Geplaatst: 18 februari18 Feb Misschien leuk om van deze soorten ook eens een algemeen jaartopic te maken? Ik kwam het nog niet eerder tegen. Persoonlijk zou ik het leuk vinden om de diversiteit aan kweek en teelt van deze grote groep planten van anderen te volgen. Ook om ideeën en teelttips van anderen op te doen m.b.t. soorten die wellicht wat minder bekend zijn. Het zijn soms lange seizoenen die over het jaar heen gaan, maar ik heb er toch 2026 van gemaakt omdat dit jaar het zaai-jaar is.Mijn eerste eigen bijdrage betreft mijn tweede koolsoort ooit (na tatsoi) en dat is Choi Sum/bloeiende Chinese kool. Voor wie deze soort niet kent: je kunt hem voor de bloei eten, als forse baby-leaves, maar ook laten doorgroeien tot aan de bloei. De soort is erg geliefd in de Aziatische keuken. Geblancheerd of als wokgroente. Het is als koolsoort een koudekiemer en kan heel vroeg, na afharden, buiten worden uitgeplant.11 dagen geleden heb ik de Choi Sum gezaaid en in de vensterbank van een koude slaapkamer gezet. Ze staan er nu zo bij. Als de plantjes wat groter zijn, plant ik ze uit in een kweektafel waar (vooralsnog) een kap op zit.Uiteindelijk hoop ik er bijvoorbeeld onderstaand zeer eenvoudig gerecht mee te kunnen maken. Geblancheerde Choi Sum met oestersaus. Foto afkomstig van: Onolicioushawaii.com.
Geplaatst: 18 februari18 Feb Oh wat een leuke groente! Noteer ik voor volgend jaar (alweer een lijst), want je hebt er vanaf het begin al profijt van en lekker laten groeien onder een kap zonder plaagbeestjes. En het gerecht lijkt mij ook heerlijk. Leuk dat je dit topic bent begonnen @Dahli En nu ga ik ook wat doen aan de tuin. Ik blijf hier lezen, zo interessant wat jullie allemaal schrijven.
Geplaatst: 18 februari18 Feb Ik ga hem ook op mijn lijstje zaden zetten voor volgend jaar of later. Eerst even mijn huidige paksoi en tatsoi zaden opmaken. Anders raken die weer over datum. Maar kans is groot dat de zaden dit jaar opkomen. Er zit niet zoveel meer in de zakjes. Het genoemde gerecht ziet er ook lekker uit. Lust onze oudste zoon ook graag denk ik.
Geplaatst: 18 februari18 Feb Leuk topic!Ik heb nu nog palmkool staan en die staat komend jaar ook weer in de planning. Verder weer raapstelen/meiraapjes/herfstrapen en ik hoop dat koolrabi dit jaar wel lukt want want daar heb ik vorig jaar geen oogst van gehad en dat is wel een favoriet.Nieuw dit jaar is blad broccoli. Ben gek op broccoli maar daarvoor is mijn tuin veel te klein dus ik ga dit eens proberen.
Geplaatst: 18 februari18 Feb Auteur @loes Leuk, bladbroccoli, dat is ook een goed idee voor hier. Ik heb ook niet zoveel grond. Raapstelen wil ook graag proberen en pakchoi ga ik dit jaar zeker ook zaaien eind juli of iets later.
Geplaatst: 18 februari18 Feb Ik heb zelf ook nog palmkool staan en baby broccoli van de mm (sprouting broccoli Montebello f1). Beide gaan komend jaar ook weer gezaaid worden. Spitskool Eersteling ook. Net als raapstelen, meiraapjes en herfstraapjes. Misschien ben ik nog wat vergeten. Maar zal het hier noemen als ik iets heb gezaaid.
Geplaatst: 18 februari18 Feb Ik ben een beetje over the top gegaan met kolen.. Alles staat er super mooi bij maar het is nog wat vroeg om alles naar buiten te zetten. Dus heb het nu tijdelijk in een koude kas staan tot het iets beter weer wordt.
Geplaatst: 18 februari18 Feb Auteur Wat een prachtige planten al @sygys . Wanneer heb je deze gezaaid als ik vragen mag? Ze hebben zo’n mooi formaat. Ook de koolrabi bijvoorbeeld. Als ik jouw foto’s zie, is heel vroeg starten wel een erg goed idee!
Geplaatst: 18 februari18 Feb @sygys Wat een prachtige kolen! Ik moet mijn kolen nog zaaien, maar even geen ruimte. Mijn kast staat vol. Ik heb alleen via WintersowingWitte kool en bloemkool gezaaid, koolrabi blauw en koolrabi Superschmelz.Gewoon gezaaid: koolrabi Gigant, vanavond 8 verspeend, niet normaal. Hele kleine blaadjes, maar ze werden te lang, dus nu diep gezet. Vorig jaar lukte het mij niet, vandaar dat ik er nu een heleboel heb gezaaid.Broccoli Spigariello voor het eerst, en ik zag er al eentje opkomen.Het is de bedoeling dat ik nog bloemkool, rode kool, Savooie kool, koolraap, witte kool, paksoi, tatsoi, broccoli Calabrese en Russische boerenkool ga zaaien,Ik kijk gewoon of ik nog ruimte heb tegen die tijd, want wat ik nu heb gezaaid, komt allemaal redelijk op. 18 februari18 Feb aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 18 februari18 Feb 4 uren geleden, Petrasmoestuin zei:Bladbroccoli?Die heb ik gezaaid. Dat is Spiegariello.
Geplaatst: 19 februari19 Feb 9 uren geleden, Petrasmoestuin zei:Die heb ik gezaaid. Dat is Spiegariello.De namen worden allemaal wat door elkaar heen gebruikt. ik heb BLADBROCCOLI 'Minestra Nera'. Ik kwam er ook niet helemaal uit maar het lijkt een net andere variant te zijn dan de Spigarello https://molyneuxkale.com/othervegetables/Ik zocht eigenlijk de Brocoletto (Broccolini) maar mijn idee was als ik het blad oogst kan de plant kleiner blijven. We zullen zien hoe dit in de praktijk gaat.
Geplaatst: 19 februari19 Feb Ik zie je fotos later wel. Ik ben benieuwd of deze je bevalt. 19 februari19 Feb aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 19 februari19 Feb 9 uren geleden, Bernaar zei:Alles ziet er OERGEZOND uit, @sygys ! 👍Bedankt! Het is een een kwestie van enkele. Jaren proberen, fouten maken en er van leren. Nu nog zorgen dat de kolen niet opgevreten worden door de rupsen dit jaar. En proberen te voorkomen dat er luizen in mijn boerenkool komen. En dat de broccoli en bloemkool niet doorschieten 🤣 er kan zoveel mis gaan in de moestuin... De basis is in ieder geval gelukt
Geplaatst: 19 februari19 Feb Bedankt petra voor je compliment. Heb je genoeg plek voor al je kolen? 19 februari19 Feb aangepast door sygys
Geplaatst: 19 februari19 Feb Auteur 2 uren geleden, loes zei:ik heb BLADBROCCOLI 'Minestra Nera'Dank je voor het linkje Loes. Mooie plant die Minestra Nera! Prachtig dat gekrulde blad. Hij lijkt vrij snel oogstbaar omdat je niet op de bloemen hoeft te wachten. Denk ik hoor. Ik ben benieuwd wat je ervaringen zullen zijn. Hij misstaat in ieder geval niet, mooie verschijning.
Geplaatst: 19 februari19 Feb Op 18-2-2026 om 14:42, Dahli zei:Choi Sum/bloeiende Chinese koolDat klinkt lekker! Ben benieuwd, keep us posted. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 19 februari19 Feb Ik ben erg slecht met kolen en kool-achtigen. Heb wel afgelopen jaar voor het eerst succes gehad met russische boerenkool, en ook voor het eerste mini-bloemkooltjes gehad, die eigenlijk maxi hadden moeten zijn maar enfin, beter iets dan niets. Broccoli schiet ook steeds door of blijft klein. De snelle groeiers doen het hier beter, spitskool, paksoi etc. Ben wel benieuwd naar hoe mijn kooltjes die er nu in staan de winter zijn doorgekomen, geen gelegenheid gehad er goed voor te zorgen. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 19 februari19 Feb Auteur 23 minuten geleden, Tanja65 zei:Ik ben erg slecht met kolen en kool-achtigen.Wat betreft radijs (3 verschillende soorten geprobeerd) kan ik je de hand schudden. Dat lukt me gewoon niet. Uit ellende het blad maar door de salade gedaan. Daar ben ik ook echt klaar mee. De tatsoi ging hier wel erg goed, dus ik heb goede hoop op de Choi Sum. Bovengronds gaat bij me duidelijk beter dan ondergronds 😊.
Geplaatst: 19 februari19 Feb Ik ga dit jaar eens kijken of ik misschien bimi-achtig kan proberen. Zag Chinese Broccoli (o.a. bij Magic Garden Seeds,) die lijkt makkelijker. En misschien is de russische boerenkool dan ook wat voor je, @Dahli . Makkelijke groeier heb ik gemerkt. 19 februari19 Feb aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 19 februari19 Feb 10 uren geleden, sygys zei:genoeg plek voor al je kolen?Ik heb een aantal speciebakken waar ik gordijnen overheen doe, er komen wel wat slakjes e.d. onderdoor, maar geen vlinders.Die zijn gereserveerd voor de grote en gevoeligste kolen. Maar ik zet er maar 2 van elk, meer plek heb ik ook niet, alleen spitskool wel, die vind ik heel goed gaan en lekker. Het is eigenlijk voor mij nog van alles uitproberen. Ik houd dan wel een hoop zaden over, dat wel. Voor de BZD denk ik maar. 19 februari19 Feb aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 20 februari20 Feb 18 hours ago, Dahli said:Wat betreft radijs (3 verschillende soorten geprobeerd) kan ik je de hand schudden. Dat lukt me gewoon niet. Deze soort ook al geprobeerd @Dahli ?Die lukken zelfs bij mij....😁Alleen niet té groot laten worden,want dan worden ze hol en taai.😉
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.