Geplaatst: 20 oktober20 Okt Wij hebben op de moestuin een compostbak, die ik regelmatig met een speciale stok door elkaar haal om er lucht in te houden. Vandaag kwam er elke keer als ik dat deed een bijzonder nijdig gezoem uit. Ik veronderstel dat er een wespenkoningin haar domicilie in onze bak heeft gesticht. Lekker warm binnenin. Voor de winter. Maar ze kwam er (nog) niet uit met door elkaar husselen. Wat nu? Niet door elkaar halen is geen optie want schimmel. Gif geen optie want compost. Maar ik voel er om niets voor een boze wespen koningin achter me aan te krijgen. Hoe pak ik dit aan? 20 oktober20 Okt aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Kan ook nog een hommelkoningin zijn. Als het het restant van een wespennest was geweest, had je dat echt wel geweten (bzz, prik, prik. 😦)40 minuten geleden, Tanja65 zei:Niet door elkaar halen is geen optie want schimmelDie begrijp ik niet zo. Schimmel is ook een vrij snelle manier om materiaal af te breken en dus compost te maken. Schimmel maakt van mijn oude koffiedrab zelfs nog een nieuwe maaltijd. Dus ik heb én koffie én oesterzwammen!Ik belucht mijn compost eigenlijk nooit, vind het niet zo nodig, want alle plantaardigheden die je op een hoop gooit, breken vanzelf af met behulp van wormen, schimmels en microben. Beluchten versnelt dat wel. Maar je kunt er ook voor kiezen om even een half jaar niks te doen. Dan kan hare majesteit na de winterslaap een andere plek kiezen voor haar nest. Ze draagt nu al haar hele volk van 2026 in zich. En die gaan er weer voor zorgen, dat wij niet volledig leeggezogen worden door allerlei steekmuggen enzo. Hoera, voor de wesp! Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Auteur Ik heb niets tegen wespen. Maar in mijn compostbak niet zo handig * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Daarom ook mijn verwijzing naar de Wespenstichting. De meeste wespen zullen sterven in de winter, maar de koningin zal op een beschutte plek overleven. Misschien is er een optimaal moment om te kijken of je die koningin eruit kunt halen.
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Auteur Ze (de wesp) was duidelijk nog niet in winterslaap. Ik was later nog een keer bij de compostbak, en toen was er geen gezoem. Ik was al bijna opgelucht. Maar vervolgens kwam er inderdaad een wesp aanvliegen die duidelijk de bak (weer?) in wilde, en not amused was dat ik die ondersteboven stond te halen. Ik ben ondanks het boze gezoem een tijdje nadrukkelijk in de bak blijven rommelen, in de hoop haar af te schrikken. Dit is geen fijne plek lieve wesp. Daarna heb ik de bak dicht gedaan. Niet dat een wesp daar geen gaatje in vindt. Woensdag ben ik waarschijnlijk weer op de moestuin, ik ben heel benieuwd. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.