Geplaatst: 22 februari22 Feb Hallo allemaal,Ik heb gisteren het bestaan van dit forum ontdekt, super leuk! Ik ben lid geworden voor de leukere dingen van moestuinieren, maar ik bedacht me dat ik hier ook wel terecht kan met een vraag die ik al langere tijd heb.Mijn kruiden hebben bleke vlekjes op de bladeren. Dit was vorig jaar ook al zo, toen heb ik besloten om alle planten terug te snoeien in de hoop dat het probleem niet terugkwam na de winter. Dat is nu toch het geval. Ik heb al heel veel op internet gezocht maar ik kan geen (eenduidig) antwoord vinden. Vandaar dat ik het hier maar eens vraag. Ik ben namelijk verhuisd en wil het een en ander gaan verpotten, maar voordat ik daarmee aan de slag ga wil ik weten of ik de potten moet reinigen en/of de grond moet weggooien.De planten die op dit moment zijn aangetast zijn de oregano, aardbeien munt en citroenmelisse. De Marokkaanse munt en een andere munt plant zijn ongedeerd. De jongste blaadjes van de oregano zijn (nog) niet aangetast maar oudere aan dezelfde steel wel. Ik heb onder de bladeren van de oregano gekeken en zie niet direct beestjes zitten.Ik heb foto's toegevoegd, het gaat nu om de oregano, citroenmelisse en meerdere typen munt. Vorig jaar was ook mijn citroenafrikaantje aangetast, dat is een eenjarige dus die is niet meer, maar gek genoeg geen van mijn andere planten die er naast stonden. Dat waren onder andere: aardbeien, tomaten, paprika, chilipeper, andere kruiden zoals tijm en rozemarijn, en bloeiers zoals vrouwenmantel en teunisbloem).Wie o wie kan mij helpen?
Geplaatst: 22 februari22 Feb Hier een paar linkjes naar topic/berichten waar je misschien wat aan hebt?moestuinforum.nl/topic/51819-vlekjes-op-salieblaadjes/moestuinforum.nl/topic/26774-muntplant-vertoond-gele-bruine-en-witte-vlekjes/moestuinforum.nl/topic/18978-meerdere-kruiden-witte-vlekjes/moestuinforum.nl/topic/4593-citroenmelisse-heeft-gele-vlekjes/ facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 22 februari22 Feb Als het binnen staat dan is dat waarschijnlijk het werk van tripsen (enkelvoud trips). Een plaaginsect. Moeilijk met het blote oog zichtbaar, erg klein. Meestal zitten ze aan de onderkant van het blad. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 23 februari23 Feb Zie je ook zwarte spikkeltjes aan de onderkant van de blaadjes?Staan ze achter glas?Doe je nog iets aan voeding?
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.