Geplaatst: 14 uren geleden14 u Ik wil me dit jaar wat meer toeleggen op het kweken van sla, met name sla, waar je de buitenste bladeren van kunt plukken. Maar veel van de pluksla zijn zachte, losse blaadje.Ik wil er een paar soorten bij, die wel geplukt kunnen worden, maar die ook stevig zijn.Een soort stevige (krop)sla, maar waar ik wel de bladeren van kan plukken.Ik zie wel een paar soorten in een zaadcatalogus, maar daar staat dan weer niet bij of ze makkelijk te plukken zijn.Heeft iemand een suggestie?
Geplaatst: 14 uren geleden14 u Zelf vind ik dat de mm bijzondere soorten sla in hun assortiment hebben @RookieHun web site is vernieuwd ; er staan foto’s met duidelijke uitleg per soort ook qua smaak/ struktuur….En ik zag op insta bij “moestuinkriebels” dat zij een soort wintersla liet zien die enorm grote bladeren maakt die zij ook inde winter steeds de buitenste bladeren oogste ( volgens mij kan dat bij iedere sla🤔) en vrij snel weer aangroeide…Ik zal kijken of ik de soort naam kan terug vinden….🤔🌱👩🍳🌱🐓🌱🌷🌱Ps; Marvel of winter is de naam van die giga blad /krop sla. 13 uren geleden13 u aangepast door Vrouwholle
Geplaatst: 11 uren geleden11 u Alleen al die naam krijg je zin in sla van! * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 11 uren geleden11 u 2 uren geleden, Vrouwholle zei:Ps; Marvel of winter is de naam van die giga blad /krop sla.Dank je! Want ik heb geen wintersla meer en het zakje wat ik nog van de MM had, deed het afgelopen jaar niet meer. Ik kan hem in Duitsland bestellen. 11 uren geleden11 u aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 11 uren geleden11 u Auteur Ik heb de Marvel of Winter wel, maar die kan ik pas in augustus zaaien.Maar dan heb je ook echt een hele mooie krop.Maar ik zoek iets, dat ik nu kan zaaien en deze zomer kan eten.
Geplaatst: 9 uren geleden9 u Ik kom deze sla ook overal als Merveille d' Hiver tegen. Kun je ook gewoon in april zaaien.Eigenlijk denk ik dat je heel veel kropsla e.d. wel kunt zaaien. Eerst dik zaaien en alles ertussen weg halen (en gebruiken als pluksla) . Hou je vanzelf kroppen over die je van buiten naar binnen kunt plukken.Wonder der 4 jaargetijden kun je het hele jaar door gebruiken.Bindsla is ook een optie. Maakt dichte stevige kroppen. Of radicchio (zomer zaai).(Foto voor snelle inspiratie) 9 uren geleden9 u aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 8 uren geleden8 u 1 uur geleden, woldistel zei:Eerst dik zaaien en alles ertussen weg halen (en gebruiken als pluksla) . Hou je vanzelf kroppen over die je van buiten naar binnen kunt plukken.Yup, zo doe ik het ook. Zeker als je niet grote velden zaait, zitten er ook veel te veel zaden in zo’n slazakje, die anders maar oud worden. Ik doe met spinazie hetzelfde: dik zaaien, uitdunnen (en opeten), de resterende planten overhouden tot ze volwassen zijn. 8 uren geleden8 u aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Ik lees even mee. Die Marvel of winter sla klinkt goed. Maar iets voor eerder in het voorjaar is ook handig. Ik vond die test pluksla van 2 of 3 jaar geleden bij mm erg lekker. Helaas is die niet voor particulieren te koop. Die had lekker stevig blad. Kan een handtekening ook gewoon tekst zijn? Ik ga hier niet mijn handtekening uploaden natuurlijk.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Nu word ik wel nieuwsgierig welke dit dan was Gitta * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 2 uren geleden2 u @woldistel bij jouw foto zie ik ook een paar soorten die er leuk uit zien. Even wat meer info erover opzoeken. Bedankt voor het delen. Kan een handtekening ook gewoon tekst zijn? Ik ga hier niet mijn handtekening uploaden natuurlijk.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 4 minuten geleden, Tanja65 zei:Nu word ik wel nieuwsgierig welke dit dan was GittaMoet ik straks even opzoeken.Bindsla Auvona RZ uit het testpakket van 2024. 1 uur geleden1 u aangepast door Gitta Kan een handtekening ook gewoon tekst zijn? Ik ga hier niet mijn handtekening uploaden natuurlijk.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur Was dat die Tendita @Gitta ?Die was inderdaad lekker.Helaas verkopen ze daar nu alleen nog maar zaden van Rijk Zwaan, die kan je nergens anders kopen.Ik had nog vier pillen van de Tendita, dus die heb ik nu gezaaid.Inderdaad bedoel ik dus zulke sla, maar dan van een ander merkje.Die wintersla is wel gewoon te koop hoor.Merveille d'Hiver heet hij.Er zijn wel een aantal bedrijven, die hem verkopen.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u De Tendita bindsla was vorig jaar volgens mij. Die is ook lekker, maar beide soorten bindsla van vorig jaar en het jaar ervoor zijn niet door de test gekomen. Veel mm-ers willen juist alleen hele zachte sla bladeren. Ik ben dus ook al even opzoek naar zo'n soort sla. Ik heb voor dit jaar de Amerikaanse roodrand pluksla. Eens kijken hoe die bevalt. Het is in iedergeval niet de knapperige sla die wij bedoelen. @Rookie Kan een handtekening ook gewoon tekst zijn? Ik ga hier niet mijn handtekening uploaden natuurlijk.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 38 minuten geleden, Rookie zei:Ik had nog vier pillen van de Tendita, dus die heb ik nu gezaaid.Zijn ze zaadvast? Anders aan het eind van het seizoen gewoon eentje laten doorschieten voor het zaad? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur Ow, dat weet ik eigenlijk niet.Maar dat is inderdaad een goed idee, dank je!Volgens mij is Rijk Zwaan heel druk bezig met het kruisen van soorten, maar ik ga het gewoon proberen, je weet maar nooit.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.