning, het is al in een aantal landen niet meer te verkrijgen.

 

En gebruik van Glycosfosfaat op één lijn trekken met het bvb spuiten tegen phytophora is wel erg kort door de bocht, dat zijn andere middelen, die wanneer aangewend op de juiste manier niet schadelijk zouden zijn.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

En zo wordt geleidelijk steeds meer verboden. Vooral omdat vaak pas op langere termijn duidelijkheid ontstaat over de werkelijke gevolgen van dergelijke middelen. Om niet te vergeten dat heel veel ook verborgen wordt gehouden. Maar wat vooral eng is dat veel wetenschappelijk onderzoek gebaseerd is op deskundig gebruik of dat na wetenschappelijk onderzoek deskundig gebruik wordt geadviseerd. En deskundig is wat wij moestuiniers op dit gebied niet zijn. Een overdosis is meer regel dan uitzondering. En daarmee dus ook de risico's.

Ik ben geen wereldverbeteraar, maar gebruik eigenlijk geen gif. Alleen wat pyrethrum tegen luis. Kijk tegen plaaginsecten of dieren, prima, maar tegen onkruid, daar helpt ouderwets handwerk gewoon het beste. Is goedkoop en krijg je niets van (bij een juiste werkhouding dan...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ sugar en alle andere natuurlijk. Ik schreef ik vindt het niet gevaarlijk en zeg dus niet dat het niet gevaarlijk is of kan zijn.

 

Veiligheid is het nemen van aanvaardbare risico"s ( zo staat het in arbo). Mits je alles goed gebruikt je voorzorgsmaatregelen gebruikt kan er heel veel. We zitten hier te praten over middelen die burgers mogen gebruiken, die concentraties liggen zo enorm laag.

Iedereen die naar de winkel gaat om een bloemkool of een bak pruimen neemt veel meer gif tot zich dan er in mijn groente zou kunnen zitten.

 

Ga eens bij een tuinder kijken in zijn gif kast en je ziet wat er op je eten zit. Daar zit veel meer in dan een beetje glyfosaat of MCPA.

We komen nooit uit de discussie wel of niet spuiten, er zijn genoeg onderzoeken voor en tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hobby tuinierder was ik tegen spuiten op mijn groenten. Maar nu moet ik voor mijn werk groenten voorzien voor bijna 40 mensen. Op zo grote schaal kan men niet anders dan af en toe te sproeien op de groenten. De grote percelen zijn juist veel aantrekkelijker voor allerlei beestjes en ziektes.

Maar als je de hoeveelheid bekijkt wat ik gebruik en de boeren op hun veld. Dan is er nog een groot verschil.

Ist vandage ni tis vo morge

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons op de moestuin is het streng verboden om Roundup te gebruiken.......!!

 

Mijn buren aan een kant laten het onkruid ook welig tieren en ik heb aan de grens met die tuin maar een border gemaakt en daar heb ik wilde bloemen in gezaaid ......heb ik niet zo veel last van dat onkruid en is goed voor de bijtjes!!

 

Maar ze zijn de regels ook aan het veranderen ......iedereen die een moestuin heeft wordt verplicht hem bij te houden (onkruid heeft iedereen wel eens) maar daar bedoelen ze de mensen mee die een keer in de drie weken of zo is komen kijken en dan moeten zoeken naar wat ze geplant hebben ......krijgen twee keer een schriftelijke waarschuwing ........is het dan nog .....wordt het lidmaatschap op gezegd en moeten ze de tuin schoon opleveren en anders krijgen ze hun borg niet terug!!

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...