Geplaatst: 10 juli 201213 j Mijn zomerframboos van vorig jaar is dit jaar weer super uitgelopen en zit vol met frambozen, helaas zijn deze een soort weggerot/beschimmeld voor de frambozen goed afgerijpt zijn, heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Het zit vooral aan de bovenrand van de framboos, soms kan ik de onderkant nog opeten maar soms zit die ook al vol schimmelplekjes, ik loop hem dagelijks minimaal 2 x na of er al rijpe frambozen aanzitten, dus het kan niet zijn dat ze te lang rijp aan de plant zitten. “Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.
Geplaatst: 10 juli 201213 j Staan ze op de wind? Of te nat? Als ze op de wind staan beschadigen ze nog wel eens, waardoor ze sneller gaan rotten. Te nat spreekt denk ik voor zich. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 10 juli 201213 j Auteur Ze staan naast de kas en de heg, in een hoekje, dus behoorlijk beschut tegen de wind, staan ook wat hoger dan de andere planten omdat ze er al stonden voor de tuinverbouwing, en op goed doorlatende grond, dus zou niet te nat moeten zijn denk ik “Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.
Geplaatst: 11 juli 201213 j Het regent natuurlijk wel heel veel. Maar kan het die frambozenkever of zijn larve niet zijn. Dat het gaat schimmelen daar waar aan geknabbelt is? http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Geplaatst: 12 juli 201213 j Auteur Ai, ik vrees dat laatste, tot nu toe nog niet eerder gezien in de frambozen die ik heb geplukt, maar vandaag in 3 frambozen dit wormpje tegen gekomen, weet niet of het duidelijk is op de foto. En dan nnu het belangrijkste, is er iets aan te doen, en zo ja, wat dan?! Edit: na ff googelen alleen kunnen vinden dat de aangedane vruchten direct verwijderd en vernietigd moeten, dat zullen ze zo'n beetje allemaal zijn inmiddels denk ik, en anders gaan spuiten (ben ik geen voorstander van) dus ga maar proberen alle vruchten eruit te halen. Iemand nog andere tips? “Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.
Geplaatst: 14 juli 201213 j Een beetje vruchtrot is moeilijk te vermijden bij dit hondeweer natuurlijk. Tenzij je aan de slag wilt met chemicalien, dan kan je zowel de frambozenkever als schimmel bekampen.Vervangen door herfstrassen, die hebben over het algemeen genomen geen last van de kever.
Geplaatst: 14 juli 201213 j @norman, ook dat ga ik met het weer van vandaag niet beloven... Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.