Geplaatst: Zaterdag om 12:313 d 2 uren geleden, loes zei:Plastic waterflessen heb ik niet, daar liep ik ook al tegenaan met het winterzaaien.Sinds in de invoering van het statiegeld op plastic flessen is dat inderdaad lastiger. Ik heb een advertentie gezet op een lokale weggeefgroep, en krijg nu steeds van iemand lege plastic melkpakken. Voor winterzaai zijn die ideaal, al ben ik er dit jaar niet aan toe gekomen. Ik heb op diezelfde manier iemand gevonden die voor mij yoghurtemmertjes spaart. Misschien een idee? Zaterdag om 12:323 d aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Zaterdag om 13:223 d Ik heb van die pruimenemmertjes, die zijn ook doorzichtig. Yoghurtemmertjes niet altijd.Deze emmertjes zijn heel geschikt, omdat er ook een deksel bij zit waar ik dan gaatjes in maak. Alleen voor grote kolen lijken ze mij ongeschikt, maar blauwe koolrabi, paksoi, etc. gaat goed.De pruimenemmertjes gebruik ik ook om peulvruchten in voor te zaaien en de prei.En die emmertjes passen weer goed in de kwarkbakjes @Rookie
Geplaatst: Zaterdag om 13:363 d 9 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Deze emmertjes zijn heel geschikt, omdat er ook een deksel bij zit waar ik dan gaatjes in maak. Alleen voor grote kolen lijken ze mij ongeschikt, maar blauwe koolrabi, paksoi, etc. gaat goed.Begrijp ik je nu goed dat jij deze emmertjes voor je zadenrollen voor bijvoorbeeld paksoi gebruikt? En dan de dekseltjes als kapjes gebruikt totdat de zaden in de rol ontkiemen en dat dat goed gaat? In dat geval is dat misschien ook nog wel een idee.
Geplaatst: Zaterdag om 13:383 d 1 uur geleden, appelvrouw zei:Mooi toch, gefeliciteerd met je aankoop!Ik koop ook heus weleens wat van plastic maar ben ook gewoon voor het recyclen..er wordt al genoeg plastic gemaakt en gebruikt in mijn ogen ( en nog veel te veel plastic wordt gemaakt van aardolie en gas, max 1 % van het plastic is biobased plastic) en ook genoeg zo in de prullenbak gegooid terwijl je het nog eens kunt gebruiken. Mijn zadenslakken en potten krijgen deze tijd van het jaar een kapje van opgespaarde zakjes van brood. Minder fancy natuurlijk, dat wel.Moet ik dat bericht nu lezen met een sarcastische ondertoon? Want je blijft doorgaan over hergebruik terwijl ik net helemaal heb zitten uitleggen dat ik die materialen niet voorhanden heb en waarom dit voor mij een weloverwogen aankoop was en dat had helemaal niets te maken met fancy. Ik dacht goed bezig te zijn om mijn ervaringen te delen voor anderen die ook een weloverwogen aankoop wilden doen maar nu gaat het alleen nog maar over hergebruik. Zaterdag om 13:413 d aangepast door loes
Geplaatst: Zaterdag om 14:083 d 23 minutes ago, loes said:Ik dacht goed bezig te zijn om mijn ervaringen te delen voor anderen die ook een weloverwogen aankoop wilden doenMij heb je in ieder geval over de streep getrokken met die zadenrol.Voor die prijs kan je er nooit een miskoop aan hebben.Wij proberen hier óók zoveel mogelijk te recycleren,en alhoewel ik véél bewondering heb voor de doe-het-zelf projecten van de forumleden mbt het maken van zo'n zadenrol,weet ik al op voorhand dat ik die niet in de woonkamer mag zetten.Zo'n 'gekochte' gaat minder problemen opleveren...😉
Geplaatst: Zaterdag om 15:263 d Auteur 1 uur geleden, loes zei:doorgaan over hergebruikGeen sarcasme hoor, toch handy voor jou met je ene rol😸En dat ik doorga over hergebruik, je mag het persoonlijk opvatten maar het tweede deel van het bericht na mijn felicitatie met je aankoop is voornamelijk algemeen bedoeld. ik ben nu eenmaal een klimaatdrammer. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: Zaterdag om 15:423 d Misschien is het een idee om een algemeen hergebruik-topic te starten? Ik vermoed dat de meeste moestuinders milieu en aanverwante zaken belangrijk vinden. Nu popt het onderwerp her en der op in topics die over iets heel anders gaan. Zoals in dit topic of in het aankopentopic omdat het bijvoorbeeld een Actionaankoop betreft. Wellicht doet een ieder daar dan weer ideeën op om (plastic) zaken te hergebruiken.Ten aanzien van de discussie m.b.t de Actionzadenrol: Die wordt toch ook gekocht om te hergebruiken? Ik zie het verschil niet zo met bijvoorbeeld de vuilniszakken die Vrouwholle gebruikt. Die zijn ook nieuw gekocht. Ik ga ervan uit dat ze geen gebruikte vuilniszakken hergebruikt. Vervolgens zal ze de zakken-stroken weer hergebruiken. Maar dat geldt ook voor de Action-zadenrol.
Geplaatst: Zaterdag om 16:153 d Auteur Hadden we dat hier niet al eens? Dat topic is een zachte dood gestorven dan😉. Leef je uit Dahli😉( ik ga trouwens vooral lege zakken van pot en zaaigrond gebruiken, die bewaar ik altijd) OT: Loes je had het over een rol van ribbelkarton? Je dacht beschuit. Ik neem aan dat je dan het karton in tweeën had geknipt en er een langere rol van had gemaakt. Waarmee had je de delen van de rol aan elkaar gemaakt weet je dat nog? Want de bedoeling is dan met karton dat je de hele rol kan planten en de wortels zo min mogelijk verstoord? Dus geen plakband of nietjes of zo🤷🏼♀️ We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: Zaterdag om 17:553 d Ik zal nog een verslag schrijven (gewoon druk, druk) maar @Dahli deze pruimenpotjes gebruik ik o.a. voor winterzaaien, @Tanja65 had het over winterzaai namelijk, maar ik gebruik ze ook voor het voorzaaien, b.v. voor de prei. Maar uiteraard kan ik daar ook mijn zaairol in zetten, maar dat doe ik dus in de kwarkbakjes wat ik liet zien, die zijn net iets groter. In de pruimenpotjes gaatjes gemaakt.
Geplaatst: Zaterdag om 18:273 d 4 uren geleden, Bernaar zei:zadenrol,weet ik al op voorhand dat ik die niet in de woonkamer mag zetten.Zo'n 'gekochte' gaat minder problemen opleveren...😉Same here.
Geplaatst: Zaterdag om 23:283 d 7 uren geleden, appelvrouw zei:Geen sarcasme hoor, toch handy voor jou met je ene rol😸En dat ik doorga over hergebruik, je mag het persoonlijk opvatten maar het tweede deel van het bericht na mijn felicitatie met je aankoop is voornamelijk algemeen bedoeld. ik ben nu eenmaal een klimaatdrammer.Dankje dan is dat ook weer uit de lucht ❤️7 uren geleden, appelvrouw zei:OT: Loes je had het over een rol van ribbelkarton? Je dacht beschuit. Ik neem aan dat je dan het karton in tweeën had geknipt en er een langere rol van had gemaakt. Waarmee had je de delen van de rol aan elkaar gemaakt weet je dat nog? Want de bedoeling is dan met karton dat je de hele rol kan planten en de wortels zo min mogelijk verstoord? Dus geen plakband of nietjes of zo🤷🏼♀️Ik dacht dat ik een foto had geplaatst maar zo te zien alleen een linkje naar de foto.Ik had inderdaad meerdere stroken en heb deze gewoon een stukje laten overlappen zonder extra vast te zetten. Zoals je ziet rondom wel vastgezet met elastiekjes. Ik heb niet de hele rol geplant want dat is met erwten langs het gaas niet heel praktisch maar misschien is dat met andere planten wel handig, je brengt me op ideeen.
Geplaatst: Zondag om 00:503 d Dankzij zulke foto's als deze is het voor mij wél 100% duidelijk dat dit concept echt werkt @loes ,dus wil ik die Action replica's asap in huis halen....😁
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.