Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Moestuin grond kopen of zelf maken

Featured Replies

Geplaatst:

Ik ga starten met een moestuin in bakken en heb circa 6 kuub moestuingrond nodig. Ik woon aan de bosrand met zandgrond.

Nu weet ik niet wat beter is. Het zelf maken van moestuingrond of biologische moestuingrond kopen.

Ik zie dat er veel met turf gewerkt wordt, maar zijn er alternatieven?

Ik hoop dat jullie mij ene beetje op weg kunnen helpen

Geplaatst:

Het makkelijkst is dat je iets van bemeste tuinaarde laat aanleveren, en op de toplaag zou je evt nog enkele zakken potgrond kunnen gooien, en dan kun je meteen beginnen met telen op vruchtbare grond.

Maar hangt er ook wel een beetje af van je budget (6 kuub is niet niks) en van de overige omstanigheden. Start je helemaal vanaf scratch met lege bakken en heb je alleen maar schrale zandgrond ter beschikking ? Heb je soms een adresje in de buurt waar je mest of compost oid kunt halen ? Hoe biologisch wil je het hebben ? Wat wil je telen ?

Geplaatst:

Zoek een goede compostleverancier. Ik haal daarnaast elk jaar bladaarde bij biologische kweker De Hessenhof. Dat is pure verrijking van je grond en bodemleven!

Turf zou ik vermijden. Ik weet dat het goed water vasthoudt, maar dat we zulke droge zomers hebben gekregen waarbij dat handig is komt onder andere juist door het gebruik van turf in de tuin...

Genoeg organisch materiaal toevoegen doet vrijwel hetzelfde voor je grond als turf.

Bij onze vereniging betaal ik 150 euro voor 5 kuub champost. Alles groeide afgelopen jaar als een dolle in m'n bakken met puur compost.

Geplaatst:

Hoe hoog worden de bakken? En komen ze op de volle grond?

Op de volle grond red je het tot een cm of 15 prima met alleen compost. Wordt het hoger dan wel mengen anders blijft de boel te nat. Als de bakken los staan van de grond vraagt het mengsel wel meer aandacht maar turf is zeker niet nodig.

Bakken hoeven niet direct helemaal te worden afgevuld, dat kan ook in de loop van de jaren.

aangepast door loes

Geplaatst:

Als het vrij hoge bakken zijn dan zou je onderin van allerlei grof spul kunnen doen, zoals takken en stronken en wat je maar kunt vinden. De jaren daarop gaat de grond zakken en dan vul je dat steeds weer op met (zelfgemaakte?) compost.

Geplaatst:

Ik zou geen bakken gebruiken, dat gaat ook prima.

Elk jaar compost gebruiken.

Ik gebruik dit jaar stalmest en compost.

Geplaatst:

De hoogte van je bakken is leidend denk ik. Ik heb een aantal bakken de 2 pallet-randen hoog zijn nieuw aangelegd. Daar liggen op de bodem snoeimateriaal en een berg onverteerde compost/ onkruid. Daarop heb ik karton gelegd en aarde die teveel was op 1 bed. Deze bakken vul ik aan met tuinaarde (20 cm) en een laag compost van 5-10 cm.

Zorg dat je bakken niet tot aan de rand gevuld zijn maar een paar cm eronder.

Geplaatst:

De paden rond de bakken iets afgraven en bakken opvullen met deze grond gemengd met compost. En padden terug op hoogte brengen met houthaksel , paden blijven dan op hoogte en geen onkruid groei tussen de bakken?

Geplaatst:

Ik ben ook zo’n tuin aan het aanleggen, alhoewel “bakken”, het zijn in mijn geval verhoogde borders van cortenstaal. Ik heb de paden inderdaad wat afgegraven en in de borders gegooid, en ook de takken en stronken en bladafval erin gemikt zoals @Jorieke123 voorstelt, maar alsnog moest er ca 4 kuub grond bovenop.

Ik heb wel gekozen dat met teelaarde te doen en een dunne laag compost, want uitsluitend compost was twee keer zoveel werk (waar ik compost ga halen moet het handmatig opgeschept, terwijl de teelaarde voor me op de kar wordt geladen). Plus dat ik mijn tuin nu heb op klei (ook de reden van de verhoogde borders), ik wil eerst even aankijken hoe dat gaat.

Nu nog ergens houtsnippers op de kop tikken voor de paden maar dat zal ook om een flinke hoeveelheid gaan dus ik wacht nog even, moed verzamelen )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.