Geplaatst: 4 uren geleden4 u Alhoewel minder dan 6 m breed,heb ik een nogal 'wilde' tuin,wat inhoudt dat hier regelmatig 'gasten' aanlanden die bij de meeste klassieke tuinen gewoon weggemaaid worden eens ze hun kop boven het gazon uitsteken.Dus ik moet binnenkort nog eens naar m'n bosgebied om zowat 100 'ongewenste tuingasten' te gaan planten.De 4de bak staat niet op foto,maar het gaat voornamelijk over esdoorns,wilgenrassen en berken die een eigen plaatsje verdienen....maar ik zie er wél tegenop,want het is niet zo makkelijk om ze te planten in een bestaand bos.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Het ontgaat me waarom je ze wilt herplanten in een bestaand bos. In een al bestaand bos staan de planten die daar horen en het naar hun zin hebben. Zij zorgen zelf voor hun nakomelingen in die omgeving die zijn aangepast aan de omstandigheden.Hier gaan boomzaailingen gewoon op de composthoop. Anders is mijn volkstuin al snel een hazelbos met her en der een eik. En thuis komen er walnoten uit elke pot met grond (met dank aan de gaaien en de walnotenboom van de buren verderop 😉) Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Auteur 1 minute ago, woldistel said:Het ontgaat me waarom je ze wilt herplanten in een bestaand bos. In een al bestaand bos staan de planten die daar horen en het naar hun zin hebben. Zij zorgen zelf voor hun nakomelingen in die omgeving die zijn aangepast aan de omstandigheden.Dat geldt NIET voor de véél teveel kunstmatig aangelegde dennenbossen in onze Lage Landen!Alhoewel ze het hele jaar door stikstof opnemen uit de lucht,zijn ze meestal enkel corridors naar loofbossen voor de lokale fauna,en onze lokale flora is al hélemaal niet van toepassing onder die dennenbomen!.En op de duur wordt de grond rondom die dennenbomen ongeschikt voor de bomen en planten die hier eigenlijk thuishoren.Élke plaats die vrijkomt door een omgewaaide of dooie dennenboom wordt door mij opgevuld door een loofboom.En natuurlijk ben ik NIET zo naïef om de dogma's te volgen van bepaalde partijen die élk bestaand naaldbos willen laten omzagen ten voordele van 'lokale' loofbomen,die ongeveer 60 jaar aan groei nodig hebben om uiteindelijk dezelfde hoeveelheid stikstof uit de lucht te kunnen halen als het zojuist omgezaagde dennenbos.Maar ik doe aan 'wisselteelt' .....😉
Geplaatst: 2 uren geleden2 u https://www.tvoost.be/nieuws/wase-bossen-worden-robuuster-gemaakt-met-de-aanplanting-van-4500-jonge-boompjes-206398Dit principe?
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Wij hebben een ha bos aangeplant dertien jaar geleden. Dat is nu een bos geworden met bomen die enorm zijn gegroeid in die tijd. Een deel is naaldbos met een open plek in het midden voor de reeën de rest overwegens loofbos met hier en daar een enkele taxus. Die laatsten hebben zich tot onze grote vreugde al weer vermeerderd met als resultaat weer nieuw kleine taxusjes. Anderen doen het ook prima, hazelaars, vogelkers, lijsterbes, vuilboom, esdoorn, eiken etc. We doen er helemaal niets aan behalve een paar paden vrijhouden waar we door kunnen als we brandhout moeten halen. Want dat is er al ruimschoots te oogsten, vooral de vele elzen weten van groeien, daar keken we erg van op. 13 jaar geleden nog bosplantsoen, nu 28 cm doorsnee. Maar goed, ik begrijp @Bernaar zijn insteek wel, het bos waar hij het over heeft is overwegend naaldhout. Ik hoop dat je noeste arbeid aanslaat maar ook blij dat ik dertien jaar geleden mijn 3500 boompjes heb geplant en daarna, wat bomen aangaat, op mijn lauweren heb mogen rusten. 😊
Geplaatst: 53 minuten geleden53 min Auteur 1 hour ago, Waaslander said:https://www.tvoost.be/nieuws/wase-bossen-worden-robuuster-gemaakt-met-de-aanplanting-van-4500-jonge-boompjes-206398Dit principe?Alleen het verschil dat Bosgroep Kempen Noord mij negeert met bepaalde vragen.😉Én dat IKZELF wil bepalen wat in MIJN bossen geplant wordt!😉@Roelie ,hulde aan jullie aanplant van 13 jaar geleden!Maar naaldhout aanplanten in een deel van dat ha bos ,was eigenlijk overbodig.Er zijn al véél te veel pure naaldbossen in onze Lage landen die eigenlijk géén toegevoegde waarde hebben voor onze lokake flora en fauna....dus waarom een deel aanplanten in naaldhout?
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.