Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Courgette 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Een nieuw courgette seizoen, ik trap af. Ik wil dit jaar courgette Longue de Nice proberen te kweken, die ik uit de biodoos heb gehaald. Ben echt heel benieuwd. Deze courgette eet je jong/onrijp, als een gewone courgette, maar je kunt hem ook laten uitrijpen en dan wordt het een pompoen die een beetje butternut-achtig is. Weet iemand misschien vanaf wanneer ik dan de courgettes aan de plant moet laten hangen om als ‘laatste ronde’ nog wat pompoenen te krijgen? Of moet ik juist de eerste laten hangen en de rest als courgette eten?

(Nb foto van internet)

IMG_4804.jpeg

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik lees mee, ik heb er ook 1 gezaaid.

Geplaatst:

Leuk hoor,die pompoen. Uiteindelijk was er een meter lang ongeveer.

Ik heb het mezelf makkelijk gemaakt. Alles gewoon laten hangen tot pompoen!

IMG_4046.jpeg

aangepast door jootje

Geplaatst:
  • Auteur

Cool!

Geplaatst:

8 april gezaaid, 11 april in de aarde en is nog niet zo erg gegroeid, vanwege de andere die al heel hoog zijn.

Longue de nice.jpg

Geplaatst:
1 uur terug, jootje zei:

was er een meter lang ongeveer.

Wat ben jij dan een klein wijfie, vergeleken met de courgette/pompoen.

Geplaatst:

Hahaha,1,64.Dus valt wel mee. Maar dat ding is gewoon groot!

Geplaatst:
  • Auteur

Ik hoop ook op zo’n foto, @jootje !

Geplaatst:

Die van mij moet geduld hebben, kan niet meer onder de lampen. Alles staat vol. Soms wissel ik ze, als ze wat gestrekter worden.😂

• 3 weken later...
Geplaatst:

Heeft er al iemand een vergelijking kunnen maken tussen de Black Forest en de Ola Escaladora (olé)?

Ik heb ze dit jaar allebei, maar het lijkt tot nu toe dat de Ola wel wint.

Ontkieming is beter, opkomst is beter, ziet er sterk uit, maar dat moet je natuurlijk maar afwachten.

Ik ben altijd op zoek naar goede klimcourgettes en waar anderen de Green Trailing roemen, vind ik die juist weer helemaal niets.

Mooi beschut of juist niet beschut, een paar jaar achtereen gaf hij een slechte opbrengst.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik kijk eigenlijk nooit zo naar mijn planten. Ik ben blij als ze oogst geven, alleen als ze het opvallend slecht doen gaan ze er hier uit. Er zijn zoveel factoren die meedoen met de productie, al is het maar de toevallige aarde waar ze in komen als zaailing (ik ben daar weinig selectief in), of ze dicht bij het raam of een lamp stonden als zaailing (helaas altijd te weinig licht beschikbaar), of ik ze voorzaaide of rechtstreeks zaaide, of de plek waar ze in mijn moestuin landen (sommige stukken grond duidelijk beter dan andere). Blijvers zijn hier degenen die opvallen door smaak en

/of opbrengst, zoals de gele courgette die we vorig jaar hadden. Helaas had ik daar geen naam van, dus kon ik niet opnieuw kopen. Op hoop van zegen dit jaar wel weer gele courgettes (F1) gezaaid want Cor vond de gele zo lekker. Ik heb nog niet op mijn netvlies welke courgettes als voorzaai zijn aangeslagen, en welke ik eventueel nog ter plekke bij ga zaaien. Ik wil een gele, een bol, die lange die pompoen wordt, een gewone groene, en een patisson. De patissons zijn trouwens opgekomen van het oude zaad, @Arja ! Hoop ze dit jaar iets langer gezond te houden. De opbrengst was vorig seizoen niet heel geweldig, maar ze zijn zo ontzettend mooi! (En ja dat is dus ook een argument, niet alles hoeft om opbrengst te gaan, ik val ook altijd voor aparte dingen).

aangepast door Tanja65

Geplaatst:
  • Auteur

Ik hoor over klimcourgettes wisselende verhalen. Dat het eigenlijk helemaal niet handig is ze te laten klimmen, omdat het gewicht van de vruchten de takken zou breken, en dat je ze beter zou kunnen laten kruipen als pompoenen. Wat is jullie ervaring daarmee?

Geplaatst:

Ik laat de klimcourgettes altijd klimmen ivm met de ruimte die ik heb. Nooit problemen gehad met brekende takken en goede opbrengst. Ik weet dus niet wat de opbrengst is als ik hem zou laten kruipen, maar ben dik tevreden met de opbrengst als ze klimmen. Het is vaak bijna niet bij te houden met oogsten.

Ik zie jullie onderschrift helaas niet. Maar sommige van jullie die van mij wel. Ik heb het wel op groen staanom die van anderen te kunnen zien. 🤔

Geplaatst:

Dat is bij mij nog nooit gebeurd en ik heb altijd klimmers gehad.

Ik bind ze gewoon netjes op tijd op.

Geplaatst:
  • Auteur

Top @Gitta ,dan ga ik toch ook een klimmer zetten. Ben benieuwd.

Geplaatst:
  • Auteur

Hoe bind je ze op, @Rookie ? Waarmee bedoel ik, zodat je de stam of steel niet stukmaakt?

Geplaatst:

Ik heb van die klemmetjes, besteld bij amazon, 250 stuks voor € 8,35.

YeahBoom 250 stuks tomatenclips, kunststof tomatenclips, plantenclips, rankenclips, plantenbeveiliging, tomatenclips, verb...

Ze zijn er ook in het wit, maar die moet je niet hebben, die breken na een seizoen onder invloed van UV licht.

Deze groene blijven goed, althans, al meer dan een jaar bij mij.

aangepast door Rookie

Geplaatst:

Met dat flexibele binddraad. Dus niet binddraad van ijzer met plastic eromheen. Niet te strak, want de hoofdstam wordt dikker. Als hij eenmaal groeit om de 3 dagen ongeveer opbinden is mijn ervaring, anders wordt de stam te stug.

Ik zie jullie onderschrift helaas niet. Maar sommige van jullie die van mij wel. Ik heb het wel op groen staanom die van anderen te kunnen zien. 🤔

Geplaatst:

Dit jaar heb ik voor het eerst een courgette gezaaid. Black beauty, de meest mainstream die er bestaat geloof ik. Eigenlijk ben ik helemaal niet zo dol op courgette, maar 1 van mijn salvia’s was kapot gevroren, dus ik had nog een plekje over. Aanleiding om er toch eentje te zaaien was dit recept van MergenMetz (oorspronkelijk van Meedu Saad, The Guardian). Dat lijkt me zo’n heerlijk zomers recept.

https://mergenmetz.nl/recepten/gebakken-courgette-met-tomaten/

Later bedacht ik me dat inmaak natuurlijk ook kan. Of zoals @Gitta in het 2025-topic vertelde, klein geoogst door salade. Toch maar eens proberen dus. Hij staat er nu zo bij. 24 april de grond ingegaan na 2 dagen deno.

IMG_9700.jpeg

Geplaatst:

Wat een mooi recept @Dahli 🙏🏻 voor het delen!

Mijn black beauté zaden zijn net ontkiemd in de deno … leuk om alvast uit te kijken naar wat ik ermee ga maken👍😊🌱👩‍🍳🌱🐣🌱🌷🌱

Geplaatst:

Met courgette kun je juist heel veel @Dahli Ik heb het normaal gesproken altijd in huis. Door de pasta, of in een traybake, courgettekoekjes, muffins, enz. Kijk maar eens bij mijn recepten, want ik heb er ook veel geplaatst met courgette.

Black Beauty beviel mij juist niet goed afgelopen jaar, velen kwamen niet op of deden het niet goed bij het kiemen en minder opbrengst bij de oogst. De Black Forest vond ik beter met een grotere oogst.
Dank voor het recept, dat heb ik voor de zekerheid even opgeslagen.

Geplaatst:
  • Auteur

Dat ziet er super lekker uit, @Dahli , we gaan dat recept zeker proberen! Ik sluit me aan bij @Petrasmoestuin over de veelzijdigheid van de courgette. Wij hebben er altijd meerdere staan in het seizoen, en eten ze vrijwel dagelijks. In de soep of zelfs als courgettesoep. Met rijst of noedels (Tjap Choy), in de Italiaanse roerbak, of gewoon met wat we toevallig hebben roerbakken. In ovenschotels. Gedroogd als meel in pannenkoeken of wafels. Als basis van brownies. Juist omdat ze vrij neutraal zijn van smaak kan eigenlijk alles ermee. Inmaken in zuur of zoetzuur schijnt ook te kunnen, dat heb ik nog niet geprobeerd, ze zijn hier sneller op dan dat ik ze kan bijkopen of kweken. Ga lekker los. Je wilt nooit meer zonder.

aangepast door Tanja65

Geplaatst:

@Petrasmoestuin & @Tanja65 We gaan het zien 😃. En anders heb ik altijd nog een mooie plant met mooie bloemen waar de insecten ook graag komen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.