Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Advies gezocht: snoeien perenboom.

Featured Replies

Geplaatst:

Beste allemaal,

Sinds een paar jaar hebben wij een woning in ons bezit waar in de tuin een oude, niet onderhouden, perenboom staat. We hebben geen idee hoe oud deze is maar wat we wel weten:

• De peren zijn niet lekker.

• De peren worden nooit rijp.

• Er hangen zoveel peren aan de takken in de zomer dat er takken breken.

• En dat de perenboom nu zo bijna 2 verdiepingen hoog is.

• Hij lijkt wat scheef te gaan groeien.

Nu zijn we wel dol op bomen in de tuin maar beginnen we ons af te vragen wat hiermee te doen. Moeten we de boom terug snoeien (en zo ja, hebben jullie tips) of gezien de staat van zaken is het wellicht veiliger om de boom te kappen en er iets nieuws voor terug te planten?

Ik heb wat foto's aangehecht van de boom. Gemaakt afgelopen week.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Groetjes,

Michel.

20260207_133548.jpg20260208_161730.jpg20260208_161748.jpg

Geplaatst:
5 minutes ago, MdeJongh said:
  1. De peren zijn niet lekker.

2. De peren worden nooit rijp.

Hmm, hoe kun je het eerste beoordelen als het tweede ook het geval is? Zijn het misschien stoofperen? Kun je een entplek op de stam ontekken? (net boven het maaiveld of zo'n 1,60 tot 1,80 m van de grond?). Het zou zomaar kunnen dat je een zaailing in je tuin hebt staan, en dan zijn de peren meestal wat minder van kwaliteit.

Heb je foto's van de peren? Is misschien wat aan te zien qua ras.

6 minutes ago, MdeJongh said:
  1. Er hangen zoveel peren aan de takken in de zomer dat er takken breken.

2. En dat de perenboom nu zo bijna 2 verdiepingen hoog is.

Lijkt erop dat er wat gesnoeid moet worden. Vruchtdunning is ook een optie, maar dat is nogal gedoe bij zo'n grote boom.

8 minutes ago, MdeJongh said:

Hij lijkt wat scheef te gaan groeien.

Is op zich geen probleem, peren staan over het algemeen erg stevig in de grond. Geen reden tot zorg dat-ie omvalt of omwaait.

Geplaatst:
14 minuten geleden, marcelru zei:

Lijkt erop dat er wat gesnoeid moet worden. Vruchtdunning is ook een optie, maar dat is nogal gedoe bij zo'n grote boom.

Hoe zou je deze moeten snoeien, waar?

Hoe pluk je trouwens peren op zo'n grote hoogte?

Geplaatst:
  • Auteur

De entplek (als ik het goed begrijp) zit op zo ongeveer 1,90m van de grond.

De peren blijven altijd knetterhard, daarom zei ik dat ze niet lekker of rijp werden. Ik heb helaas geen foto's van de peren.

Peren plukken doen we niet hoor. Is inderdaad veel te hoog en zoals ik zei, ze blijven knetter hard. Zelfs als ze zelf van de boom vallen.

Als ik zou snoeien.. hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken? Zoiets?:

20260207_133548.jpg

aangepast door MdeJongh

Geplaatst:

Over het hard blijven van de peren, als ik mijn conference peren pluk, hebben die binnen nog minstens 3 of 4 dagen op kamer temparatuur nodig om af te rijpen. Kan soms wel een week duren.
Heb je dat met deze peren ook geprobeerd?

Geplaatst:
  • Auteur

We hebben ze binnen zelfs bijna 3 weken laten liggen en toen bleven ze nogsteeds hard helaas. Ze gingen toen uiteindelijk van binnenuit rotten.

Geplaatst:

Ook geprobeerd te koken als stoofperen?

Geplaatst:

Het snoeivoorstel vind ik niet goed. Het is teveel ineens, je mag jaarlijks maximaal 1/3e van de totale hoeveelheid hout verwijderen en dat moet met beleid gebeuren.

En je haalt nu de centrale stam eruit. Je zult eindigen met een aantal verticaal groeiende takken die net onder het snijvlak gaan groeien. Hij wordt dan lelijk en heel dicht. Je kan alleen snoeien als je een plan hebt hoe hij uiteindelijk moet worden.

Als ik het zo lees, kun je hem beter verwijderen. Je ziet zelf al geen positieve waarde in de boom. Het is ook een rare plek, een boom zo midden in de tuin. Bovendien is de tuin te klein voor deze boom en dat zal zo blijven, ook met snoei.

Geplaatst:

Ja ik zou hem ook volledig rooien. Dus of houden, of volledig weghalen. Hier valt echt niks aan te corrigeren. Bovendien als je peren wilt, heb je die over een paar jaar met een nieuw geplante laagstam ook wel.

Geplaatst:

Rooien lijkt mij ook het beste. Valt niet te snoeien zonder enorme wonden en snoeireactie. Bovendien lelijke plakoksel met kans op uitscheuren in de toekomst.

Geplaatst:

Ik vind de boom juist wel mooi en karaktervol en de plek zo in het midden ook best geschikt. Ik zou dan eerder die naaldboom rooien 🫣

Los van dat: er is geen plek in mijn tuin voor fruitbomen die geen lekker fruit opleveren. Er een paar jaar op wachten is geen probleem, maar hard/niet lekker zou voor mij dan toch rooien betekenen. Ik heb verder geen verstand van peren, misschien is het inderdaad een stoofpeer? Als de boom in blad/bloesem staat dan zou je een poging tot determinatie kunnen doen misschien.

Geplaatst:

20260219_171215.jpg

Een plak- of kleefoksel is een gevolg van steile groei door lichtgebrek, waarschijnlijk door de spar.

Deze verbinding is zwak, want deze bestaat deels uit schors. Vroeg of laat zal een van deze twee takken uitbreken met een lelijke wond als gevolg.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor de reacties! Ik vind de boom opzich een mooie locatie hebben en in de zomer hangen er veel mooie bladeren aan.

Stel we willen hem terugsnoeien.. met de tip van Fre3ke kunnen we maximaal 1/3 van de hoeveelheid hout verwijderen per jaar. Wellicht logisch maar dat betekend bij de toppen beginnen en met beleid naar beneden werken? Of gaat ook dit tot lelijke snoei reacties resulteren?

Zit even opties te overwegen.

Bedankt!

Geplaatst:

Ja die boom wordt woest als je zoveel gaat weghalen dus die zal weer nog meer dunne takken recht omhoog gaan maken. Hij wil de kroon in balans hebben met het wortelstelsel, dus hij zal er alles aan doen om weer dezelfde hoeveelheid kracht te leveren als eerst

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.