Ga naar inhoud

Op welke plaats tomaten zetten in kas?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ga voor een andere kas kijken, want de tunnelkas die ik nu heb is de rits van kapot gegaan.

Nu heb ik een kas gezien, maar de goothoogte daarvan is 1,26m en de nokhoogte is 2,05m.

Nu is mijn vraag: waar kan ik het beste de tomatenplanten neerzetten?

Ik dacht zelf in het midden, en dan aan de buitenkanten wat lage planten zetten. Mijn vader had het idee om de tomatenplanten aan de buitenkant te zetten, en dan als ze groot genoeg gegroeid zijn deze naar de nok te leiden omdat die afstand nog langer is.

Wat is nu het beste?

Alvast bedankt

Geplaatst:

Een goothoogte van 1.26 m is wel erg laag voor een kas. De luchtinhoud is dan ook zo weinig waardoor al bij de eerste zonnestraal de temperatuur pijlsnel oploopt. Kan je de kas niet op stroken betonplex zetten om zo het geheel te verhogen ?

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:

Is te zien wat de breedte is van de kas.

Hier op de tuinen staat zo eentje van Koopgoedkoop.

Goothoogte is daar amper 1 meter van, das om mee te lachen nu je dat kasje vol met planten ziet staan.

De tuinder is al niet groot, type Kabouter Plop, maar die zullen we 1 van de volgende dagen op een plank in zijn serretje moeten schuiven je kan er niet meer binnen.

En met 1 deur en 1 dakvenstertje ook snikheet als de zon schijnt.

Denk beter zoeken naar een iets hogere serre.

Geplaatst:

De kas die ik heb gezien is 3,20m lang, en 1,95m breed.

Misschien dat ik voor de kas van 3,80m lang ga kijken, want in prijs verschilt deze niet zoveel. Ik heb de kas gezien bij de tuinkassenwinkel en dan is het er een van 4mm polycarbonaat, met 4 dakramen.

De kas komt bij mijn opa achter het huis te staan, en die wil liever niet zo'n hele hoge kas.

Geplaatst:

Ik heb zelf een Popular 86 kasje van Halls op de volkstuin staan. (5,0 m2): 193 x 257 cm (b x l) / 124 / 195 cm (goot- / nokhoogte). Door er een funduring (vanuit de fabriek) onder te plaatsen staat het kasje wel wat hoger dan die 124 cm goothoogte maar je kunt het er over het algemeen prima mee doen. Ik heb aan de buitenkant struiktomaten staan en tegen het middenpad de stamtomaten en komkommer. Hoger is natuurlijk beter en praktischer werken. De kas bij huis heeft een veel hogere goothoogte en daar kunnen de stamtomaten gewoon aan de buitenkant staan, zodra ze tegen het dak groeien leidt ik ze naar de nok zodat ze het glas niet raken.

Geplaatst:

Sanne kan je niet naar de kassen gaan kijken, dat geeft meer het ruimtegevoel weer dan enkel wat cijfertjes op papier.

Ook wat de stevigheid betreft, op de handleiding zijn de profielen net het zelfde als die van Koopgoedkoop, en daar waaien de Poly platen zonder extra vastkitten of dergelijke zo uit met wat stevige wind.

Of je moet gaan naar die met veiligheidsglas.

Geplaatst:

Borsalino: ik ga volgende week naar de kassen kijken, en kijken wat ze nog meer hebben.

Maar 1,26m goothoogte is inderdaad niet erg hoog.

Ik zit zelf meer aan een goothoogte van ongeveer 1,60m te denken. Vaak is de kas dan ook een stuk hoger.

In het deel van ''doe het zelf'' op het forum stond ook een kas waarbij de wanden hoog waren, maar het dak was minder schuin. Weet iemand waar je zulke kassen kunt kopen?

Is het in verhouding goedkoper om zelf een kas te maken, of is het goedkoper om een kant en klare kas te kopen?

Geplaatst:

Een kant-en-klare kas is meestal goedkoper en ben je ook beter mee af tenzij je de materialen (en kennis) al hebt liggen om zelf een degelijke kas te bouwen. De budgetkasjes hebben meestal deze constructie vorm (lage goothoogte). Maar je zou eens kunnen googlen op veelvoorkomende namen als "junior"(goothoogte 157) of "helios"(goothoogte 181 tot 201). Je zou eens kunnen kijken bij bedrijven die van sloopkassen nieuwe kassen maken. Nogmaals met die goothoogte van 124 kan je het best doen hoor, zeker met een fundering er onder. Bovenstaande problemen blijven natuurlijk wel van toepassing. Als je budget hebt en een wat degelijkere en praktischere kas wilt zou ik zeker verder kijken. Oh en ik heb het al vaker hier op het forum geschreven: kies aub voor glas in plaats van polycorbonaat

Geplaatst:

Sanne zonder extra voorzieningen waaien ze eruit met een stevige wind.

Glas heeft dat niet.

Kijk hier eens https://www.moestuinforum.nl/goedkope-tuinkas-t3113.html

Ik heb een tunnel gehad en een zelfgemaakte houten serre met folie over.

Heb nu een glazen serre van afbraak en nieuwe profielen, had dit best in eerste instantie gekocht

Dus spaar eventueel wat langer om een degelijke serre te kopen van glas.

Hier staat de mijne https://www.moestuinforum.nl/opbouw-glazen-serre-t3405.html

Geplaatst:

De goedkope tuinkas van koopgoedkoop heb ik ook maar zou hem niet gekocht hebben als ik er geen beschutte plaats voor had, toen ik het pakket thuis kreeg vond ik het eigenlijk maar niks maar nu hij staat en er pepers, paprika's en aubergine's in groeien en het er warm in is heb ik er toch geen spijt van, wel extra aangekit, fundering van staande stoeptegels gemaakt waardoor ik niet hoef te bukken en verankerd met palen in de 4 hoeken, is prima geschikt voor tomaten trouwens.

Overigens kocht ik dit kasje van 2.4 x 2.4 in februari voor 230 euro en zag dat hij nu 330 euro kost

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...