Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Beginnertje zegt hallo.


Amma

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

ik ben Amma, 27 jaar en moeder van 2 meiden van bijna 3 en 1. Voorheen had ik helemaal niks met alles wat blaadjes had maar dat is helemaal veranderd sinds ik gestopt ben met werken 2,5 maand geleden.

Ik kreeg van iemand een stekje munt en tijdens het groeien en verzorgen ontdekte ik dat het heel leuk was resultaat te zien.

Nu ben ik wat aan het uitproberen en experimenteren met kruiden en groenten. Maar omdat ik echt compleet blanco ben zit ik met zoveel vragen!

Hopelijk kan ik hier bij de ervaren mensen terecht voor tips en advies.

 

Tot lezens,

 

Amma.

 

Oja, ik vergeet nog te zeggen dat ik eigenlijk alleen nog maar potten heb staat aangezien we een tijdje geleden de hele tuin hebben dichtgetegeld. Hier nog een foto van mijn courgetjes. Geen idee dat alle zaadjes die ik in de grond stopte ook daadwerkelijk uitkwamen, dus toen er ineens 10 plantjes uit de grond kwamen heb ik snel wat grote emmers gepakt en ze daar ingezet (sorry voor het onkruid hihi):

img038334381342102616.JPG

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Amma,

 

ook ik was niet echt tuingek toen ik begon.

Het is.........laten we zeggen, aanstekelijk.

 

Ik heb geen idee of de nu opgekomen courgettes nog productie leveren.

Zeker gezien de toch lage temperaturen.

Mochten ze wel vruchten gaan produceren dan zou ik maar vast recepten gaan zoeken Amma!.

Hoewel ze in de volle grond veel meer courgettes leveren, had ik in relatieve kleine bloembakken minstens 5 courgettes per plant.

Dat maal tien..........

 

Veel plezier met het moestuinieren en het struinen hier op het forum.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.

 

kustlijn: naar ik op andere fora en sites gelezen heb kan het nog wel als je eind juni zaait.

Ben benieuwd. We zijn gek hier op courgette dus ik hoop van wel.

 

De andere 5 kiemplanten heb ik weggegeven trouwens hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom!

 

Courgettes kan je zelfs nog in juli zaaien, geen probleem.

 

Maar 't is erg leuk om je eigen groenten te verbouwen, het groeien enzo, geweldig om te volgen en als beloning heb je iets op je bord liggen wat zoveel lekkerder is dan uit de super!

Lus zelfs dingen waarvan ik dacht dat ik ze niet lust

 

Als je tuin vol met tegels ligt en je toch meer wilt proberen zou je het makkelijke moestuin principe/SFG kunnen overwegen.

Ik heb bakken in de voortuin en eet met mijn moeder samen al weken alleen maar uit eigen tuin. (heb 10m2)

 

En er zijn nu nog groenten die je kan verbouwen hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rantje, heb net op je blog zitten lezen en dan word ik helemaal enthousiast!

Je schrijft zo leuk overal over, vol liefde.

 

Krijg er helemaal inspiratie van en heb meteen zin om nog wat ruimte te maken en uit te zoeken wat ik deze maand nog kan zaaien...

 

 

p.s. hoeveel uur per week ben jij er mee bezig ongeveer? Alles ziet er zo mooi uit, hoe doe je dat met ongediertebestrijding enzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel! Niet te veel blijven lezen hoor, eer je alles op mijn blogje uitgevogelt hebt is het al winter

 

Er kan best nog aardig wat. Tomaten en paprika's gaan het niet meer worden.

Maar een plant met vruchten eraan zijn misschien nog wel te vinden in een tuincentrum ofzo.

 

Verder nadenken wat je graag eet of zou willen eten. Andijvie gaat nu nog goed maar als je het niet lust is ook zo zonde met weinig ruimte

Overigens lust ik ineens dingen die ik eerder echt niet moest, de tuinbonen waren geweldig en ook de doperwten zijn super lekker

 

In principe kunnen er nu nog bietjes, andijvie, pluksla, zomerpostelein, chinese kool, de winterkolen, spinazie, wortels, kropsla, paksoi...en er valt nog wel wat te verzinnen wat gezaaid kan worden.

Je weet van te voren niet wat het weer doet maar ik denk dat we geen zomer krijgen en het net als vorig jaar een lange warme herfst wordt.

 

p.s. hoeveel uur per week ben jij er mee bezig ongeveer? Alles ziet er zo mooi uit, hoe doe je dat met ongediertebestrijding enzo?

Aan het voorzaaien in het voorjaar was ik wel wat tijd kwijt, vond het zo leuk. Nu zaai ik ook dingen voor, gewoon omdat ik dan nóg meer kwijt kan.

Tot nu toe kost dat de meeste tijd.

Ben wel iedere dag aan het kijken of het allemaal doet wat ik wil, ben snel afgeleid door alle beestjes die rondvliegen enzo. Trek er weleens een paddestoel uit, had ineens een kabouterbos

 

Als het een paar dagen niet regend dan geef ik water en moeten de emmers gevuld worden. Dat kost de meeste tijd maar ben in 10 minuten klaar hoor, en dan ook de losse potten in de achtertuin en daar gaat de meeste tijd weer inzitten.

 

Ik heb niet echt last van ongedierte, kijk wel af en toe in de avond of er slakken zijn, die haal ik weg maar heb de mazzel dat er geen echte plagen zijn. Een paar rupsen in de erwten, die pluk ik er gewoon tussen uit. Vind ik ook leuke dingen hoor

Gebruik geen meststoffen en geen gif. Gaat tot nu toe allemaal heel goed zo

 

Als ik net gezaaid heb let ik op dat de grond niet uitdroogd maar nu regent het regelmatig en eigenlijk doe ik niks. Soms vind ik dat nou net weer jammer. Maar ja dan kan ik hier op het forum lekker lezen en ideeen opdoen

 

De aanleg enzo, dat was wel veel werk en 't is ook niet helemaal af.

 

Om te proberen zou ik gewoon een of twee bakken maken van 1.20 bij 1.20

Dat zijn 16 vakjes waar je heerlijk mee kan proberen. Iedere groenten heeft een vast aantal per vakje (van 30x30 cm).

Dus 16 radijsjes, 4 andijvie, 1 kool, 4 sla, 16 wortels etc. etc.

En als je vierkante bakken niet handig vindt, dan maak je ze in een andere vorm. zolang je er maar bij kan. Dus langs een schutting niet dieper dan 60 cm maken...

Ik vind het dus ideaal.

Maar met losse potten enzo kan je ook best leuk aan de slag hoor.

In tuincentra zonder merk kan je vaak heel goedkoop plantjes kopen, bloemkool, broccoli enzo. Op de markt zijn ze geloof ik ook te vinden.

Het enige wat je niet moet kopen als plantje zijn wortelen, radijs en rucola.

Die willen niet graag verplaatst worden dus waarschijnlijk een mislukkig. Rucola kiemt belachelijk snel en als je het lekker vindt echt een makkelijk gewas en echt een aanrader

 

 

Op http://www.makkelijkemoestuin.nl vind je wat info.

Zaden in kleine hoeveelheden, goede prijs en snelle levering kan je hier halen: http://www.hobbyzaden.nl

En veel info over telen van groenten, fruit, bewaren en zaaien enzo vind je op de site van Diana: http://www.mooiemoestuin.net/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dit is info waar ik veel aan heb.

Toevallig kon ik gister niet slapen en belandde ik op de site makkelijkemoestuin.nl

 

Ik neig ernaar een bak te maken van 60 diep langs een muur, dan kunnen de kids nog wel rondjes fietsen in de tuin hihi.

Alleen de aardemix schijnt niet makkelijk te krijgen te zijn? Tenminste, de losse producten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is een goed idee. kijk je kan altijd nog uitbreiden, of later weer wat aanpassen.

Je kan natuurlijk een heel fitesparcours maken om de bakken heen

 

Over de mix. Denk dat het wel te doen is, misschien wel wat afhankelijk waar je woont.

 

Compost kan je beste een paar merken kopen en dan mixen.

De fijnste vind ikzelf de GFT-compost van de Hornbach.

En dan kan je die mengen met compost van de Welkoop/Boerenbond/Horticoop. En nadenken of je geen compostvat kan zetten in de tuin, of een plek hebt om een composthoop te maken. Veel keuken en tuinafval kan daarin en je weet precies wat erin zit. En volgend jaar gratis compost natuurlijk

Een compostvat of hoop stinkt niet dus dat betreft hoef je je daar geen zorgen om te maken. Heb je weer wat te lezen

Ik vind het super om een bruikbaar goedje te maken van gewoon puur afval

 

De turfmolm/strooisel is bij de Welkoop/BB/Horticoop ook te koop. En vast ook bij andere tuincentra. Hornbach heeft het iig. ook.

Tuinturf iets anders, dus daar even opletten.

 

Vermiculiet kan je dus ook kopen bij Welkoop/BB/Horticoop. Zijn zakken van 100 liter. Groot maar weegt geen drol

Bij de firma Brinkman kan je het ook kopen en das een paar euro goedkoper dan de Welkoop.

 

Ikzelf gebruik de mix en ben er erg tevreden over. Er zijn mensen die met andere mengsels of alleen potgrond werken. Niet iedereen heeft daar goede resultaten mee. Ook denk ik dat potgrond minder lang gebruikt kan worden. Als je de mix in je bakken hebt zitten doe je iedere keer dat je een nieuw gewas plant of zaait een verse schep compost erbij en in het voorjaar als je weer opstart vul je hem aan met compost. Dus geen gedoe met mest enzo.

De kosten van de mix zijn ook niet zo gek veel hoger dan de mengsels van potgrond en cocopeat. Cocopeat is zelfs duurder

 

Maar goed, bedenk voor jezelf wat je wilt en hoeveel je wilt.

Dat bedenken, maken en mengen is eigenlijk het meeste werk.

Het idee is verder best heel simpel, dus begin niet te groot.

Kijk hoe het je bevalt en in het najaar of voorjaar kan je zo nog wat erbij maken

 

En ook voor kids kan het heel leuk zijn, je oudste kan je een paar vakjes geven. Snelgroeiende dingen erin of een reuzenzonnebloem en ze zijn al helemaal onder de indruk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha fietsparcours....

 

Ik zie het wel zitten, net even staan kijken maar moet echt wel te doen zijn. Mijn man is ook helemaal vóór!

Superbedankt voor alle info!

 

Ik denk dat het wel handig is, dat ik als beginner het boek aanschaf hierover. Enthousiast zijn we in elk geval!

 

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...