Geplaatst: 22 januari22 Jan Yes! Ik had druivenbladeren gepekeld. Alles netjes afgespoeld en alles opgerold. 2 kg rijst later had ik heel veel zakken met sarma. 1 zak ging niet de vriezer in. Want wat bijna net zo lekker is als verse druivenbladeren, zijn vers ontpekelde bladeren. Daar hebben we echt van gesmuld.Restje gevulde groentes erbij. Alles uit de tuin van mijn ouders. Aubergine, courgette, komkommer, diverse pepers. Variatie in pittigheid. Beetje Russische roulette. Maar dan lekker 😛alles met dikke klodders yoghurt. JummmEn gisterenavond had ik met alle restjes paddenstoelensoep gemaakt met eigen gedroogde en verse paddenstoelen. Gedroogd (op de verwarming 😆) had ik champignons en shiitake. Verse oesterzwammen erbij. Ik had gedroogde kastanjeboletrn die tot poeder waren vermalen erbij als bouillonpoeder. Wat udon noodles erbij en wat lente-ui.
Geplaatst: 22 januari22 Jan Wat ziet dat er weer heerlijk uit @Mellie ! Die groentes uit de tuin van je ouders, zijn die eerst gedroogd geweest? En dan nu weer gehydrateerd? Of komen ze uit de inmaak? Ik zie wel eens gedroogde aubergines in de Turkse winkel, van daar dat ik het me afvraag. Ik ben benieuwd, het ziet er zo mooi uit. En die enorme oesterzwam 😃, prachtig. Ik ga dit voorjaar ook maar weer eens een emmertje opzetten als ik dit zie. Koffieprut genoeg.
Geplaatst: 22 januari22 Jan Rettich met spinazie, cashewnoten en roerei met Rettich salade.Alleen bietenstelen, beetje waterspinazie uet.
Geplaatst: 22 januari22 Jan Ik ontbijt nu met wafels met zaden en kaas (gekocht) en pompoenmeel van de gedroogde vijgenbladpompoen. Heerlijk met een zoetje door de pompoen. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 23 januari23 Jan @Dahli eerst geregen aan een touwtje en gedroogd. Dan koken tot ze weer soepel zijn. De aubergines zijn dan eerder beetje rubberachtig eigenlijk. Heel gek gevoel. Dat vul je met gehakt/rijst mengsel en dan zachtjes garen met veel olijfolie. Enigszins bewerkelijk, eerlijk is eerlijk, maar ontzettend lekker. Wat ik doe is komen en dan alles uitknijpen en in de vriezer. Als je hey allemaal op dezelfde dag doet, is het heel veel werk. Na het maken is het vanwege de olijfolie nog zeker een week goed. Is dus niet erg dat je meer hebt, want je kunt meerdere dagen met pauze ervan eten. Op dag 1, en dag 7 of 8 ook weer. Is het toch ook weer ander gevoel dan restjes eten.
Geplaatst: 24 januari24 Jan Een lekkere knolselderij - wortelsoep gemaakt met pesto en peterselie.Winterwortelen, basilicum en peterselie uet.
Geplaatst: 26 januari26 Jan Bietensoep in wording met eigen biet knof suppengewürz met restant van gisteren. (Beef bulgogi, wel zelf gemaakt, maar niet uet)
Geplaatst: 27 januari27 Jan Van bottenbouillon mega lekkere Indonesische rundvleessoep gemaakt. Uit de vriezer heel veel sereh erbij en djerek poeroet. Boemboe zelf gemaakt met 8 tenen knoflook! Wist niet dat daar zo veel knof in ging. Laurier uit de tuin erbij. Mijn snotterende kindjes eten er nu al van. Rest is voor vanavond. Ondertussen is de massaman curry met eigen sereh, knof en sambal em mango stumpy’s aan het garen. De rijst is aan het wellen met natuurlijk ook weer die sereh en djerek poeroet. Heerlijk frisse rijst vanavond mrt een volle korrel. Kan dat van harte aanraden aan iedereen. Als je weet dat je rijst gaat eten, alvast te weken leggen. Krijg je een veel vollere korrel van. Ga je erna altijd doen!
Geplaatst: 27 januari27 Jan 7 uren geleden, Mellie zei:De rijst is aan het wellenDoe je dat zo lang van te voren? Meestal doe ik het pas een kwartiertje voordat het moet koken. Maar langer van te voren geeft dus een nog beter resultaat, goed te weten! Dank je voor die tip!De eerste keer maakte ik wel de fout om er de normale hoeveelheid water op te doen (1 vingerkootje boven de rijst doe ik altijd), maar dat werd te nat. Of kook jij in ruim water met afgieten?
Geplaatst: 28 januari28 Jan Weer de knolselderij soep, met knolselderij en knoflook uet en paprikapoeder van de ouders van Mellie. Het ruikt al heerlijk, zo zal het vast ook smaken. Klein beetje pure paprikapoeder geproefd, heerlijk!
Geplaatst: 28 januari28 Jan @Dahli Ik laat de rijst een hele dag wellen of korter, maar toch minimaal 2 uur. Wanneer ik basmati maak, laat ik het water droogkoken. Turkse rijst giet ik welwater af en bak ik en gebruik dan vers water. Ik gebruik ook een vingerkootje als maatstaf.Kon gisteren niks posten…. Vandaar nu.
Geplaatst: 31 januari31 Jan Op 27-1-2026 om 11:21, Mellie zei:je weet dat je rijst gaat eten, alvast te weken leggenNooit van gehoord ! Ik kook meestal pandan of jasmijn rijst ( met specerijen zoals kardemom kruidnagel laurier kurkuma) dus dat zou ik dan al een paar uur in het water kunnen zetten met de kruiden er al bij ?Wij hadden zaterdag soepdag met kerrie wortelsoep ( wortels uJt), home made aardappel olijven brood en tarte tatin van bloedsinaasappels en rozemarijn uet . 1 februari1 Feb aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 februari1 Feb Ziet er alletwee prachtig uit @appelvrouw ik weet niet hoe goed het gaat met kurkuma erbij. Bepaalde kruiden kan vast. Ik doe sereh en djerek poeroet ook gewoon erbij. Kurkuma is een beetje gronderig. Weet niet hoe dat zich houdt.Eet smakelijk alvast
Geplaatst: 1 februari1 Feb Dank Mellie. Het aardappelbrood-speltbrood is mijn eigen favoriet ik ben gek op dat zachte kruim.Vandaag een pokébowlachtige maaltijd met de bijbehorende rijst, sperzieboontjes, kort gestoofde winterpostelein uet, wortel uJt en ook de biefstuk ( in reepjes en gewokt met avocado) kwam uit Jorieke’s tuin. @Mellie ik had deze pokebowlrijst niet geweekt. 1 februari1 Feb aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 februari1 Feb Op 31-1-2026 om 22:47, appelvrouw zei:home made aardappel olijven broodDat klinkt geweldig. Heb je een recept? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 2 februari2 Feb Jawel een redelijk te doen recept, ik zet het bij het gewone brood topic. 2 februari2 Feb aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 februari3 Feb @appelvrouw das toevallig. Wij aten ook pokebowl (met geweekte rijst) De kinderen klaagden over de sperziebonen, maar had geen soya bonen meer. Vond het wel prima. Had er een spitskool bij gewokt. Was echt superlekker. Zelfde marinade als ik voor de zalm had gebruikt. Alleen de knoflook is uit eigen tuin. Rest is gekocht.
Geplaatst: 5 februari5 Feb Kerrie wortel soepje met wortel uJt en een verrassende quiche met pastinaak Verrassend omdat hij zoeter was geworden dan ik dacht. Wel erg lekker.Bij de kaas na de quiche hebben we ook de doce de gila geproefd van @Dahli wel een bijzondere smaak en een ietwat stevige structuur. Zoet en smakelijk. Ook mijn eigen zoetzuur van meloenschil geproefd dat is ook wel een blijver. 6 februari6 Feb aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 februari6 Feb Auteur Hee, dat aten wij ook allemaal! Lekker gegeten dus. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 7 februari7 Feb Vandaag botersla uet gegeten bij de lunch, een broodje gezond. Bij het avondeten zat een pepertje uet door de chilli con carne
Geplaatst: 7 februari7 Feb 1 uur terug, Gitta zei:pepertje uet door de chilli con carneOok toevallig! Ik heb ook Chili Con Carne gegeten met 2 pepers: Jalapeño en Espelette erin. Heerlijk!
Geplaatst: 9 februari9 Feb En weer Chili Con Carne, maar nu met zoete aardappel en geroosterde paprika en een wijntje. 4 x Rood heet dat.Met de pepers uet.
Geplaatst: 9 februari9 Feb Bord op schoot lekker kijken naar het schaatsen! Spaghetti ( Barilla nr 5) met Veldvarkengehakt, miso, wortel, pastinaak en broccoli. Kruidenmix erbij uet waaronder verse selderij en laurierblad😋 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 10 februari10 Feb Roti met mango stumpys en een blended lemon. Ik verwachtte dat het heel pittig zou worden, maar nam het voor lief. Maakte er nl ook rotivellen bij en dat doet toch goed eten!Lepel Turkse paprika van me moeder erbij. Eigen eitjes eindelijk weer. Superlekker! Maar eh. Pittig? 🤣🤣🤣 mildste roti ooit.Was gelukkig wel erg lekker.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.