Geplaatst: 20 november 202520 Nov Tipje!Elk jaar als het weer kouder word en het tijd is om de verwarming te gebruiken. Is het altijd aangeraden om even de verwarming te ontluchten.Voor ons is dat dus ongeveer nu, we hebben de verwarming deze herfst/winter nog niet aangehad.Zet alle radiators open.Stook even tot 19graden.Hierna temp naar beneden draaien zodat de ketel weer uitslaat.Op de ketel de druk controleren. Bij mij tussen 1.5 bar en 2bar. (Boekje naslaan voor jouw type ketel)Onlucht elke radiator bij de ontluchter aan de bovenkant. Komt er water uit, is deze goed ontlucht. Als er lucht uit komt, net zo lang openhouden tot dat er een straaltje water uit komt.De meeste ketels hebben ook een ontluchter aan de bovenop de ketel, dus ontlucht hem daar ook.Mocht de bar onder het gewenste niveau zijn, vul dan de ketel weer aan. Wij vullen altijd tot ongeveer de helft van 1,5 tot 2bar. Dus dat is ongeveer 1,7 a 1,8 bar.Ontluchten van de verwarming zorgt er voor dat de water toevoer naar de radiators optimaal is. Geen geborrel en radiators worden dan ook goed warm.Als er lange tijd niet goed op druk is, kan het er voor zorgen dat je hogere stookkosten hebt, immers je stookt meer omdat de radiators niet warm genoeg worden.Eventueel halverwege stook seizoen nog een keer controleren.Mocht je vaak moeten bijvullen, controlleer dan de fittingen of één daarvan niet heel lichtjes lekken. Soms even iets vaster draaien en het probleem is opgelost.Natuurlijk kan je denken, wij hebben elk jaar of elke 2 jaar service monteur langs komen die de ketel controlleerd. Maar bij ons is dat vaak pas net na de winter.Dus controleren het ook graag zelf even.Heeft iedereen dit al gedaan?Hebben mensen nog tips voor elkaar?
Geplaatst: 20 november 202520 Nov Nog niet gedaan, moet nog. Dank voor de reminder 👍 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 20 november 202520 Nov 3 weken geleden gedaan, man en zoon dan, niet ik 😊. Bij ons stond de ketel op 1,3 bar, dus ook bijgevuld. Je merkt het direct als je je verwarming weer aanzet: precies wat jij aangeeft, radiatoren zijn in een mum van tijd warm.
Geplaatst: 20 november 202520 Nov Auteur Jep en je voelt ook niet dat b.v. de bovenkant van de radiator koud blijft.
Geplaatst: 28 november 202528 Nov @rorror als je netjes 1.5 bar hebt, 1-2, wanneer koud, is het goed, maar 1 is eigenlijk wat laag, want door verwamen water zet het geen hele bar uit, hoor. Veiligheidsventiel is meestal 3 of 3.5. Als je na hele zomer nog netjes 1.5 bar hebt, is er waarschijnlijk geen lek, dus is circuit vol water en niet lucht, dus kun je op enkel hoogste punt ontluchten. Wanneer je nog een klein beetje stookt, draait pomp, dus zelfs als er onderin ergens klein beetje lucht zit pompt ie dat ook naar boven. Desnoods draai je sleuteltje weer dicht en na een aantal minuten weer even open met doekje of keukenpapier voor het gaatje. Je hoeft alleen alle radiatoren af wanneer je het systeem hebt laten leeglopen voor reparatie.Mogelijk is de hele radiator koud, want de retourleiding zit onderaan, de aanvoer boven.Ik heb dit maanden geleden al gedaan, want woon vrijstaand.Meter van de Nefit zelf staat al jaren vast, schijnt bekend probleempje te zijn, maar er zit ook een losse meter bij het mini drukvaatje bij de water inlat, dus daaraan kon ik zien dat ik een klein beetje bij moest vullen. 28 november 202528 Nov aangepast door donaldk https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 28 november 202528 Nov 4 minuten geleden, donaldk zei:Je hoeft alleen alle radiatoren af wanneer je het systeem hebt laten leeglopen voor reparatie.Toch doen wij dat ieder jaar een keertje. Alles langs bedoel ik. Is ook gewoon een fijn idee. Wij hebben een wat ouder systeem (niet de c.v. ketel, wel de radiatoren). En het is echt zoals @rorror schrijft, na zo’n rondje en bijvullen wordt alles veel sneller en beter warm, ook de bovenkant van de radiatoren.6 minuten geleden, donaldk zei:dus kun je op enkel hoogste punt ontluchtenAlle radiatoren op onze hoogste verdieping hangen op het hoogste punt 😉. 28 november 202528 Nov aangepast door Dahli
Geplaatst: 28 november 202528 Nov Wij hebben ook een ouder stelsel, nog stalen leidingen, in ieder geval deels. Maar als ik druk heb, dan is enkel de laatste radiator in het circuit ontluchten bijna altijd wel voldoende. Hier op zolder heb ik twee kamertjes ene is altijd snel warm, de ander heeft dan een koele radiator, totdat ik ontlucht en eventueel een klein beetje water inlaat bij de ketel. Overigens ketel altijd pas vullen wanneer deze (weer) afgekoeld is! https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 29 november 202529 Nov Tijdje geleden geprobeerd te ontluchten. Eerst beneden en toen boven. Helaas kreeg ik geen beweging in de verwarming van de badkamer. S nachts hoor ik weleens de verwarming. Mijn verwarming voelt juist onderaan niet helemaal snel warm. Misschien toch de monteur ( woningbouw) er naar laten kijken. Ze hadden mij een sleuteltje gestuurd en beschrijving, dat was al tof
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.